Nekromanti Vampire: the Requiem

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Sååå, vad tror ni om Vampire: the Requiem ??
Tror ni att det komemr att bli ett bottennapp, eller kommer det att bli ett trevligt nytt rollspel som kommer ut på marknaden ?
För min dekl så tror jag med tilförsikt att det kommer att bli trevligt, hoppas jag iaf...

/ Johan K, som fortfarande funderar på om man ska sova elelr se på hockey.. :tekopp:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror, av illustrationerna att döma, att det kommer att bli en återgång till den väldigt hårt nischade, gothpunkiga stil som tidiga Vampire verkar ha hållit, och som alla old school-Woddare är så förtjusta i. Well, själv gillar jag den inte, utan föredrog den stämnings- och stårymessiga bredd Vampire fick mot sitt slut...den ytliga gåffigheten lyste med sin frånvaro i både text och bild. Det bitterljuva fanns givetvis där, och ångesten, men också surrealism, absurdism och humor. WW har alltid tagit sig själva på allvar, men mitt intryck av Vampire: the Requiem är att de kommer att ta sig själva på för stort allvar, och återgå till Blade-stylee skäggstubbsgoth. Så på rak arm, utifrån de väldigt begränsade intryck jag fått, tror jag att Vampire the Requiem kommer att bli en tillbakagång, på gott och ont (mestadels ont). Med andra ord har jag inga höga förväntningar, utan väntar mig något som är betydligt mindre min kakbit än vad gamla Vampajr var. Men så är jag också alltid asgnällig med allting nytt, förstås.

Och jag verkar ha tillhört de få som faktiskt gillade klankonceptet. Eller nej, jag älskar det. Men om WW nu behåller det i någon form vågar jag min själ (om den inte redan var ingjuten i en rosa gummiboll) på att de kommer att ha strukit alla intressanta klaner :gremblush:

- Ymir, de låga förväntningarnas mästare?
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Jag tror att spelet kommer att vinna på att strömlinjeformas en smula. Jag tycker att det blivit lite väl spretigt på sista tiden även om jag mest betraktat det utifrån (inte spelat själv på länge). Jag tror också att WW:s beslut att inte ha någon metaplot är bra. Man ska inte behöva tappa greppet över spelet bara för att man inte köper alla böckerna.

Jag tror mycket på V:tR men vi får väl se när det väl kommer.
 

Poofy

Veteran
Joined
1 Dec 2003
Messages
6
Location
Örebro/Norra Skåne
Måste hålla med om att det är väldigt tråkigt att de tar bort klanerna, får hoppas på att de lägger upp något annat liknande koncept. Ser dock fram emot en ny version och ett nytt sätt att se på den värld som jag lärt mig älska.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Jag tror inte att klanerna kommer att vara helt borta. Däremot kommer de att vara annorlunda och troligen färre. WW har avslöjat att vissa av klannamnen kommer att vara kvar, men inte sagt att de fortfarande kommer att vara namn på klaner.

Någon form av grupperingar lär ju vampyrerna ha, var så säkra.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Klanerna kvar!

Från en preview på Ho Visto Cose (http://hovistocose.it/cerca.php?cod=WWP+25000):

Vampire: The Requiem

Since time immemorial, the Kindred vampires have stalked their prey, unseen by the mortal masses. Their world is a xenophobic nightmare, populated by tyrannical despots, wildeyed heretics, bloodthirsty rogues, and scheming manipulators, all unified by the mysterious curse of vampirism.

Join the revival of the Storytelling tradition! Vampire: The Requiem invites you to tell your own stories set within the world of the Kindred. This book includes rules for using vampires in World of Darkness chronicles, covering everything from the five clans to covenants to Disciplines, bloodlines, storytelling advice, and a complete spread of game systems governing the undead.


Fem klaner, alltså. Sen är det ju tveksamt om klankonceptet har samma form i nya WoD.

- Diomedes
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Klanerna kvar!

Eller om den där italienska sidan vet vad den talar om. Men det verkar inte allt för osannolikt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Klanerna kvar!

Mjo, men envisa rykten gör gällande att det är några av dem absolut tråkigaste klanerna:

Brujah, Gangrel, Nosferatu, Ventrue och Toreador.

