Nekromanti vampiretips

Dag

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
5
Har nu rspl:at i snart 20 år, inkluderat d&d, chock, mutant, ad&d, etc etc å ska nu ge mig på att sl:a vampire. Har spelat giovanni cronicles (ingen höjdare) som spelare men känner att jag behöver lite mer resurser och inspiration till npc:s, miljöer etc. Finns det nån som har några bra tips på site:er att surfa igenom? Har läst 9 av 13 böcker och har cd:n...
Siktar på att spela något i stil med böckerna.

Generella tips vore inte heller fel. Grad av förberedelser osv vore intressant att höra om.

// :-D ag
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Storytellers Handbook var en fördel att ha i 2:a versionen. Hur 3:e versionen är vet jag inte. Nu har det ju kommit en del nya stadsböcker till nya utgåvan. Har ej dessa. Men kanske någon annan på forumet kan beskriva dem.

Ögnade igenom mina länkar som jag sparat och upptäckte att många inte längre existerade. Tyvärr får man väl säga att de flesta Vampiresiter behandlar live-spel.

http://vampirerpg.free.fr/
Är en av de första siterna jag stötte på när jag köpte Vampire och den finns fortfarande kvar.

http://www.rpg.net/quail/NYBN/
En sida om New York som spelyta.

www.malkavian.nu
Svenska Bidraget

Tips:
Tvinga spelarna att spela vampyrer från samma eller ett fåtal klaner. Hade själv problem med att spelarna körde för mycket på rollpersonernas klantillhörighet och låg i luven på varandra hela tiden. Grupptillhörigheten blev därmed inte den bästa. Alla sprang omkring och högg varandra i ryggen, så att säga. Ett förslag är att skapa en kampanj utan klanerna.
Varför inte testa att köra med rollpersoner från Sabbat? Har själv funderat på detta och jag tror även spelarna kan uppskatta den varianten.
Eller så kanske rollpersonerna blir fanatiska Sabbat Hunters som arbetar för den inre kretsen i Camarilla.

Låt RPna börja som normala människor och bli vampyrer kanske i första äventyret. Antingen gemensamt (som i Giovanni) eller kanske i olika soloäventyr.

Har du kampanjen redan fastspikad med en röd tråd så är ju det en fördel. Absolut lättast är kanske att börja med gruntiga vampyrer som får arbeta sig upp i träsket och kanske slutligen stå på toppen. Fräckt om du gör det genom olika tidsperioder (som i Giovanni).

Ja det var ett par ord från mig...
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Har inte spelat kampanjen, tänkte bara komentera att sabbat är mycket roligare än camarillan.

tycker personligen också att det är roligare att spela utan mästare, det blir för "yeeeess massster, i shall do that.. and that... and that too....... yesssss!" aktigt (om ni förstår min halvdåliga metafor.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Cammarillan är klart intressantare då den är en skapad och påtvingad tingest, till skillnad från sabbaten som mäst irrar runt och bygger stolar av folk och har sex. typ.

Nu har jag inte läst sä mycket vampire, det här är mer en uppfattning jag har.
 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
Några enkla tips:

1. Håll dig till grundklanerna i början. Mysko blodslinjer och sånt är mest jobbigt och kan bli väldigt rörigt.

2. Tona ner på myskovarelser och håll det hela inom en fast ram, det vinner Vampire alltid på.

3. Skippa så mycket floskler du kan. Kolla upp hur vampirelajvare beter sig och gör tvärtom.

4. Ge spelarna vad de vill ha. Det är helt okej att röja loss om man vill, bara det inte blir varelseinflation.

Vet inte om det hjälper dig, men det här är vad jag tycker i alla fall.

/staffan, som fortfarande hävdar att vampire har lämnat skräckgenren till förmån för boffergenren.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
"Har nu rspl:at i snart 20 år, inkluderat d&d, chock, mutant, ad&d, etc etc å ska nu ge mig på att sl:a vampire. Har spelat giovanni cronicles (ingen höjdare)"

Exakt vad var det som gjorde att Giovanni Chronicles inte var någon höjdare? Jag har hört en massa bra saker om den och funderar på att skaffa den men det vore ju intressant att får höra de negativa aspekterna också.
 

Dag

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
5
I vår giovanni-kampanj, som inte sl:ades av mig, var allt väldigt hårt styrt. Åk från punkt a till punkt b till punkt c och tillbaka till punkt a igen. I varje fall första delen. Det upplevdes som om det fanns lite utrymme för egna initiativ. OCh när min malkaviska präst fick för sig att spinna loss fanns det alltid någon som kunde spinna än värre.

Men svarta klostret (?) var spelmässigt mkt bättre. Mer skådespeleri, interagerande och intrigerande (som jag upplever att vampire ska vara) än ett race för att hinna, innan nån avslutar ens förbannade existens.

Allt som allt en liten besvikelse, giovanni chronicles...

// Dag
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Veterantips

Har inte varit med lika lange som du, men 18 ar har anda satt sina spar i hur man ser spelande och rollspelande. Har helt lagt av med andra spel sedan jag fastnade for White-Wolfs system och deras WOD-baserade spel.Vad jag forst och framst fastnade for ar hur man bygger upp en karaktar. Genom den frihet man har i Storytellersystemet, tar man i mina ogon karaktaren till en parallell verklighet som inget annat spel lyckas med. Varfor? Jag tycker personligen att ett spels regelverk genomsyrar allt ifran en fight, till hur karaktarer kanns och verkar. Har man inte denna asikten kan man sluta lasa detta inlagg, for resten av det jag skriver utgar fran det. [...lat sjalv en spelare vid ett tillfalle vara en Ventrue som utgav sig for att vara en Tremere. Detta fungerade genom att lata karaktarens mentor vara inflytelserik och nagra maktiga Ventrues vilja att infiltrera Tremere, kidnappning med intra-Klanbaserade Blood bonds (Ventrue=Regnant, Tremere=Thrall), samt genom att forhaxa spelarens karaktar med en tung ritual (egen, lvl 6, Blood Line Impostor) och ge denne en ockult bakgrund och en dot i Thaumaturgy. Hon tyckte det var jattespannande da ingen annan i gruppen visste nagot. Hon kampade hela tiden for att sabotera (framst socialt, men aven praktiskt) for Tremere utan att tillkannage sin agenda...]Ta tid pa er nar ni skapar varje karaktar, ga igenom varje del av dennes liv (och icke-liv) och se till att bakgrundshistorian kanns logisk. Satt dig garna med varje spelare en och en. Pa det sattet kan du skapa intressanta potentiella konflikter, allianser och erfarenheter mellan spelarnas karaktarer.Att sedan forbereda handouts som brev och andra props tycker jag ar en ett bra satt att skapa stamning.Nagra regeltekniska tips; om spelarna skall deltaga i en langre kampanj (som stracker sig over manga hundra ar) kan det vara en ide att lata de starta som dodliga eller ghouls at en maktig vampyr, for att senare lata dem bli vampyrer sjalva. Att normalt sett lata en grupp "nyskapade" vampyrer ligga mellan generation sju och nio tycker jag ar for lagt, da de enligt WW ar valdigt sallsynta. Da kan man genom att spela genom the Embrace, lata dem starta sina vampyrliv i en lagre generation utan att det blir orealistiskt spelmassigt, och istallet lata dem utvecklas under flera arhundraden. Nagra tankar bara...///The Chronicler
 
Top