Nekromanti Vampire:tM

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Vi har i min spelgrupp nyligen börjat titta på vtm. Verkar riktigt skoj måste jag säga.

Men bara av rent intresse så undrar jag om det finns några kombinationer eller val när man gör karaktären som är optimerade (regelmässigt) eller extremt kassa.

Det man ser på en gång som verkar suspekt är att det kostar bara fem freebiepoints att få göra tre gånger per runda. (lägga på background->generation)

Observera att jag i den här tråden helt bortser från rollspelandet och bara tittar på det rent regeltekniska.

//Anders
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Kom tillbaka när du hittar backgrounden AGE :gremlaugh: :gremlaugh:
där får du mer freebies av att spendera några...

det är väl det optimala, regeltekniskt alltså..
chrull
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Generation brukar de flesta sätta ett visst lock på, ifall det blir överdrivet, och Age är helt enkelt det fånigaste påhittet från WW någonsin (ganska komiskt, dock)...True Faith är ganska övermäktig (och hysteriskt ovanlig) också, men det står ju t.o.m en varning i boken på just den. Sen har vi ju de sedvanliga kombinationerna Celerity/Fortitude/Potence, Potence/Protean, yadda yadda yadda...det finns en hel del.

/Selethil
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Age är iofs bra om man vill lösa regelproblematiken med att skapa gamla vampyrer snabbt...

chrull
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Personligen tycker jag isf att det är både enklare och snabbare att bara dela ut fler freebies fritt. Ökad Humanity- och Virtue-kostnad är visserligen rimligt, men rätt onödigt IMHO. För att inte tala om den alternativa XP-tabellen i Dirty Secrets *shudder*...

/Selethil
 

Sutekh-Nacht

Veteran
Joined
2 Dec 2002
Messages
23
Annars så funkar vällan ålderssystemet i CotN ganska bra om man ska göra elders som RP eller SLP.

Vi spelar GC och ska börja på del två nu. Någon med förslag för alternativa XP-utdelningssytem?

MVH & LPH / J
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Din slutsats när det gäller Generation stämmer bra. Jag rekommenderar att du kör med följande kostnader där:
Generation 12: 1 plupp
Generation 11: 3 pluppar
Generation 10: 6 pluppar
Generation 9: 10 pluppar
Generation 8: 15 pluppar

Kostnaden per generation ökar då alltså med ett för varje steg. En background som jag upplever som sämre än de andra ur effektivitetssynpunkt är Fame. Att vara igenkänd kan vara lika mycket nackdel som fördel. Den som vill maxa sin rollperson undviker gärna att satsa på Resources eftersom det med hjälp av flera vampyrförmågor går att bygga upp en hyfsad förmögenhet utan att riskera allt för mycket. Jag tycker man kan överväga att skippa Resources och istället fritt bestämma hur stor förmögenhet en rollperson bör ha utifrån vem han är i övrigt och vilken bakgrund han har.

Jag har själv inte senaste versionen av Vampire men det finns väl med nackdelar där som man får poäng för? Något att upp med här är spelare som vill tjäna in poäng och därför väljer att ha en fobi eller ett hat mot något och då väljer något som inte kommer med i spelet. T ex har jag varit med om en medspelare som såg till att få 3 poäng för hat mot hästar. Mängden hästar nattetid i en amerikansk miljonstad är ju liksom rätt liten...

Något som kan påpekas är att tredje nivån på Dominate, The Forgetful Mind, tenderar att kunna påverka spelet rejält. En spelargrupp som lär sig att använda den effektivt kan ha mycket nytta av det. Jag tror det kan vara vettigt att man, åtminstone första gången man spelar, inte har högre än två pluppar på disciplinerna. Samtidigt tycker jag att man kan ha en ganska liberal inställning till reglerna beträffande vilka discipliner som en viss klan behärskar. Sådant som att gangrels är de enda som kan Protean kan i o f s vara kul men att hindra de som kan lära sig t ex Fortitude från att lära sig Potence tycker jag inte det finns någon anledning till.

Något som är bra med en grupp som inte kan Vampire särskilt bra är att en färdighet som Occult får betydelse. Med en rutinerad grupp finns annars risken att spelarna utgår från sin egna kunskaper om hur saker förhåller sig i WoD.

Arcana
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Min modell skulle vara att sl bestämmer en mängd freebie points alternativt xp inför varje åldringsprocess. Framförallt är det lättare att balansera rp:na gentemot "signature characters" så (vilket jag gillar personligen, maktspelare som jag är). Man slipper dessutom krångliga uträkningar.
 
Top