Men okej...Nossarna älskar jag ju.

- Ymir, en gång gnällig, alltid gnällig
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Klanerna kvar!

Jag förstod att du visste, men för den oinformerade massan kanske... eller tja, jag borde förstått att du visste, något jag tänkte på senare... :gremcrazy:

Sedan kan jag ju hålla med, de klanerna kanske är de i mångt och mycket vettigaste, men det blir så... fattigt utan de andra klanerna...
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Klanerna kvar!

Troligtvis, speciellt som det leder till mindre valfrihet, men samtidigt så bör man kanske försöka och få bort just den arketypstämpeln klanerna har så att det egentligen inte spelar någon roll vad det är för karaktär man spelar... Och sedan så kommer man förhoppningsvis också med enkelhet kunna konvertera de försvunna klanerna till nya Vampire, borde inte vara omöjligt. Vem vet, sånt kanske ges ut i en senare sourcebook/modul, kanske ALLA gamla klaner försvunnit och formats om till något nytt? Inte särskilt troligt, men ändå...
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Re: Klanerna kvar!

"Borde inte detta betyda att klanerna blir ännu mer arketypiska, är det ens ett ord?"

Hur resonerar du nu? Ju färre klaner som finns, desto bredare behöver de ju vara. Själv är jag relativt ointresserad av WoD 2.0 (jag klarar mig utmärkt med de hyllmeter jag har av den gamla), men just det här med att skära ner på antalet klaner är en av de få saker jag ser som positivt. De där fem klanerna är väl inte det optimala valet IMO, men det är hyfsat i vart fall; man slipper evul ormdyrkare, urlöjliga arabninjor, spaghettislurpande nekrofiler, övernischade zigenare och överkoboldade trollkarlar... ¬_¬
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Klanerna kvar!

Det är inte alls säkert att de fem klanerna vi kommer att få se alla kommer från gamla vampire. Vi vet att namnen Ventrue, Gangrel, och Nosferatu kommer att finnas med. Med största sannolikhet betyder det att det är de enda klannamn som kommer finnas kvar (varför nämna dem annars). Med andra ord är inte Toreador och Bruhja med längre. Dessutom behöver inte klanerna vara likadana som i WOD 1.0.

De andra skillnaderna i WOD 2.0 ser i alla fall jag som en fördel:
* Ingen metaplot.
* Ett anfall kräver bara ett slag istället för tre.
* Fast difficulty.
* En gemensam regelbok.
* En gemensam kosmologi.
* Mer balanserade superkrafter.
* Mindre möjlighet till optande.

De två sista får vi väl se hur de lyckas med.
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Skepsis.

"Det är inte alls säkert att de fem klanerna vi kommer att få se alla kommer från gamla vampire."

Jag vet, men inlägget jag svarade på tycktes antaga det, varvid det verkade rimligt att fortsätta hålla på den linjen av diskussionsmässiga skäl. Sen känns det inte helt orimligt heller, faktiskt, men hur det väl blir får vi väl se.

"Ingen metaplot."

Jag gillade metaplotten, men jag kommer väl inte gråta ögonen ur mig.

"* Ett anfall kräver bara ett slag istället för tre."

Usch. De kommer ha samma soak-system som i Exalted, vilket är totalt värdelöst. Inte nog med att det är odynamiskt, det är för lätt att bli osårbar (eller så är man för mesig, beroende på om de tänker köra med regeln att man alltid får göra minst en nivå i skada eller ej). Avsaknad av skadeslag, well, det känns nödvändigt om man skall ha fast soak, men jag väntar med att smäda denna del tills det är klart.

"* Fast difficulty."

Tvi vale! Återigen, samma som i Exalted (och Adventure, Aberrant, Trinity...). Totalt värdelöst. I och med det där så finns det liksom inte längre någon fördel med att ha tärningspölar över huvud taget - man har ju ändå tagit bort den extra faktorn som det ger. De enda som kommer tjäna något på det här är idioter som inte klarade av att bedöma hur svårt det var att lyckas med de gamla svårighetsgraderna. Och den som kommer och gnäller om fummelbuggen bör nog vara tyst, och istället ta en titt på andra system där den funnits sen länge (typ BRP). Duger inte det så går det likförbannat att fixa, fortfarande utan att våldtaga hela systemet.

