Nekromanti Vampire och vad mer?

Valmer

Veteran
Joined
5 Sep 2002
Messages
29
Location
Norsjö, Västerbotten
Jag har bestämt mig för att införskaffa Vamprie: The Dark Ages...
Är det nåt förutom grundregelboken jag rekommenderas köpa?
Själv är jag tveksam till idén att köpa en modul samtidigt, då det kan ta mig nog lång tid att lära mig reglerna.
Men, säg mej, bör jag köpa något annat än bara grundregelboken?
 

makke

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
15
Tja.. jag skulle rekommendera Dark Ages Europe förutsatt att du vill spela i europa.. den täcker större delen av europa hyfsat, ger dig en kort introduktion om vilka faktioner som är maktspelare på vilka ställen. Ska jag rekommendera någon av de andra böckerna så får nog Constantinople by Night eller House of Tremere min röst.
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Imho - det varierar beroende på vad du kör för spelstil med dina vänner. Jag skulle personligen sikta på sourcebooks som Europe by Night eller Ashen Cults/Knights etc då de kan användas till mycket. Är du mindre kreativ som person kanske en kampanj-serie kunde vara mer värd. Jag tycker personligen att Transylvania by Night är en av de bästa kampanjerna som gjorts till något rollspel, vid sidan av The Giovanni Chronicles (har spelat i över 20 år...). Är inget friformsmiffo, men uppskattar de fördelarna som storytellingsystemen erbjuder i dessa äventyr, trots sina brister rent matematiskt.

Jag har påbörjat en mix av TbN och Giovanni Chronicles där karaktärerna är unga i början och sedan åldras. Dessutom har jag en förkärlek till Baali och andevärlden (vilket passar bra till båda kampanjerna) och har blandat in valda delar...

Annars tycker jag att clanbook Baali är den bästa hittills, tillsammans med Liege, Lord and Lackey (ger mycket bra insikt i hur det är att ha människorslavar och tjänare och vad som motiverar dem) och Ghouls - Fatal Addiction (samma sak där).

I mitt tycke skall du undvika Storytellers Handbook (som är en upprepning av grundreglerna och annat onödigt, bara en liten liten gnutta information som går att använda) och Dark Ages Companion (lite samma syndrom).

Men det är bara mina åsikter...
 
Top