Nekromanti Vampire the requiem och were wolf the forsaken?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
"Därför skit som skit. Leva mig in kan jag fortfarande, men inte lika bra och inte med lika stor förnöjsamhet."

Tja, som sagt, det är din åsikt. Jag håller inte med, for reasons already explained. Let's leave it at that.

"Bah! Kan du stava till G.O.D.T.Y.C.K.E? I Revised gjorde man iallafall en ansats till att få någon slags struktur på reglerna."

Njäe. I Revised gjorde man magin värdelös och lade in en massa regler som egentligen inte var regler. Resonance, t.ex. I 2nd Ed var det en ball grej som man kunde nyttja lite hur man ville. I Revised så fanns det utrymme fördelat på formuläret för det och nån ful liten text i boken som gick igenom skiten på ett uruselt sätt. Och regler saknades. Skräp.

"(...) att "prime" krävdes för att skapa något med någon annan sfär, men ingenting hindrade en spelare från att omvandla saker inom sfären för att på så vis uppnå en effekt likvärdig med skapelse (luft till bly, gravitation till eld, gräs till en mäktig gräskrigare, what have you)"

Well, för just det syftet är Prime bara bra om man är i rymden (något som iofs knappast är omöjligt i Mage). Men den har faktiskt andra funktioner också, så jag tycker inte att det är något problem.

"(...) att varaktighetsreglerna var helt jävla wacked out, att det inte fanns några vettiga regler för hur lång tid det tog att göra en ritual, etc."

Jag ser inte vad som är så wacked out med att antalet successes avgör varaktighet. Tycker man att tabellen ger för kort eller för lång tid så får man väl ändra det, men särskilt konstig är den knappast. Sen tycker jag att ritualreglerna är rätt fint inplacerade bland övriga modifiers, och jag har aldrig upplevt något problem. Så jo, jag tycker att det finns vettiga regler, och alltså var vi inte överens här heller. Men så tycker inte jag att magiregler bör vara helt satta i sten heller. Statisk magi är tråkig magi, så en viss dos godtycklighet gör det hela roligare. Visst, det krävs en bra spelledare, men en dålig sådan kan sabba vilket rollspel som helst, så jag ser inte det som nåt abnormt högt krav.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
"Jag hänvisar till rutan "Clans and Characters", vilken återfinns på sidan 64 i V:tM Revised."

För att inte tala om stycket "Clans are not fraternaties" i Storytellers Handbook!

"...en specifik klan må ha en specifik social struktur, men den är tämligen löst definierad, väldigt frivillig, och medlemmarna är i minoritet. Tremere borde väl vara undantaget som bekräftar regeln..."

Många klaner hade ju en struktur som förvisso var frivillig, men som man var nästan tvungen att ge sig in i om man ville bli någonting inom klanen - återigen Ventrues korporativa struktur och Toreadors gillen, men även Lasombras Courts of Blood och Friends of Night, Tzimisces metamorfos-kult och Setiternas Set-kult.

Sen finns det ju fler exempel än Tremere på klaner som har en struktur som varken är löst definierad, i minoritet eller frivillig. Alla Malkaver ingår ju (mer eller mindre) i Malkavian Madness Network, som säger åt dem att göra saker och driver dem att umgås med andra malkaver. Lojalisterna inom klan Assamite har ju en fast definierad hierarki, ända från den gamle på berget till fida'i. Klan Giovanni följer en mafialiknande familjestruktur där man får mindre respekt om man inte har efternamnet "Giovanni" och inte får göra ghouls eller vampyrer som man vill.

Bakgrounden Clan Prestige (som kan köpas av alla klaner) representerar ju bland annat sånt här - ställning i klanens interna maktstruktur. Hitills har vi inte hört om något liknande i VtR.

Fast i allmänhet så håller jag med dig - det var ganska lätt i VtM som spelledare att modda och tona ner de interna klanstrukturerna om man undvika att fokusera kampanjen på en specifik klan, men i VtR så verkar det vara ett arbete som inte behövs.

