Nekromanti Vampirer och språk

Valmer

Veteran
Joined
5 Sep 2002
Messages
29
Location
Norsjö, Västerbotten
Bara så att jag får det klart för mej, visst är det vanligaste språket för vampyrer latin, eller har jag blandat ihop dem med nåt annat då?
Om inte, vilket är då det vanligaste språket och finns det någon ordlista för det?
Och om det nu är latin, finns det några bra ordlistor på nätet då, eller måste man köpa en bok?

Puh, det där blev mer än vad jag tänkte...
Tacksam för svar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vampyrer och språk

Öh...vampyrer talar väl samma språk som alla andra?

Med andra ord, engelska, spanska och mandarinkinesiska borde vara vanligast.

- Ymir, lite konfunderad
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
"Bara så att jag får det klart för mej, visst är det vanligaste språket för vampyrer latin, eller har jag blandat ihop dem med nåt annat då?"

Pratar du om WoD-vampyrer,eller om vampyrer i stort? Det klassiska är ju att de pratar med någon form av karpatisk brytning:

"Ajj dååhnnt drrriijnck... wuaaajjnnn"
"Wii aaaår de tjilldrränn åff däh naaajht!"

osv.

När det gäller WoD-vampyrer så är de tämligen regionala, så som jag har förstått det. (men jag förstår å andra sidan inte mycket. Snart kommer Ymir och berättar hur det är) Bland Ravnos-vampyrer kan man nog förvänta sig att höra romani, medan en Assamite säkert snackar någon form av arabiska.

Latin förknippar jag mer med DoD-alver.

Generellt sett när det gäller språk så pratar man det som man kan göra sig förstådd med. Om alla runtom en pratar norska, så hakar man snart på trenden. Samma sak gäller för vampyrer. Det finns liksom ingen mening med att prata något gammalt tjossan-språk bara för att vara häftig, om man inte kan kommunicera med det.

/Rising
som tycker vampyrer låter vackrast på ryska, franska, romani, skotska, skånska och italienska.
 

Valmer

Veteran
Joined
5 Sep 2002
Messages
29
Location
Norsjö, Västerbotten
Re: Vampyrer och språk

Ujuj..nu ställde jag visst till det för mej och er andra.
Jag tänkte inte på att det var...vad ska man säga..
Klassiska vampyrbesvärjelser?
Nae..
Om jag bara kom på vad jag egentligen syftade på så skulle det bestämt vara lättare.
Men har inte vampyrer något språk, om man tänker sig att det är en by med bara vampyrer...fast det finns ju inte...
Jag känner mig dum.
Men jag tänker på vampyrer i allmänhet.
Hursomhelst, det som jag skulle ha det till var när jag satt och skulle skriva en besvärjelse som min vampyr kastade, och det var då jag reagerade.
Närmre kommer jag inte.
Och som sagt, jag känner mig dum.
 

makke

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
15
Som tidigare svar har sagt så är språken tämligen regionala under senmedeltiden. De vampyrer som kan flera språk är antingen vandrare, lärda eller gamla. Latin är kyrkans språk men även de som studerar använder detta som skrift och talspråk. Tror det står något om detta i regelboken, har man 2 i academics kan man Latin eller nåt sånt. Chansen att en bonde kan skriva är väldigt liten och tala latin nästintill obefintlig, så språk kan vara ett ganska intressant sätt att begränsa rollpersonerna, men även något som kan komplicera ditt äventyrsbyggande.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bwhahaha !! (OT)

Kan inte låta bli att gilla latinska uttryck. Även de mest dumma saker låter ju riktigt bra på latin ju !
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
Enochiska

Om du följer WoD böckerna strikt så kanske inte Enochiska är något bra alternativ, såvida din "by" med vampyrer inte alla råkar vara methuselah eller ännu äldre.
Jag spelar i en kampanj nu, där vår sl visserligen gjort om en hel del, men där är alla vampyrer religiösa (followers of set fungerar som en kult, de andra vampyrer ser självklart snett på dem då de följer "fel" tro) och Enochiska är ett språk bundet till vampyrerna precis som disciplinerna. Alla vampyrer talar det automatiskt, mer eller mindre bra. En nyomfamnad kanske rabblar på språket i sömnen någon gång eller under något som motsvarar en adrenalin kick emedan en äldre talar det flytande och bättre än sitt modersmål. Visserligen en stor ändring men det funkar bra i den kampanjen, dock inget man ska försöka sig på om man inte är påläst på WoD och vet vad man egentligen ändrar på.
Till Enochiska finns det ingen ordlista vad jag vet.
 
Top