Nekromanti Vampire o milleniet

looser

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
56
Location
Nyköping
Är ny med spelet och när jag läste reglerna insåg jag att en viktig del i
"storyn" är det kommande millenie skiftet
vilket nu har paserat...
hur hanterar man det?
har någon några tips om hur vampyrerna spenderade millenie natten
det väntade kriget
världens undergång med mera.
 

looser

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
56
Location
Nyköping
sorry
blev något fel när jag skulle posta inlägget
så det blev dubbelt med olika namn
om en moderator kunde deleta det ena vore det toppen.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Editera inlägg [OT]

Jag har inte moderatorrättigheter i just detta forum annars hade jag tagit bort ditt inlägg, men du vet väl om att du själv kan ta bort egna inlägg? Det är bara att klicka på Redigera och Ta bort inlägg. Detta måste dock göras inom en viss tid (30 minuter eller något sånt tror jag).



<A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Nr. 10 - finns snart på ett internet nära dig!
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Först måste jag fråga; vilken utgåva av Vampire har du? Jag tror att det där härrör ifrån andra upplagan, för i den tredje (den jag har) nämns det inte (så vitt jag kommer ihåg iaf).

"en viktig del i "storyn" är det kommande millenie skiftet vilket nu har paserat..."

- Njae, millennieskiftet i sig är väl snarare en slags 'datering' på när det stundande Gehenna bryter ut. Så har jag tolkat det iaf.

"hur hanterar man det?"

- WW har gradvis uppdaterat deras storyline; just "the coming of the End" verkar vara sammanbundet med Ravnos fall, vilket står beskrivet i Nights of Prophecy, "The Week of Nightmares" (tillsammans med en hel del annat godis..). Däri står också en del rekommendationer på hur man ska hantera händelserna i "Week of Nightmares", som får sin kulmen i striden med Ravnos och dennes död. Det finns även beskrivningar om hur man beskriver den efterkommande, gradvis stigande paranoian bland vampyrerna. (Jamenar; profetsian börjar ju gå i uppfyllelse, tusenåriga gamla intrigerande vampyrer fruktar nog - ironiskt nog - det stundande slutet mer än andra.).

"har någon några tips om hur vampyrerna spenderade millenie natten"

- De kanske sov - som jag! /images/icons/wink.gif
Nä, antagligen - beroende på deras ålder - gjorde de som vanligt (mer korrekt; som alla andra). Dock finns det ju mycket utrymme för intrigerande och plotter som går i uppfyllelse under millennienattens stök; om man nu känner för att spelleda den "igen". Är det mer ålderstigna vampyrer hade de antagligen en del ångest (oooh, ovanligt..), men fortsatte väl sitt eviga intrigerande.

"det väntade kriget, världens undergång med mera."

- Nåja, världens undergång är inte kommen än (varken här eller i WoD, även om man kan undra ibland) och WW's inställning när det gäller undergången verkar vara att det är upp till varje SL att uppfinna den "as you go along"; för, så vitt jag vet, har de sagt att "det kommer aldrig en Gehennabok".

//MiDNiGHT.



 

Metropolis

Veteran
Joined
27 Jul 2001
Messages
18
Location
Västerås
Man kan ju göra på lite olika sätt. Det du INTE ska göra är att försöka driva igenom Gehenna. Det blir bara trams av allt ihop. Jag har i alla fall ingen lust att se Antediluvians springa runt på gatorna och glufsa.. Och se'n då? Sen kan man inte spela vampire längre, för det finns inga vampyrer kvar att spela.. Nä..

Jag brukar förlägga mina kampanjer till början av 90-talet, då vet man vad som händer och man slipper alla irriterande mobiltelefoner som inte är det minsta gotiska. Nä, skämt åsido det är vad jag brukar göra, man spelar ju faktiskt inte i realtid..
Om man är verkligt ambitiös så kan man gå till biblioteket och bläddra i deras när-var-hur?-serie som innehåller tidningsklipp från varje år bak till tidernas begynnelse eller något. På så sätt kan man slänga in då aktuella händelser om karaktärerna skulle slå på radion eller köpa en tidning.. Fast en del tycker att det är att vara ambitiös i överkant, och de har kanske till och med rätt.

