Nekromanti Vampire: The Requiem: Tidsresa

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag har tänkt spelleda en kampanj där rollpersonerna kommer färdas tillbaka i tiden och leva som vampyrer genom flera tidsåldrar. De kommer att börja i en tidsålder som innehåller krutvapen.

Mina frågor till er är vilken tidsålder som passar bäst att börja i och hur det är att spela i de olika århundradena... Har inte så himla bra koll på vad som kan hända och hur det är att vara vampyr under t.ex. 1800-talet.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Lite blandade tankar:

- Det finns troligen mycket färre vampyrer eftersom befolkningen är lägre. En större del av vampyrerna lever nog som vandrare eller ensamma på landsbygden (greve kanske :gremsmile: ), eftersom det relativt sett är större befolkning där än i städerna jämfört med nutid.

- Vampyrer gillar inte eld och det är det enda sättet att lysa upp natten. Troligen kan nästan varje vampyr Auspex 1.

- Ordo Dracul finns troligen inte som en allmänt känd covenant. Cathian Movement finns inte.

- Invictus och Lancea Sanctum delar på/kämpar om makten och Circle of the Crone är mer av outsiders. (Tror jag)

- Vill du inte göra det jätteannorlunda mot att spela i nutid så rekommenderar jag någon av tidens största städer. Där levde nog vampyrerna ungefär som i nutid, men naturligtvis i en annan kultur och teknologinivå.

- Vill du ha det annorlunda så låt dem istället hålla till på landsbygden. Då lär det vara helt annorlunda mot dagens genomsnittliga vampyrs liv.

- Jag skulle börja någon gång före upplysningen (1600-tal) och sedan göra nerslag på intressanta saker i de följande epokerna (häxbränningen, upplysningen, industriella revolutionen, kanske nybyggare i USA , o.s.v.) men det beror ju helt på hur du tänkt spela.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Hade tänkt att antalet vampyrer skulle vara färre och mäktigare, de säger ju i boken att coteries (grupper med vampyrer) inte fanns för länge sen eftersom klimatet inte var lika hårt, konkurrensen var inte lika stor. Då kunde en ensam vampyr klara sig, till skillnad från dagens samhälle. Därför blir ju också rollpersonerna rätt unika på så sätt att de håller ihop. Detta gör ju att de blir en kraft att räkna med. I en stad kanske det finns mellan fyra och tio vampyrer, beroende på hur stor den är, dock fler i typ Paris och London.

Jag kör så att klanernas unika discipliner är lika unika som blodslinjernas bara för att en klans unika egenskap inte ska vara dess nackdel. Jag kör så att alla vampyrer har nattsyn, ungefär som katter, men det kräver ju lite ljus. Auspex gör ju så att man kan se i totalt mörker.

De ska ju kunna luska ut lite om Ordo Dracul och kanske även träffa Dracula? Får fundera lite över det där. De enda som finns är ju Lancea Sanctum, Invictus och Circle of the Crone. Cirkeln finns mest på landsbygden och är mer kult och sekt.

Jag ska köra både i städer och på landsbygd, så de kommer få en inblick i samhället. Hade tänkt börja några årtionden innan emigreringen till amerika, låta tiden gå ibland, kanske tio år hit och tio år dit så att de kommer mer och mer mot nutid, fast nutiden ska vara ett väldigt avlägset mål som de kommer nå om typ 2 år realtid.

Har inte så bra koll på historiska tidslinjen däromkring... En stor sak ska dock vara franska revolutionen, hade tänkt att massa elders ska bli avrättade då också, att människorna påverkar vampyrerna.

När det gäller tidsresor så har jag en grundläggande tanke på att det krävs ett föremål från den tidsåldern man ska bli skickad till, vilket innebär att man i princip inte kan resa till framtiden. Dock kommer ju rollpersonerna ha denna möjlighet om de är tillräckligt frågvisa och envisa. Jag kommer nämligen låta alla föremål de bär med sig följa med bakåt i tiden. Alla skjutvapen har ändå begränsat med ammunition och alla elektroniska saker har begränsat med el. Finns det något speciellt från nutiden som skulle vara väldigt användbart? Själv kommer jag inte på något sådär speciellt.
 

Gideon_UBBT

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
15
Location
Lund
"Finns det något speciellt från nutiden som skulle vara väldigt användbart?"

Kunskapen alla moderna människor besitter skulle kunna förändra det förflutna. Karaktärerna vet att det finns bakterier t ex. De vet att man kan skapa elektricitet om man experimenterar med magneter och spolar. De vet att det går att göra en ångmaskin om man bara prövar sig fram. De vet att Amerika existerar och att jorden är rund.

Jag skulle öppna ett sjukhus om jag flyttades tillbaka till forntiden.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,115
Location
Tindalos
För det första måste jag fråga varför de ska färdas tillbaka i tiden?
Sen låter din kampanjidé ok men den kan missuppfattas lite. :gremsmile: För den kan nämligen tolkas som så att rpna färdas bakåt i tiden - hela tiden (Ehe!) Dvs 1800-tal. 1700tal, 1600-tal osv... Men jag antar det inte ska vara så eller?

Men varför inte börja med rpna som neoniter i medeltiden och sen dra kampanjen framåt precis som Giovanni och Transylvania modulerna?

Se även Waliums inlägg på Rollspelsforumet om historiskt korrekt rollspelande.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,115
Location
Tindalos
Lite till...

Kom på en sak nu när jag läste hur du tänkte få rpna att färdas tillbaka i tiden...

Du måste ju avsluta kampanjen med ett äventyr i nutid där rpna upptäcker att deras "tvillingar" från framtiden har rest tillbaka för att stoppa dem från att resa tillbaka i tiden på grund av någonting... Vad får du räkna ut själv, men vore det inte en riktigt schysst avslutning och vad kommer slutet innebära?
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Eftersom de är vampyrer så vill de nog inte dra till sig för mycket uppmärksamhet med tanke på riskerna för att bli anklagade för kätteri. Folk som påstod att jorden var rund blev ju i bästa fall dumförklarade och i sämsta fall dödade när man trodde att jorden var platt. Dock skulle nog sjukvården kunna förbättras markant.

Är det några föremål som skulle bli väldig mäktiga?
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Lite till...

Anledningen till att jag inte bara startar en kampanj under den tiden är att alla är väldigt fästa vid sina karaktärer, och jag orkar inte spelleda två vampyrgrupper med samma spelare samtidigt.

De kommer ju åka till typ 1600-tal, sen få genomleva alla århundraden. Blev inspirerad när jag såg "En vampyrs bekännelser". Är tacksam för alla slags tips angående denna kampanj, syftet är att RP:na ska kunna öka en del i Blood Potency osv utan att göra diablerie, samt att det kan bli väldigt bra känsla.

Ditt slut låter rätt häftigt faktiskt, eller att de inser att den roll de redan har spelat har gjort något väldigt dåligt, typ att precis innan de åker tillbaka i tiden så dör någon person som de håller kär. Enda sättet att förhindra detta är att de dödar sina tvillingar, vilket kan bli jobbigt då deras tvillingar ska bli beskyddade av diverse ancillae (medelålders vampyrer).
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,115
Location
Tindalos
Är det några föremål som skulle bli väldig mäktiga?

Det är säkert många prylar som skulle bli "mäktiga". Ta bara en sån enkel sak som en gaständare...
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Betänk att en sådan skulle ta slut efter ett tag, samma sak gäller alla slags moderna skjutvapen, de har begränsad ammunition. Dessutom är de trots allt vampyrer så de är väldigt rädda för eld.
 
Top