Nekromanti vampire-forum!

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
dethär är väl en bbs för sveriges största rollspel? dit hör i så fall vampire, som för övrigt är ett väldigt roligt rollspel.

om det är som så att ni tycker att det bara ska få vara svensktillverkade rollspel som diskuteras flitigt på forumen så... undrar jag varför det är så??

eller är det för att codex och neogames mer eller mindre är samma sak, och därför inte vill hjälpa konkurenterna?!!

hur som hellst, jag vill att ni skapar ett nytt forum som uteslutande handlar om vampire. och ja, jag VET att vampire.rollspel.nu finns, men jag förstår inte varför det inte kan få vara en del av forum.rollspel.nu??
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Tokgissning på Gardeners svar:
Det har inte diskuterats tillräckligt med Vampire-grejjor på Skräckforumet fö rat tmotivera ett forum specifikt för Vamipre eller övrigt WW-spel. Tills att WW diskuteras i nog med trådar så kommer det inte att dyka upp ett nytt forum.


om det är som så att ni tycker att det bara ska få vara svensktillverkade rollspel som diskuteras flitigt på forumen så... undrar jag varför det är så??

D&D är väl inte svensktillverkat, vad än Oldtimer vill påskina! :gremwink:


Storuggla, vill ha eget forum för... nä, vänta, det fanns ju redan
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
okej, det har kanske inte diskuterats på skräckforumet... av förklarliga skäl kanske? vampire är inte skräck!!

tänk på att det är ganska många trådar och meddelanden på vampire.rollspel.nu!!
finns det inga andra som diskuterar det man vill prata om, så är det ju minst sagt så att man knappast sätter sig ner och skriver en svår fråga??

gör man ett forum så kommer det att diskuteras där. se bara på gondica, det hade aldrig i helvete blivit några meddelanden om det om det inte fanns ett forum för just gondica. antagligen hade det i stället fått ungefär lika mycket uppmärksamhet som... tja. nått av krilles små rollspel, eller vilket annat hobby-rollspel som hellst!!!

jag vill ha ett sådant forum.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Inne på din linje !!

Håller med dig !!
tycker att skräckforumet passar aldeles utmärkt till VtM. Men som sagt, den dag när det disskuteras tillräckligt med vampire så kansek...
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
eller är det för att codex och neogames mer eller mindre är samma sak, och därför inte vill hjälpa konkurenterna?!!
Vad jag vet var det längesedan den direkta kopplingen mellan Codex och Neogames tog slut.

Såvitt jag vet så har ShreckNET blivit tillfrågade att ha sitt forum bland våra andra forum men sagt att de vill ha sitt eget system. Då tycker jag vi skall vara vänliga att låta dem ha det och inte stjäla deras skribenter till vårat forum.

vampire.rollspel.nu är ju faktiskt en del av www.rollspel.nu då det ligger på samma server (eller i alla fall samma domän).

/Seinet Wintermute - Är trött
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Frågan har kommjit upp förut! Och jag tror det var Azagthoth som skrev att alla oficiella forum har fått tillverkarens godkännande osv. Och att WW vägrade ge det eller nått i den stilen (han kan ha skrivit att de "aldrig i livet skulle ge det" iofs)... Varför vet jag inte!

Om VtM är skräck eller inte har det väl varit ett antal heta debatter om... Men om du inte tycker det är skräck kan du ju ställa dina frågor på det almänna rollspelsforumet! Någon skillnad gör det väl inte egetligen

/Jonas, som tog allt ut minnet, alltså kan jag ha heltjävlafel
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
dethär är väl en bbs för sveriges största rollspel? dit hör i så fall vampire, som för övrigt är ett väldigt roligt rollspel.

En bbs? Ja, jag tycker också att Vampire är ett roligt rollspel, men vi har vid ett flertal tillfällen förklarat varför det inte kommer att dyka upp ett Vampire-forum. Många har redan svarat varför i den här tråden, jag tänker inte upprepa det som redan är sagt.

eller är det för att codex och neogames mer eller mindre är samma sak, och därför inte vill hjälpa konkurenterna?!!

Vi är inte Codex, vi är www.rollspel.nu. Tidningen Codex hänvisar till oss för de som vill läsa mer om rollspel. Vi är absolut inte Neogames.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Eftersom rollspel.nu är frikopplat från codex, borde inte codex bort ur sidhuvudet?