En annan metod kan ju vara att alla lever i ständig rädsla i väntan på det stora kriget som skulle kunna bryta ut i morgon, men aldrig kommer.. Det kan börja viskas om vintersolståndet 2012 då det blir ny tidsålder enligt aztekisk kalender. Vi får väl se vad som händer då.

Men var som sagt inte så låst vid att dina kampanjer måste utspela sig IDAG.
Varför inte förlägga handlingen bland visslande ånglok och regntunga gator i förra sekelskiftets England? Eller bland trånga gränder och gangsterägda svartklubbar i 1930-talets Chicago?




Your friend: [D]
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Vampire o milleniet [lite OT]

Det hände nog inte så där otroligt mycket.

Min spelgrupp spelar mest Dark Ages när det gäller Vampire. Jag och Diomedes var iofs väldigt insatta och intresserade av metaplotten, men sedan kom de på den där lama, korkade, fucked up jävla historian med Ravnos. Där försvann lite av spänningen.

Hur snyggt är det? Teknokraterna släpper en magisk atombomb i skallen på honom. En atombomb. I huvudet. Dör han? Nädå. Solen däremot tar kål på honom. Inte en atombomb.

Man ska fan hålla sig borta från VtM. Dark Ages, bara Dark Ages.

-HNIC-

<A HREF="http://www.klan-kuk.cjb.net" target="_new">http://www.klan-kuk.cjb.net</A>
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Re: Vampire o milleniet [lite OT]

Har på senare tid blivit mera intresserad av Vampire igen. Kollade upp lite på nätet och fann att Ravnos dött. Mysko tyckte jag.

Har för mig att han blev dödad av Kui-jin (hur det nu stavas). Vilka är teknokraterna? Kan du uppdatera mig lite på vad som hänt senaste tiden? (såg också att saulot kommit tillbaka... och att visscitude visst ska vara nån form av sjukdom... fånigt).

Jag håller med dig, Dark Ages är klart grymare! (även om jag anser reglerna suga... har du ngt bra tips på hur man får dem snabbare?)

/Andreas - många frågor på en gång där, vips.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Metaplotten... [jätteOT]

Vi börjar med Saulot (det är roligast/images/icons/smile.gif).

Saulot blev ju diablerizerad av Tremere för ca. 900 år sedan. Ända sedan dess har de stridit om Tremere´s kropp (hur smart är det att dibba en Antedeluvian?). Saulot vann nyligen, och Tremere´s själ drevs ut ur kroppen. Saulot planerar nu att, på klassiskt vampyr-maneér, döda alla. Tremere, å andra sidan, har tagit över Goratrix´s kropp. I samband med detta slaktade han också alla Tremere Antitribu (house Goratrix, förrädarna).Även han vill döda alla. Så var det med det.

Länge, länge har klan Ravnos stridit mot de asiatiska vampyrerna (Kuei-Jin) i sitt hemland, Indien. Teorin går att de Elders som vilade i Indiens jord vaknade av allt spillt Ravnosblod. De hoppade också på kriget och även de blödde och dog. Då vaknade Methuselorna. De slaktade ganska många Neonater, Ancillae och Elders innan de började med Kuei-Jin.

Efter ett tag hade så många Ravnos dött att även deras Antedeluvian vaknade. Han var helt vansinnig och på något sätt gjorde han alla Ravnos galna. Under tre nätter gick alla Ravnos bärsärk för att döda varandra (förutom de som klarade att slå 5 successess på Self-control, SG 10/images/icons/tongue.gif). Ravnos själv inledde strid med tre Bodhisattvor (inte säker på stavningen, men de är _jävligt_ feta). Bodhisattvorna hoppades lura Ravnos, så en av dem skymde solen med regnmoln. Striden fortsatte in på dagen.

Teknokraterna (Mages, som inte vet att de är det. De vill utplåna allt övernaturligt. Ligger ca. 20 år framåt vad gäller teknologi, mycket tack vare sin magi) hade givetvis uppmärksammat detta och bestämde sig för att handla. Med en välplacerad magisk atombomb trrodde de sig ha löst problemet. Bodhisattvorna dog, en del varulvar dog, några Wraiths, ett gäng Changelings och massor av människor dog också. Ravnos klarade sig rätt bra, men efter Bodhisattvornas död skingrades molnen och solen stekte Ravnos i små knaperstekta bitar. Så var det med det.