"* En gemensam regelbok."

Om det är en platt, grå, urtråkig bok med enkom regler, då kommer det här vara en försämring. Om ryktet att mortals skall få en större roll stämmer, då kan det nog tänkas vara bra. Själv spelar jag ju ändå mer än ett WoD-spel, så plånboken klagar inte. Sen får vi väl se om jag orkar köpa någon av dem över huvud taget, men iaf...

"* En gemensam kosmologi."

Jag vill inte uttala mig om huruvida det är bra eller dåligt (men jag tänker gnälla ändå). Konceptuellt är det väl bra, men det känns inte troligt att det blir bra i praktiken; Mage och Vampire (t.ex) känns för olika, stilmässigt sätt, och att försöka pressa ihop båda i samma form lär inte leda till nån direkt förbättring. Men vi får väl se.

"* Mer balanserade superkrafter."

Det blir intressant att se huruvida de lyckas med det eller inte...med tanke på att de hittills inte ens lyckats balansera krafterna inom varje spel så känner jag mig skeptisk till att de skulle lyckas balansera alla olika övernaturliga kritter mot varandra. Men visst, man kan ju hoppas.

"* Mindre möjlighet till optande."

Det har jag ändå fixat med husregler sen länge, så det känns ju mindre väsentligt...dessutom kan jag ge mig fan på att man kommer sitta där och gråta blod över skillnaden mellan freebie- och experience points i vilket fall (vilket iofs är hur lätt som helst att ändra, som sagt, men det är inte poängen).

*phew* ...nej, jag är överlag inte så himla optimistisk gentemot WoD 2.0, vilket kanske märks. Extra grinigt blev det för att jag just klev upp och inte har hunnit få i mig nåt ännu, så ha överseende. ^_~
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Re: Klanerna kvar!

<blockquote><font class="small">Citat Havoc:</font><hr />
Det är inte alls säkert att de fem klanerna vi kommer att få se alla kommer från gamla vampire.[/quote]

För att det är Achillis favvoklaner? Jag menar, det vore inte särskilt ologiskt ändå...

<blockquote><font class="small">Citat Justin Achilli:</font><hr />
You know, given free reign, I'd kill everyone except the five clans I think Vampire needs :gremwink: [/quote]

<blockquote><font class="small">Citat Justin Achilli:</font><hr />
Brujah, Toreador, Ventrue, Nosferatu, Gangrel -- and the "blasphemous" sixth clan, the Tremere!
[/quote]

Och Tremere borde räknas ut... Nä, att bara klargöra tre av de fem klanerna känns som releasen inför ett fightingspel, man ger ut information om vissa av nykomlingarna (inga i det här fallet) och håller bonuskaraktärer från de gamla spelen hemliga till släpp... Har svårt att se att man behåller tre, men lägger till två nya... "Vidareutvecklingar" eller bara nya namn på Toreador och Brujah (de enda klannamn som kommerfinnas kvar) med eventuella nyheter? Inte helt otroligt...

Nä, jag är till skillnad från många andra (inte sagt att du ingår där) optimistisk och dömer inte ut saker och ting på förhand alltför ofta. Jag är dock väl medveten om att det kan suga stenhårt men hoppas givetvis på motsatsen.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,918
Location
The Culture
Sannolikhetsmodifikationer

De enda som kommer tjäna något på det här är idioter som inte klarade av att bedöma hur svårt det var att lyckas med de gamla svårighetsgraderna.
Jag tycker att jag är ganska bra på att bedöma sannolikheter, men jag tillhör ändå de idioter som inte har en chans att gissa om en handling just blev lättare eller svårare om man ökar svårighetsgraden med 1 och samtidigt slår en extra tärning. En fast svårighetsgrad gör det lättare att se hur svårigheten ändras efetrsom man bara ändrar den genom att ändra antalet tärningar. Dessutom vinner man fördelen att man inte måste använda T10, man kan slå vilken tärning som helst, dra kort eller singla slant istället, bara man har något som ger två olika utfall i med ungefär samma sannolikhet.

