Vampire och andra WoD - bästa varianterna?

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Vad är bästa varianterna för att köra WoD-spelen i idag?

Jag bara spelat 2e Vampire och sen läst några av de andra spelen som kom runt omkring där. Om man skulle vilja återvända till WoD och kanske dessutom testa ffa Mage och Wraith, finns det några varianter man ska kika på? Kompetenta PbtA-hack eller liknande? Ju mindre regler jag behöver läsa ju bättre.
Det verkar finnas två levande produktlinjer med vampire-saker? Whats up with that?

Men TL;DR:
Vad är den bästa varianten av VtM, Mage och Wraith idag?
 
Last edited:

Lodin2000

Veteran
Joined
10 Jan 2017
Messages
66
jag köpte 5th edition under 2020, det har väl sina ljuspunkter och svagheter. Vet inte om jag kan rekommendera det speciellt varmt, har inte spelat det själv (väldigt förtjust i WoD i stort, även om jag inte spelat det på 20 år)
Inte hittat några bra pbta hack som fångar WoD.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Du har Chronicles of Darkness som är nya versionen av World of Darkness. Där finns så du kan börja som människa, och den är vad jag förstår så att de olika delspelen är kompatibla med varanda för de har samma grundsystem. Eller åtminstone mycket mer kompatibla än tidigare spel. Det här är den rebootade varianten. Så de är fristående från alla de gamla sakerna.

Sedan har du ju Vampire: the Masquerade 5e. Vissaa saker i det gör att det faktist blir lite personlig skräck för du kommer garanterat att bli ett monster pga critical failures/successes. Å andra sidan så har de inte riktigt tänkt till, för det finns inte en chans i helvete att du kan upprätthålla maskeraden här, och det är grotskt svårt att få "mat" som vampyr om du inte har vissa traits (stor herd), eller du jagar på specifika sätt. Varenda gång du vaknar/använder en disciplin så är risken att din Hunger går upp. Och går den upp, ju större chans att riktigt dåliga saker händer. Det här är fortsättningen på den gamla metaplotten.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Du har Chronicles of Darkness som är nya versionen av World of Darkness. Där finns så du kan börja som människa, och den är vad jag förstår så att de olika delspelen är kompatibla med varanda för de har samma grundsystem. Eller åtminstone mycket mer kompatibla än tidigare spel. Det här är den rebootade varianten. Så de är fristående från alla de gamla sakerna.

Sedan har du ju Vampire: the Masquerade 5e. Vissaa saker i det gör att det faktist blir lite personlig skräck för du kommer garanterat att bli ett monster pga critical failures/successes. Å andra sidan så har de inte riktigt tänkt till, för det finns inte en chans i helvete att du kan upprätthålla maskeraden här, och det är grotskt svårt att få "mat" som vampyr om du inte har vissa traits (stor herd), eller du jagar på specifika sätt. Varenda gång du vaknar/använder en disciplin så är risken att din Hunger går upp. Och går den upp, ju större chans att riktigt dåliga saker händer. Det här är fortsättningen på den gamla metaplotten.
Men du rekommenderar ingen särskild?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
V20 är den bästa versionen av Vampire om man har nostalgiska känslor för settingen eller älskar den som världsbygge betraktat. Det är en otroligt gedigen, komplett och kärleksfull utgåva, som är proppfull av precis allt man kunnat önska sig om man är veteran på Vampire. V20 skiner på urban fantasy- och mytologi-aspekterna av Vampire, och genom sin enorma completeness.

V5 är den bästa utgåvan om man är ny till Vampire, eller vill ha en mer renodlad upplevelse där fokuset ligger tungt på mer Kult-liknande diskbänksstårys mixade med fantasyelement och vampyrpolitik. Spelet känns väldigt inkomplett för en veteran, då många klassiska features saknas, samtidigt som onödiga partier i fluffet är extremt bloatade och några klaner skrivits om till det sämre, men det finns också en hel del riktigt smarta ändringar, och främst av dessa är regelsystemet. Det är tajtare, modernare och bättre designat än tidigare, och fokuserat på att leverera exakt den upplevelse spelet är designat för. Extra berömvärt är hur det ser till att vanliga människor alltid kommer in i berättelsen, och att den starkt dramatiska kontrasten mellan dem och vampyrerna därför alltid kommer i spel.

Min drömutgåva vore typ V20s completeness och look men med V5s regelsystem, men tills den dagen inträffar är V5 det jag skulle rekommendera, för system does matter, och V5 har ett överlägset regelsystem (och roligare rollpersonsskapande).
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
V5 är den bästa utgåvan om man är ny till Vampire, eller vill ha en mer renodlad upplevelse där fokuset ligger tungt på mer Kult-liknande diskbänksstårys mixade med fantasyelement och vampyrpolitik. Spelet känns väldigt inkomplett för en veteran, då många klassiska features saknas, samtidigt som onödiga partier i fluffet är extremt bloatade och några klaner skrivits om till det sämre, men det finns också en hel del riktigt smarta ändringar, och främst av dessa är regelsystemet. Det är tajtare, modernare och bättre designat än tidigare, och fokuserat på att leverera exakt den upplevelse spelet är designat för. Extra berömvärt är hur det ser till att vanliga människor alltid kommer in i berättelsen, och att den starkt dramatiska kontrasten mellan dem och vampyrerna därför alltid kommer i spel.

