Nekromanti Vampire Gothic

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Varbjörnarna finns. Jag har inte lusläst den boken heller, men de verkar ha en viss potential. Dock har de en rätt tråkigt framtoning, efter vad jag har sett.

Varråttorna är betydligt intressantare. (Om du bara bläddrade i boken kan jag förstå att de verkade rätt skrattretande - illustrationerna håller ju till största delen sedvanlig WW-klass; d.v.s. de suger stor, fet purjo.) Där har man chansen att få spela riktigt tragiska karaktärer. :)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag längtar dock mest till boken om Varbölder...
Den skall jag köpa, de blev utplacerade av Gaia för att,, ehhh tja,,
Vet inte riktigt... Men de är jäkligt bra och det är något helt nytt,,

Profeten från Norr
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Supplement som jag skulle vilja se

Jag vet inte heller om WW har i större drag sämre moduler, jag kanske bara haft otur och köpt de tråkiga eller så.. Men med tanke på att de spottar ut dem i kaskad efter kaskad (iofs så har det nog många skribenter) så finns det ju risk att de blir mindre igenomtänkta. Jag anser även att man får ytterst lite för pengarna eftersom man får veta ytterst lite. En mardröm är klanböckerna där hälften av dem tas upp av arketyper.

De typer av moduler som jag skulle vilja se (och nu talar jag främst om Vampire eftersom det är det spel i WoD som jag spelledar och har störst erfarenhet av) är sådana som riktar in sig på intrigen, områden och liknande som sagt kampanjmoduler.
Hmm låt mig ge ett exempel.

En tjock och genomgående kampanjmodul som behandlar konflikterna under Franker-riket, där rollpersonerna kan vara med och påverka historien. Full med bakgrundsinformation och intressanta karaktärer.
Eller en liknande fast som ger råd hur man spelar en kampanj under Romarrikets sista dagar. Under andra världskriget eller renässansen. Allså moduler så att man kan driva kampanjer under andra tidsåldrar.

Men om man skulle ta och strunta i kampanjmodulerna och tidsåldersmodulerna.

Varför inte en modul som tar upp hur man spelar äldre vampyrer, hur åldern påverkar dem och tidens tand förvrider deras sinnen. Det kan vara intressant för spelledaren i alla fall, Det är trots inte lätt att spelleda en 1000 årig vampyr. Och förvisso så har nog alla unika synsätt men vad har de varit med om och hur ha det påverkat dem.

Sedan en modul med en tidslinje i WoD där alla viktiga årtal nämns med en liten beskrivning och ett antal äventyrs uppslag till ett flertal av dem.

En bok om hur man får fram den mörka och Gotiska känslan som de har tänkt sig i WoD, där det är inriktade studier på både skräckstämningar och den gotiska miljö som man skall försöka visualisera.

En bok om hur man spelar och spelleder roller som t ex Prince, Justicar, Archon. (jag har ”The Princes Primiere” eller vad den heter, men jag tyckte den var lite vag och kunde ge mycket mer information.)

Jag skulle även vilja se nya och Bra Klanböcker där det finns mer information om regler och förhållningar samt info på hur man spelar en vampyr av specefik klan.

En bok om hur man spelar en superhjälte som kämpar emot vampyrer och hur man konstruerar egna trikåliknande dräkter.. (ehhh nä kanske inte)

Jag antager att mycket av det ovanstående redan finns, men det är till stor del innehållet i de nuvarande modulerna som jag vill klaga på.
Jag har t ex en modul som beskriver olika platser i europa under medeltiden (intressant tyckte jag när jag köpte den.. men där blev jag lurad), den är dock ytterst torftig och det står en kort information om varje större stad t ex. ”London: Där styr Ventrue, de ogillar Tremere som ställer till problem i staden. Toreadore försöker i hemlighet ta makten.” (Wow vad mycket info om den staden för pengarna, sedan så varade ju trots allt medeltiden i ett gäng århundraden och då kan man ju vänta sig att någon förändring skedde i London)
Det bästa i den modulen är i alla fall råd till hur man spelar en person under medeltiden… Men men men.. till och med den informationen är ytterst sparsam och trist.. Det har en liten paragraf om de kläder som bars under medeltiden, varför inte utöka den till ett litet kapitel med en illustration här eller där. Och så tycker man att de kunde beskriva mer än ett klädesplagg per samhällsklass.

Och självklart går de att förbereda det mesta själv, vill man spela en kampanj under frankerriket så är det ju bara att läsa ett gäng böcker och ösa.. (nog för att det tar mycket tid och energi samt att en färdigbakad modul är ju aldrig fel)..

Nä tacka vet jag Chaousium, det är ett företag som bevisar att man kan göra grundliga och intressanta moduler.
Fast det är klart de kanske jobbar ihjäl sig också..

Nä.. Nu skall jag logga ned…

Någon annan med bra supplement förslag..?

Profeten från Norr
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Supplement som jag skulle vilja se

>>En tjock och genomgående kampanjmodul som behandlar konflikterna under Franker-riket, där rollpersonerna kan vara med och påverka historien. Full med
bakgrundsinformation och intressanta karaktärer.
Eller en liknande fast som ger råd hur man spelar en kampanj under Romarrikets sista dagar. Under andra världskriget eller renässansen. Allså moduler så att man kan driva
kampanjer under andra tidsåldrar.