/tobias
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Nu missar du min poäng.

"Jag tycker att jag är ganska bra på att bedöma sannolikheter, men jag tillhör ändå de idioter som inte har en chans att gissa om en handling just blev lättare eller svårare om man ökar svårighetsgraden med 1 och samtidigt slår en extra tärning."

För det första: ta inte åt dig, för de idioter jag talade om var inte folk med bristande matematiska kunskaper; exakta sannolikheter är helt enkelt inte intressanta. För det första så tillhör jag den skock folk som tycker att "svårt" eller "lätt" är mer intressant än en exakt procentsats. För det andra, varför skulle du få en till tärning? Om en handling blir svårare så höjer du diffen med ett. En extra tärning får du om du är duktig, och det är inget som skall modifieras efter sammanhang. Skickligheten avgör antalet tärningar, svårighetsgraden avgör vad varje tärning måste uppnå för att räknas som en vinst, antalet vinster avgör hur bra du lyckas. Svårare än så är det inte. Med en fast svårighetsgrad så regleras antalet vinster som skall uppnås, vilket blir rätt skevt IMO. Man har liksom slösat bort en av faktorerna, och då kan man lika gärna ha ett system med en enda tärning istället.

"Dessutom vinner man fördelen att man inte måste använda T10, man kan slå vilken tärning som helst, dra kort eller singla slant istället, bara man har något som ger två olika utfall i med ungefär samma sannolikhet."

Tja, jag har själv en acceptabel tärningssamling, så det där problemet berör mig inte...
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Jag tror, av illustrationerna att döma, att det kommer att bli en återgång till den väldigt hårt nischade, gothpunkiga stil som tidiga Vampire verkar ha hållit, och som alla old school-Woddare är så förtjusta i. Well, själv gillar jag den inte, utan föredrog den stämnings- och stårymessiga bredd Vampire fick mot sitt slut...den ytliga gåffigheten lyste med sin frånvaro i både text och bild. Det bitterljuva fanns givetvis där, och ångesten, men också surrealism, absurdism och humor. WW har alltid tagit sig själva på allvar, men mitt intryck av Vampire: the Requiem är att de kommer att ta sig själva på för stort allvar, och återgå till Blade-stylee skäggstubbsgoth. Så på rak arm, utifrån de väldigt begränsade intryck jag fått, tror jag att Vampire the Requiem kommer att bli en tillbakagång, på gott och ont (mestadels ont). Med andra ord har jag inga höga förväntningar, utan väntar mig något som är betydligt mindre min kakbit än vad gamla Vampajr var. Men så är jag också alltid asgnällig med allting nytt, förstås.
Pfft. Du gillade revised, när jag höll mig kvar i min härligt trygga och stabila 2nd Edition värld. Jag måste säga att den mängd med splatböcker som WW gav ut till V:tM gav mig en fadd och besk smak i munnen. När dessutom de i de flesta fall gick ut hårt med tuffa, bofferoffer med svarta läderkläder, knappt påklädda kvinnor, förkärlek till sadism och tatueringar så försvann mitt intresse och respekt helt och hållet. Tyvärr, som du skriver, så ser jag att denna filosofi och designkoncept lever kvar i det nya vilket gör att jag är högst skeptiskt inställd till det.

WW har bemästrat konsten i att förvanska vår nutidshistoria och förändra innehållet i termen gothic konst/arkitektur och fördummat det. Det blir inte en bättre produkt om man ökar andelen mörka bilder som skall låtsas föreställa gothiska byggnader samt halvnakna kvinnor med några hundra procentandelar.

Dessutom verkar systemet inte bli så värst förändrat och de förändringar jag läst från Justin Achilli pekar på att det kommer bli värre än vad det var i Revised. Skillnaden mellan en nyskapad vampyr och en äldre vampyr kommer bli så stora att en neonat aldrig kan nedgöra en äldre vampyr, så tillvida den inte leker Cappadocius och låter sig bragdas om livet så klart. Fast även det är ju problematiskt med tanke på att neonaten måste lyckas med styrkeslag för att penetrera halsen.. :gremsmirk:
 
Top