RECENSION Vampire the Masquerade: Night Road

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Så jag är igenom det nya helt textbaserade Vampire the Masquerade datorspelet Night Road! Med ett enda undantag är det riktigt bra interactive fiction. Många politiska faktioner att spela ut mot varandra, mycket deep lore Vampire bullshit, mycket kul problemlösning med kreativa applikationer av skills/krafter, kul twister och jättebra NPC:er. EXTREMT mycket text att läsa dock, även för interactive fiction. Jag har fått Camarilla slutet, dödade ingen av misstag genom att dricka från dem (men mördade så många vampyrjägare!) och lyckades ligga med alla NPC:er jag försökte ligga med.

Särskilt awesome bitar:
-När du plötsligt befinner dig i en skräckfilm i en övergiven forskningsbas medan en Path of Metamorphosis elder käkar upp människorna du är där med en efter en.

-När man måste improvisera bullshit lösningar för att ha någonstans att sova och jägarna börjat lära sig dina vanliga tricks.

-Att prinsen gör det klassiska tricket att ha ett ghoul djur och obfuscate så att en osynlig fågel flyger runt och spionerar på folk.

-Att ett uppdrag verkligen bara är ”Ge dåliga nyheter till en låg humanity elder och överlev när hon freakar och försöker mörda alla med blod magi”.

-Att alla blood dolls har super ledsna backstories.


Mindre awesome bitar:
-Hela Assamite plotten. Allt annat är en low level gritty vampire plot och så kommer de med weird techno-magick sluta ha en maskerad påverka hela världen nonsens. Jag bad dem köra upp det någonstans vilket i alla fall var ett alternativ.

-Att jag löste nästan alla problem i spelet genom att rulla Typ 3 dice pools eller använde samma disciplin hela tiden. Sprider man sina poäng jämnt verkar man misslyckas med allt. Så samma sak som i bordsrollspels Vampire med det.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
En detalj jag tänkt på som är riktigt bra och vill hålla fram som ett exempel på hur spelat är välskrivet. Huvudpersonen har en hela grej med att titta på sitt armbandsur hela tiden av skräck för att missa att ha en plats att gömma sig när solen går upp. Vettigt när ens jobb som vampyr är att köra genom öknen med meddelanden. Men när huvudpersonen blir stressad av andra anledningar så tittar hon på klockan eller så får vi en tid i förbifarten. Mot slutet av spelet kallar någon ut karaktären på det för hon tittar på klockan när det är jobbigt att prata om deras förhållande.
 
Top