Det finns en alternativ regel där Vicissitude beskrivs som en sjukdom. Man kan då lära sig Vicissitude om man blir skadad av en "smittad" vampyr, eller genom intensivt umgänge (fast lättare än andra Disciplines, tror jag). För övrigt ligger ju Tzimisce själv och ruvar på sin ondska under Washington (eller var det New York). Han/hon/det är någon slags amöba som vill absorbera (och förstås, döda) alla.

Angånde Dark Ages, jag har inge konkreta exempel eller förslag på förenklingar. Däremot är det ju väldigt praktiskt att friforma. /images/icons/wink.gif



-HNIC- <A HREF="http://www.klan-kuk.cjb.net" target="_new">http://www.klan-kuk.cjb.net</A>
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Re: Metaplotten... [jätteOT]

Ett liten ändring, ganska meningslös sådan.

Ravnos Antedeluvian, Ravana. Var en hon inte en han. Som sagt ganska meningslöst men jag är sådan, meningslös. /images/icons/smile.gif

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Metropolis

Veteran
Joined
27 Jul 2001
Messages
18
Location
Västerås
Re: Metaplotten... [jätteOT]

Ja, det sammanfattar väl det hela. Måste säga att jag håller med dig. Jag brukar sammanfatta det så här:
Köp inga vampire-supplement skrivna efter 1995. Man blir bara ledsen.

Någon gång runt -96 så där så hände något på white wolf game studios:

"Du, jag har en idé! Vi tar den här spännande och orginella spelvärlden va, den som säljer så bra.."
-Ja..?
"Och så sabbar vi den totalt!!"
-JA!! Bra idé! Fucka upp allt till kakkadoo!!!

Your friend: [D]
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Teknokrater

Teknokraterna (Mages, som inte vet att de är det. De vill utplåna allt övernaturligt. Ligger ca. 20 år framåt vad gäller teknologi, mycket tack vare sin magi)

Mja... De flesta teknokrater, om än inte alla, vet väl ändå vad de är för något? För övrigt skall man kanske inte undlåta att nämna att teknokraterna är de som skapar och kontrollerar den verklighet vi lever i/tror vi lever i (världens utseende, naturlagar och allt, bestäms av mänsklighetens kollektiva tro, som teknokraterna bl.a. ägnar sig åt att manipulera), eller åtminstone tror de själva detta.

Teknokraterna ägnar sig åt att försöka göra världen så "omagisk" som möjligt, från början av olika ideologiska skäl men nu mest för att bevara sin egen maktposition (och av gammal vana).

Martin, upplysningsvis...

förresten, apropå Mage: Är det någon som vet vad detta med att teknokraterna vunnit "the Ascenscion War" innebär, och hur det gick till. Och har alla andra magiker helt kapitulerat inför detta?

Heja Lars! Heja Lars!
L! A! R! S!
Goooooo Lars!!!!!!!!!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ravana

Öh...var har du slått dig? Ravnos antediluvian och tillika Yamakung, Ravana, är (var) DEFINITIVT en man. Iaf svart på vitt i "The Thousand Hells".

- Ymir, ger svar på tal.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Teknokrater

"...från början av olika ideologiska skäl men nu mest för
att bevara sin egen maktposition (och av gammal vana)."
Och ideologin var inte riktigt densamma från början heller (fast nya Order of Reason säger nåt annat... grrr!), men för den som verkligen vill spela HJÄLTAR - dömda hjältar - rekommenderas Mage: The Sorcerer's Crusade. Låt spelarna vara Craftsmasons - de som startade Teknokratin - och bara Craftsmasons.

Nightowl, sällan kännt sådan sympati för en fiktiv organisation...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Re: Ravana

Jag har inte slått mig men det kan hända att jag har fel. Sitter inte med några böcker brevid mig och kan inte kolla upp det.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Re: Ravana

Du har definitivt inte "slått" dig, möjligtvis slagit dig, men det tror jag inte heller. Det jag grundar mitt uttalande på är den bok (vilken det nu är) där det hela beskrivs, med den röda stjärnan som tänds och allt annat dravel.

Dessutom finns det ju så mycket skitsnack angående Antedeluvianerna. Ravana skulle ju t.ex. ha varit Gangrels syster (eller var det tvärtom/images/icons/wink.gif).

