Nekromanti Vampire: The Masquerade, Hur väljer man vem man ska omfamna?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,539
Om man inte går helt random eller har någon ghoul eller dödlig redo. Hur väljer man ut någon som kommer vara en bra vampyr? Kollar man folks CV:n?

Den enda mer sofistikerade metoden jag kommit på är att sätta upp ett ARG spel som istället för att ha att göra med nästa Cloverfield film eller Halo spel leder dem till en. Sedan omfamnar man den första som klara det sista pusslet.

Har ni några idéer?
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Som jag förstår det på div filmer så är det normala att du omfamnar en person du kan ha nytta av LÄNGE. För din egna själviska agendor.

I undantagen så har det att göra med kärlek och då är det en dum idé. Pga att embrasen kan kicka igång något som kärleken inte klarar av.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag skulle valt den smartaste och snyggaste, någon vars egenskaper och skönhet jag skulle vilja bevara för alltid.

Det mer pragmatiska men mindre känslomässigt tilltalande alternativet är att embrejsa nån vars livsverk man anser är viktigt, men inte kommer hinna fullbordas under dess livstid. Eller så kan man göras en malkav och välja ut nån som pga random delusion kändes som en bra idé just då. Märkligt ofta kommer det visa sig ha varit ett bra val, för det ligger ju något mystiskt bakom malkavernas insikter trots allt. Eller?

Setiterna i Cairo by Night har en rätt skönt degenererad approach. De kidnappar nattligen slumpmässiga mortals, släpar ned dem i Drömhovets rökelseinpyrda labyrinter i Kairos underjord, hypotiserar dem och fyller dem med konstiga droger och ställer dem öga mot öga med den cthulhuoida köttsak-methuselan The Sleeping Lord. Sedan släpps fångarna tillbaka till sitt arabsvensson-vardagsliv igen och så ser man vad som händer och vilka roliga ingivelser The Sleeping Lord har fyllt dem med. Skulle någon hantera sitt ofantliga halvförträngda trauma exceptionellt bra händer det att man finner henom värdig och inviger henom i Drömhovets perversa hierarki.

Men ju mer jag tänker på det, desto mer tycker jag att den här biten är intressantare i KotEs kosmologi än i Vampajjers, eftersom vampyrerna i KotE inte har något inflytande över vem som efter döden återuppstår som vampyr. Så de måste jobba med vad de har, och utgå från att varje nybliven vampyr är potentiellt värdig, eftersom krafter bortom deras kontroll och förstånd valt ut just den personen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
God45;n116725 said:
Om man inte går helt random eller har någon ghoul eller dödlig redo. Hur väljer man ut någon som kommer vara en bra vampyr? Kollar man folks CV:n?

Den enda mer sofistikerade metoden jag kommit på är att sätta upp ett ARG spel som istället för att ha att göra med nästa Cloverfield film eller Halo spel leder dem till en. Sedan omfamnar man den första som klara det sista pusslet.

Har ni några idéer?
Om man är Brujah så går man med i en olaglig fightclub, spöar skiten ur alla och sen så väljer man ut den som har bästa kombinationen av skicklighet och revanschhunger.

När jag tänker efter så fungerar det nog ganska bra (beroende på vilken definition du har av bra) om man är en gangrel också.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Någon en har stalkat ett tag, och är sådär härligt-creepy förtjust i. Någon en råkar tömma på blod under ett svagt ögonblick. Någon ens boss säger åt en att omfamna.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Om man är Ventrue sätter man upp ett fejkat företag (eller tar över ett riktigt), hur värdens bästa headhunter till att hitta en ny CEO, ger honom en krav-spec på exakt hur man vill ha sitt Barn och ... slurp.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ni är roliga ni. Man tar så klart nån man inte gillar, för att det är mer spännande med någon som hatar en efter man brutit ner dem ett tag. Bryter man ner dem helt har man dessutom nöjet att ha en helt lojal slav som man vet vad man gjort mot ;)

Man kan även rikta in sig på en vampyrkompis planerade val och göra det innan de hinner. Det blir lite extra spännande. Har man tur passar det dessutom in med första delen av inlägget.

Folk man har användning av är inte bra göra till vampyrer för plötsligen är de nästan lika mäktiga som du. Då får de för eller senare egna idéer. Folk du älskar är en lika dålig idé, det har väl inte funkat i någon film utom twilight eller nåt sånt. Antingen hatar de vad du gjort mot dem, reglerna du inpräntar på dem, eller så älskar de vad du gjort men då var det aldrig dig de älskade utan vampyrlivet. Då kommer de ändå vilja lämna dig så fort det passar. Nä användbara och älskade dödliga är det just för att de är just dödliga.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Brujha är ju tyvärr inte puckade MMA fans.

Grunden är ju att de har en form av heders kod som är att slåss för det du tycker är rätt. Ungefär som vilken romantisk hjälte som helst.
 
Top