"Fast i V:tM fick man inte olika kewl powerz beroende på vilken sekt man valde..."

Gjorde man ju - vissa av Sabbatens ritae gav ju bonustärningar och sänkta svårighetsgrader. Man nej, inte i utsträckningen som man verkar få i VtR.

- Diomedes
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
"För att inte tala om stycket "Clans are not fraternaties" i Storytellers Handbook!"

Visst. Eller allt Justin Achilli's gnäll på diverse nätsidor. Jag ser dock ingen anledning till att hänvisa till material utanför grundboken när denna täcker ämnet såpass väl.

"Många klaner hade ju en struktur som förvisso var frivillig, men som man var nästan tvungen att ge sig in i om man ville bli någonting inom klanen (...)"

Er, ja, men du ser väl själv hålet i ditt resonemang? Om man vill bli nåt inom klanens sociala nätverk så har man nog redan accepterat att ett sådant finns. Om man är emot dess blotta existens har man nog inget intresse av att bli nåt inom det över huvud taget. Dessutom har jag själv skalat bort mycket av extramaterialet genom åren; det är ju ändå frivilligt material, och tja...I dun like it. Gillen och dylikt bjäfs är inget jag är intresserad av, så jag nyttjar grundbokens approach till det hela istället.

"Sen finns det ju fler exempel än Tremere på klaner som har en struktur som varken är löst definierad, i minoritet eller frivillig. Alla Malkaver ingår ju (mer eller mindre) i Malkavian Madness Network, som säger åt dem att göra saker och driver dem att umgås med andra malkaver. (...) Assamite (...) Giovanni (...) det var ganska lätt i VtM som spelledare att modda och tona ner de interna klanstrukturerna om man undvika att fokusera kampanjen på en specifik klan, men i VtR så verkar det vara ett arbete som inte behövs."

Tja, se ovan. Finns det två texter som säger emot varandra så får man väl välja den man själv gillar bäst. Och det krävs inget arbete att tona ner sånt där, för inget av det finns med i grundutförandet. Det enda man behöver göra för att slippa det är att inte implementera allt som står i varenda modul. Jag äger själv en mindre uppsjö Vampire-moduler, men jag använder inte allt, och jag gav upp på Clanbooks efter två stycken (sen har jag tjuvläst en del i övriga för att försäkra mig om att jag inte missade nåt...och det gjorde jag inte). Det är alltså inte bara enklare att låta bli extratjafset, det är dessutom billigare.
:gremgrin:

"Gjorde man ju - vissa av Sabbatens ritae gav ju bonustärningar och sänkta svårighetsgrader. Man nej, inte i utsträckningen som man verkar få i VtR."

Fortfarande ingenting som man bara fick rakt av för att vara medlem, och som sagt inte i samma utsträckning. Men visst, skitens blotta existens var ju meningslös. Och nej, jag använde aldrig färdigheten Fire-Dancing heller. Vissa saker kändes inte tillräckligt motiverade för att tas med, och då spelet inte var beroende av dem så var det rätt enkelt att fimpa dem rakt av.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
OK, jag var väl något elak, men det jag spelat och sett WoD, så känns det liksom tyckte jag att det var viktigare att ha så många pluttar som möjligt i en viss förmåga än att karaktären skulle ha en intressant personlighet. Men men, det är mitt intryck av materialet...

/Ulfgeir
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
Spelet blir inte roligare än man gör det. Det gäller väl de flesta (samtliga?) interaktiva aktiviteter. Det du beskriver låter ju onekligen trist, men problemet är knappast exklusivt för WoD. Att dåliga upplevelser kan färga ens uppfattning om en spelvärld är ju förstås beklagligt, men däremot varken konstigt eller ovanligt. Nåväl.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
"Om man vill bli nåt inom klanens sociala nätverk så har man nog redan accepterat att ett sådant finns. Om man är emot dess blotta existens har man nog inget intresse av att bli nåt inom det över huvud taget."