Det är som på väg, kan dock inte säga mer i ärendet...
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,213
Location
Göteborg
CODEX-historia, Ultraducks m.m.

neoGames och www.rollspel.nu har uppstått oberoende av varandra. Codex gavs ut av neoGames fram till nummer 004. Ola Nilsson (upphovsmannen till Jargiska Kejsardömet, samt delkreatör till EON) är sedan länge inte längre chefredaktör till Codex, och är inte heller med i konstruktionlistan till EON II, så han är på sätt och vis lite frikopplad från båda delar.

Samtidigt som CODEX bröt med neoGames (nummer 005) så blev www.rollspel.nu CODEX' hemsida. Iom nummer 009 blev Johan Linder chefredaktör efter Ola Nilsson som fortsätter som VD över Portal Publishing, vilka äger CODEX. Nummer 011 blir www.codexportal.com CODEX' hemsida. Från och med nummer 014 ägs CODEX av Apokalyps förlag och Ola Nilsson är ej längre VD över CODEX (såvida han inte bytt namn till Ola Stafhammar iom det andra ägarbytet).

neGames har inget att göra med Codex idag och Codex har YTTERST svaga band med www.rollspel.nu (adressen står med i varje Codex under rollspelsartiklarna, och CODEX är en del av www.rollspel.nu-loggan, dessutom så är CODEX-forumet borta). Dock så kopplas neoGames och Codex ihop av att www.rollspel.nu's överkucku Gardener gjorde Ultraducks som neoGames för övrigt sålt slut på. Banden mellan neoGames och www.rollspel.nu är hursomhelst ganska svaga.

Kan tillägga att tidigare nämnda Gardener har Viking som favoritrollspel, ett spel som gavs ut under neoGames namn och sedan länge är slutsålt.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: CODEX-historia, Ultraducks m.m.

Några tillägg till din noggranna och ingående förklaring av läget:

Ola Nilsson och Ola Stafhammar är samma person, under nytt namn, men i samma skepnad (sist jag såg honom i alla fall ;]).

Bandet mellan www.rollspel.nu och Neogames består i att vi har de officiella webbforumen för deras två rollspel.

Min koppling till Codex är också något starkare, jag har nämligen varit delägare i Apokalyps Förlag en gång i tiden, ungefär i samma tidsperiod som www.rollspel.nu var Codex officiella sida.

Detta börjar kännas lite som en såpa... ;] Missa inte den spännande fortsättningen där sanningen om Carl-Johans Ströms försvunne tvillingbror uppdagas -- kan det vara han som står bakom det nya mystiska rollspelsföretaget, och vem är det egentligen som är en hyperintelligent varelse från solsystemet Beta-Minor?
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: CODEX-historia, Ultraducks m.m.

Kan tillägga att tidigare nämnda Gardener har Viking som favoritrollspel, ett spel som gavs ut under neoGames namn och sedan länge är slutsålt.

slutsålt och slutsålt! Så vitt jag vet gav de flera ton viking till Sverok som delade ut det gratis... Fick själv ett ex. faktiskt, fast en kompis har det i sin ägo nu (fan, jag måste ha tillbaka det! Det var alla tillägsböcker och en karta också!)... Så slutsålt är det väl knappast, fast slut är det :gremsmirk:

/Jonas, ska ta tillbaka sitt viking med våld om det så behövs! :gremwink:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ahh! Jag anar överraskningar i buskarna! Arvidos har redan talat om sådana förrut, hmm, spännande spännande... ehh

/Jonas, skrämmer sig själv
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,213
Location
Göteborg
Re: CODEX-historia, Ultraducks m.m.

OK. Tänkte nästan att det var samma Ola, men att han bytte namn samtidigt som ägarbytet var lite skumt...

Från www.codexportal.com: "Från starten 1999 har livsstilsmagasinet Codex utvecklats från en ren rollspelstidning till dagens breda underhållningsmagasin. Med en upplaga på 25 000 exemplar varje nummer är Codex idag ett av Sveriges ledande magasin med inriktning på populärkultur, trender och olika former av underhållning. "

Livsstilsmagasin! Till vem vill de göra reklam? En riktigt usel beskrivning. '100 sidor SF, fantasy och skräck' är det väl inget fel på?