-HNIC- <A HREF="http://www.klan-kuk.cjb.net" target="_new">http://www.klan-kuk.cjb.net</A>
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Ravana

Är det inte rätt vanskligt att spekulera om Antedeluvianernas kön egentligen? Jag menar, [Ravana] hade ju enligt legenden förmågan att forma själva verkligheten som [Tzimisce] formar kött och [Ventrue] formar vilja. Det här ÄR trots allt gudalika varelser vi talar om, som kanske i sina levande dagar lydde under banala klassificeringar som "man eller kvinna", men som antagligen inte gör det längre. [Ravana] var en Antedeluvian... det är nog allt man kan säga säkert.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Metaplotten... [jätteOT]

Fin summering... tillåt mig ändra lite bara.

"Saulot planerar nu att, på klassiskt vampyr-maneér, döda alla."

Jag skulle inte vilja spekulera i en Antedeluvians ambitioner och det finns väl egentligen ingenting skrivet som säger att det är det Saulot vill. Tidigare i sitt odöda karriär har han ju dels gjort en "snäll" sak som att grunda Salubri-klanen och en "elak" sak som att grunda Baali-klanen. Så vem vet vad som händer härnäst...

"Tremere, å andra sidan, har tagit över Goratrix´s kropp. I samband med detta slaktade han också alla Tremere Antitribu (house Goratrix, förrädarna).Även han vill döda alla. Så var det med det."

Se ovan. Det här är för sjutton tingestar som kan uppnå sisådär en tio i Intelligence. Hur ska vi människor kunna avgöra vad de tycker är bra idéer? Går du på allt som står i det där sketna halvfabrikatet som kallas "Boken om Nod"?

"Teorin går att de Elders som vilade i Indiens jord vaknade av allt spillt Ravnosblod."

Nja, de vaknade av allt spillt 14- och 15-generationsblod som blev resultatet av klan Ravnos massinvigningstaktiker, eftersom de tunnblodade är onaturliga även med vampyriska mått och deras död för de sovande fasorna ett steg närmare uppvaknande.

"För övrigt ligger ju Tzimisce själv och ruvar på sin ondska under Washington (eller var det New York). Han/hon/det är någon slags amöba som vill absorbera (och förstås, döda) alla."

Det är New York, och här har vi det igen - hur kan du veta vad [Tzimisce] vill? White Wolf har inte sagt något om det. Det enda vi vet är att han finns där under och att Sabbat-flockar bestående av medlemmar av klan Tzimisce vallfärdar till New York där de går ner under jorden. Visst, ingen har sett dem komma upp i exakt samma form som de gick ner, men det säger inte så mycket egentligen med tanke på att de kan se ut hur fan de vill och att det finns vampyrer som stannat under jorden i bra mycket längre än ett futtigt år.

Det pågår en hel del mer också - Baba Yaga är död, Kuei-Jin har invaderat den amerikanska västkusten, Sabbaten har slängt ihop en lyckad offensiv på östkusten och tagit över ett gäng städer (Camarillan kontrade med att ta över New York), arkeologiska utgrävningar gör att tidigare okända medlemmar av Afrikanska Toreador och Nosferatu börjar träda fram, klan Giovanni har fått sin samling själar i dödsriket pajjad av den nya malströmen, klan Assamite visar sig bestå av tre kast och splittras i tre delar efter att en Methuselah vaknat och placerat sig själv på Alamuts tron med predikningar om Jyhad mot alla andra klaner, många Gangrel lämnar Camarillan, klan Malkavian har blivit ännu lite galnare och lärt sig Dementation igen, klan Tremere har börjat kompilera en lista med samtliga Sanna Namn i välrden, och så vidare, och så vidare... ja, det är sannerligen intressanta tider vi lever i.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: Vampire o milleniet [lite OT]

"Teknokraterna släpper en magisk atombomb i skallen på honom. En atombomb. I huvudet. Dör han? Nädå. Solen däremot tar kål på honom. Inte en atombomb."

Det är klart SOLEN tar kål på honom!! Det är ju vampyrernas traditionella bane!! Jag tror nog att en ängels förbannelse väger lite tyngre än nåt modernt Teknokrat-bjäfs.
 
Top