Jag skulle också gärna se tidsperiodsmoduler (framförallt om den viktorianska eran), men de måste nog vara betydligt bredare för att sälja (de historiska WW-spelen har inte gått så bra, Vampire: The Dark Ages undantaget). En modul om hela romarriket kanske?

>Varför inte en modul som tar upp hur man spelar äldre vampyrer, hur åldern påverkar dem och tidens tand förvrider deras sinnen. Det kan vara intressant för spelledaren i alla
fall, Det är trots inte lätt att spelleda en 1000 årig vampyr. Och förvisso så har nog alla unika synsätt men vad har de varit med om och hur ha det påverkat dem.

Står det inte om det i Elysium-supplementet? Det är visserligen ur tryck nu, men ändå.

>En bok om hur man spelar och spelleder roller som t ex Prince, Justicar, Archon. (jag har ”The Princes Primiere” eller vad den heter, men jag tyckte den var lite vag och
kunde ge mycket mer information.)

Information om typ sådant och även om hur man rollspelar Elders kommer i en modul som släpps nästa år, The Gilded Cage (läs om den på WW:s hemsida), som också handlar om _hur_ det egentligen går till när vampyrer skaffar sig makt och inflytande. En bok som har behövts länge om ni frågar mig.

>Jag skulle även vilja se nya och Bra Klanböcker där det finns mer information om regler och förhållningar samt info på hur man spelar en vampyr av specefik klan.

Är det någon som har kollat på de nya klanböckerna (Nosferatu, Brujah och Malkavian har kommit hitills tror jag) till Vampire: Revised? Jag har det inte. De är i alla fall tjockare än de gamla, och de verkar inte ha fyllt dem med arketyper...

>En bok om hur man spelar en superhjälte som kämpar emot vampyrer och hur man konstruerar egna trikåliknande dräkter.. (ehhh nä kanske inte)

Prova Hunter: The Reckoning! ;-) Eller Aberrant - ett riktigt bra spel med bra supplement!

mvh
Örnie
PS Chaosium ligger också bakom sådana genuina tjäna-pengar-på-rollspelare-produkter som Miskatonic University Graduation Kit och Cthulhu for President Campaign Pack...DS
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Supplement som jag skulle vilja se

Tja det är ju kul att vi har liknande åsikter i alla fall på några punkter..
Jo en modul om den Victorianska eran vore inte helt fel..

Elysium supplementet har jag inte läst så jag kan inte uttala mig om det. Men man kanske skulle hoppas på att de trycker det igen.

The Gilded Cage låter som en intressant modul, om de håller samma goda stil som Revised edition.
Jag har tyvärr inte kollat in de nya klanböckerna, vilket är synd.. de kanske är mycket bättre (hoppas på det)

"Chaosium ligger också bakom sådana genuina tjäna-pengar-på-rollspelare-produkter som Miskatonic University Graduation Kit och Cthulhu for President Campaign Pack...DS"

Jag måste dock få kommentera ditt inlägg att man förväntar sig ju inget seriöst när man köper dessa moduler.
Det är inte på samma sätt som WW (oki kanske deras t-shirts och smycken och liknande). Det är mer en from av kul props.
Det var själva modulerna jag menade.
Dessutom så brukar de ha roliga och stämmningsgivande saker.
Om man t ex köper "Beyond the mountains of madness" en fet modul på nästan 500 sidor så kan man även inhandla en box med tygmärken för expeditionen och kartor samt liknande.
Kanske onödigt men kul.. dessutom så vet man vad man får,..



Profeten från Norr
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Det där var nog det klokaste jag har läst i en allmänt ganska oklok debatt... (nu menar jag inte att ni här på forumet är dumma i huvudet eller liknande, men ni måste hålla med om att den här diskussionen är ancient...inget fel på att debattera om det iallefall, dock).

-Gaxar, dricker te
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
"En favorit är The Black hand."

Du blandar ihop din vampyr-historia nu. The Black Hand är Sabbats främsta typ hit-man (jag har aldrig riktigt satt mig in i Sabbat så jag ska inte gå in mer på dem. The Black Hand som beskrivs i DSOTBH är inte de samma, utan härstammar ifrån en mage-kult som hette Tal'Mahera (eller något liknande). Jag tror detta skedde på 400-talet e. kr men är långt ifrån säker. Sabbats Black Hand är mycket, mycket nyare. Tal'Maheras främsta mål var inte att jaga Lasombra - utan att skydda mänskligheten, kanske främst från hotet om Soulstealers (en demonisk parasit som många misstog som en discipline - Vicissitude).
Den Black Hand som beskrivs i DSOTBH brukas bara kallas "The hand" - så det är skillnad på de olika händerna.

Och angående Rasputin - det var en sak som WW lade in med flit. Om du letar så kommer du också finna att han var Mage och Kinfolk. Jag har också för mig att han ska vara en tredje slags vampyr också. /images/icons/smile.gif

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

ashur

Veteran
Joined
3 Aug 2000
Messages
15
Ungefär min åsikt. Tips: Använd inte de olika WW-spelen tillsammans med varandra. Det som uppstår då kallas SILLY och är inte kul.

Jag har haft en privat brevväxling med Justin Achilli (VTM-bossen) om spelets utveckling men han gjorde det uppenbart för mig att WW endast existerar för att tjäna pengar. Han förolämpar folk som höjer en röst på deras forum (helt i strid med gullighets-reglerna där)

MVH

Ashur
 
Top