Funkar Codex bra nuförtiden (utgivningstakten är lite instabil), ska man oroa sig för konkurs? Ökar försäljningen?
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: CODEX-historia, Ultraducks m.m.

Varför är det så uselt att kalla det livsstilsmagasin? Det finns andra livsstilar än den som Cosmopolitan representerar. Eller vilka andra tidningar det nu är som brukar kalla sig för "livsstil". Det är väl bara frågan om en enklare beteckning för tidningar som har breda ämnesområden. Eller nåt.

Hur bra det går för Codex har jag inte så stor koll på tyvärr, det går nog uppåt, men hur mycket vet jag inte. Är verkligen utgivningstakten instabil? Har för mig att den har hållt tiderna sedan ägarbytet, men jag har inte heller koll på det, tycker bara att den har kommit ganska regelbundet.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: CODEX-historia, Ultraducks m.m.

Konkurs är inget jag oroar mig om, för tidningen suger ju! typ 2-5 sidor rollspel per nummer, av vilket man bryr sig om kanske en, jämfört med typ 30-sidor dataspel (känns det som, iaf)

Det är så mycket skit och reklam i tidningen att man kanske bryr sig om max en tiondel, insändarsidorna inräknade

/Jonas, som inte förlänger prenumerationen om inte något drastiskt händer snart!
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,213
Location
Göteborg
Re: CODEX-historia, Ultraducks m.m.

Besktivningen säger inte ett jota angående vad CODEX egentligen handlar om. Den analyserar inte livsstilar, vad den gör är behandlar Sci-Fi, Fantasy och Skräck inom spel och film. Texten känns mest som ett trix att få annönsörerna att tro att reklamen når ut till hela den modefixerade delen av vårt land.

Just nu är väl utgivningstaken stabil, men fem av årets sex Codexar ges ut under andra halvåret.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: CODEX-historia, Ultraducks m.m.

Att tidningen inte gavs ut medan den bytte ägare är väl inte så konstigt, det gör väl inte att när den väl kommer igång igen inte följer utgivningstakten?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"okej, det har kanske inte diskuterats på skräckforumet... av förklarliga skäl kanske? vampire är inte skräck!!"

Därom tvista de lärde. Det finns mer än en tråd som har urartat på grund av detta påstående.

"tänk på att det är ganska många trådar och meddelanden på vampire.rollspel.nu!! "

Fler forum leder inte automatiskt till fler vettiga trådar och fler vettiga inlägg, vilket borde vara bevisat vid det här laget.

"finns det inga andra som diskuterar det man vill prata om, så är det ju minst sagt så att man knappast sätter sig ner och skriver en svår fråga??"

Så du menar att alla vi som spelar andra rollspel skrämmer de stackars Vampire-spelarna till tystnad? Jag slår vad om att om du själv skulle föregå med gott exempel och starta en tråd om Vampire så skulle du säkert få mer än ett svar trots att det inte finns något enskilt forum för det.

"gör man ett forum så kommer det att diskuteras där. se bara på gondica, det hade aldrig i helvete blivit några meddelanden om det om det inte fanns ett forum för just gondica."

Ett verkligt bra exempel, särskilt eftersom Gondica-forumet är ett av de mest aktiva på hela sidan... Är det inte naivt att tro att ett eget forum automatiskt skulle generera en massa intressanta frågor och inlägg? Tror du verkligen att det är så enkelt?

"jag vill ha ett sådant forum. "

Jamen, varför sa du inte det ifrån början? Det är väl klart att de kan skapa ett helt nytt forum bara för din skull. :gremsmile:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ang. Gondica forumet

Ett verkligt bra exempel, särskilt eftersom Gondica-forumet är ett av de mest aktiva på hela sidan

Ha! Det var först igår jag såg att de fanns ett Gondica forum! Trots att jag brukar gå in på huvudsidan när jag byter forum. Risken finns iofs att jag sett det nångång och glömt bort det... Men när jag såg det var det en total överraskning för mig!

Och nu kommer du och säger att det är ett av de mest aktiva på sidan! Ve mig!

/Herr Balderk
 
Top