Eh, vem är "man" här? Det är ju spelledaren som bestämmer om det sociala nätverket kommer att ta upp stor fokus i kampanjen. Om spelledaren väljer att lägga fokus på klanstrukturer så är det ju något som spelarna måste ta ställning till - en Giovanni-rollperson måste söka tillstånd för att göra ghouls, en Ventrue måste försöka söka inträde i styrelsen för att få tillgång till högre sociala cirklar, osv.

"...jag nyttjar grundbokens approach till det hela istället."

Grundboken beskriver ju inte ingående klanstrukturerna med titlar och allt, men förklarar huvuddragen under "Organization" i klanbeskrivningarna. Det är egentligen bara vad som står där som sedan ekas och fördjupas i klanböckerna.

Och Clan Prestige presenteras ju i ett ganska grundläggande supplement - Guide to the Camarilla.

"Fortfarande ingenting som man bara fick rakt av för att vara medlem, och som sagt inte i samma utsträckning."

Snack! Att inte delta i Sabbatens ritae - som ju faktiskt praktiserades av hela sekten - medförde ju ett starkt socialt stigma! Och allt man behövde göra för att få tillgång till dem var att besöka en sektmedlem av rang - Lancea Sanctums och Circle of the Crones blodsmagi verkar ju fungera som discipliner som måste tränas och betalas för. Stämmer det så är det ju faktiskt svårare att få tillgång till dessa "kewl powerz" än Sabbatens riter.

Men visst, i grund och botten håller jag med dig om att "använd det du vill och släng resten" är en sund inställning till ett rollspel med så mycket bakgrundsmaterial som Vampire. Men jag vill ändå påstå att VtM som det är skrivet har en mer suddig gräns mellan klan och sekt än VtR verkar ha. Uppenbarligen håller du inte med. Vi får väl vänta och se när VtR kommer ut om det finns en "organization"-text i klanbeskrivningarna så får vi se vem som har rätt då. :gremsmile:

- Diomedes, väntar spänt på WoD 2.0
 

Selly

Level 5 Laser Lotus
Joined
10 Apr 2001
Messages
1,450
Location
Stockholm
"Eh, vem är "man" här?"

Spelaren vars rollperson ville bli nåt inom klanen. Det är nämligen spelaren som bestämmer över sin rollperson, inte spelledaren.

"Grundboken beskriver ju inte ingående klanstrukturerna med titlar och allt, men förklarar huvuddragen under "Organization" i klanbeskrivningarna."

Där står det inget om någon board of directors eller om några gillen. Hence varför jag inte behövt arbeta bort något när jag spelat.

"Och Clan Prestige presenteras ju i ett ganska grundläggande supplement - Guide to the Camarilla."

Det är en modul som alla andra. Och det är frivilligt att använda bakgrunden. Även när man använder den så är det frivilligt att använda den på sin rollperson.

"Snack! Att inte delta i Sabbatens ritae - som ju faktiskt praktiserades av hela sekten - medförde ju ett starkt socialt stigma! Och allt man behövde göra för att få tillgång till dem var att besöka en sektmedlem av rang (...)"

Sidanvisning, tack. Jag har nämligen för mig att det där var Merits. If so kostar de poäng, och är dessutom frivilliga (som alla andra Merits och Flaws). ^_~

"Men jag vill ändå påstå att VtM som det är skrivet har en mer suddig gräns mellan klan och sekt än VtR verkar ha. Uppenbarligen håller du inte med. Vi får väl vänta och se när VtR kommer ut om det finns en "organization"-text i klanbeskrivningarna så får vi se vem som har rätt då."

Det är fortfarande inget jobb att ignorera Organization-texterna, ty om man tagit sig tid att läsa det som står i början av klankapitlet så inser man att de där organiserade delarna är i minoritet. That's like, my whole point.
 
Top