Min drömutgåva vore typ V20s completeness och look men med V5s regelsystem, men tills den dagen inträffar är V5 det jag skulle rekommendera, för system does matter, och V5 har ett överlägset regelsystem (och roligare rollpersonsskapande).
Vad menar du med diskbänksstårys? Jag vill ju ändå att det ska handla om vampyrer som rör sig bakom gardinerna i maktens korridorer, inte att bråka med en parkeringsvakt om en bot på 900kr och råka glömma bort klockan så solen går upp.

Vilka klaner blev sämre? Vilka features saknas?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det verkar finnas två levande produktlinjer med vampire-saker? Whats up with that?
Jag tror du syftar på Vampire: The Requiem.

När WW lade ned Vampire the Masquerade på tidigt 2000-tal i och med "Gehenna"-modulen var det en kreativt extremt berömdvärd handling, då de därmed levererade på den metaplott de alltid haft, och verkligen lät världen gå under.

Efter detta lanserade de ett helt annat vampyrspel, Vampire: The Requiem. Detta slog aldrig igenom lika stort som gamla Masquerade, men har ändå sina fans. Även många lojala Masquerade-spelare erkänner än idag att Requiem gjorde en hel del mycket bättre än gamla Vampire hade gjort. En mycket berömd och hyllad modul till Vampire the Requiem är "Requiem for Rome", där man spelar i det gamla romarriket.

Sedermera blev det uppenbart att folk hyste enorm nostalgi för gamla Masquerade och dess värld. Onyx Path, som vid det laget tagit över Requiem, lanserade då V20-jubileumsutgåvan av Vampire the Masquerade, och en serie moduler till den och andra spel i den världen, under brandet "World of Darkness". Men de fortsatte också på Requiem, under brandet "Chronicles of Darkness."

Denna situation har fortsatt in i V5-eran, såvitt jag vet. Därför finns det två produktlinjer, och jag tror att Onyx Path äger alla rättigheter till Chronicles of Darkness (är inte säker), medan World of Darkness ägs av Paradox och administreras av White Wolf, som outsourcat det till både Renegade Games och Onyx Path. Modulutgivningen till WoD är alltså splittrad mellan två företag (tidigare tre, men Modiphius rättigheter har gått över till Renegade efter att White Wolf verkat bli besvikna på dem).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vad menar du med diskbänksstårys? Jag vill ju ändå att det ska handla om vampyrer som rör sig bakom gardinerna i maktens korridorer, inte att bråka med en parkeringsvakt om en bot på 900kr och råka glömma bort klockan så solen går upp.

Vilka klaner blev sämre? Vilka features saknas?
V5 är ganska sannolikt att förr eller senare tvinga dig att bråka med en parkeringsvakt, på grund av regelsystemets design med "Bestial Failure", "Messy Critical" och "Compulsions", som kan få saker att flippa ur väldigt fort. För det mesta handlar spelet fortfarande givetvis om intriger i maktens korridorer, men det är en känslig balans man måste navigera - det gäller att vara smart och förutseende om man inte vill riskera sin noga uppbyggda politiker-fasad genom att råka äta en parkeringsvakt inför någons mobilkamera. Detta är dock en feature, inte en bugg. Vampyren för en konstant kamp mot besten i sitt inre. Systemet med touchstones, människor som betyder mycket för en, kan också lätt dra spelet mot vardagliga scener, om man inte är försiktig med hur man designar sina touchstones. (Vill du hålla det episkt, designa episka touchstones...)

Jag ogillar designfilosofin där man försökt göra vissa klaner PK och "spelvänliga" genom att ta bort deras upplevt orientalistiska arv och deras komplexa interna organisation , när situatednessen i kultur och tid och funktionen som organisationer var vad som gjorde de klanerna koola till att börja med. Detta gäller primärt Followers of Set, som gått från att vara en välorganiserad fucking metal fornegyptisk dödskult i en evig kamp mot förtryckande gudar, till att vara en kulturellt intetsägande grupp av andliga ledare och charlataner, men generellt har alla klaner som tidigare hade en intressant intern kultur och organisation (Assamites, Giovanni, Tremere, Lasombra) berövats denna kultur och organisation i V5, i linje med en designfilosofi som envisas med att se klanerna som arketyper, snarare än trovärdiga organisationer med historia och kultur.

Features jag saknar är primärt att det inte längre går att spela en Sabbat-kampanj, då det saknas regler för blodslinjer, blodsritualer, paths of enlightenment, mörk magi och många nischade discipliner och koncept som utmärkte Sabbaten. Det saknas också unika mäktiga krafter för urgamla vampyrer, vilket delvis är positivt för systemet - men skapar enorma problem med världsbygget eftersom sådana krafter var plott-drivande i flera gamla moduler. Systemet med merits/flaws för rollpersoner i V5 känns vidare rudimentärt och bristfälligt, medan V20 överröste en med inspirerande sådant content. Slutligen hade gamla versioner av Vampire väldigt kool magi, uttryckt som ritualer och paths till disciplinen Thaumaturgy, som byggde på vad som uppenbart var stora mängder research i vår världs mytologier och mystiska traditioner. Som del av strömlinjeformningen i V5 har dessa till synes strukits helt. Det är bra att de ville nörfa Thaumaturgy, men jag hade försökt göra det utan att slakta all den gamla magin, som tillförde massor av mystik och mytologi till settingen.

Men dessa reservationer till trots gillar jag V5. En del saknat content lär dessutom dyka upp efterhand. Jag rekommenderar dig att testa det, det är på det stora hela en positiv utveckling av Vampire.
 
Last edited:
Top