Nekromanti Vampire Dark Ages

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Jag har tänkt att speleda en vampire kampanj i nord östra spanien, men har har grundboken, vilka andra böker bara måste man ha för att dom e så dj-vla grymma? och finns det några bra sidor med saker till detta rollspel som nån kan rekomendera? Tack på förhand

/King Kromm, som skall slipa sina tänder imorron,

P.S.
Hur många inläg behövs för att tituleras som Vampyr?(helst prince...)
D.S.
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Storytellers Secret & Libelius Sangius 1( tror jag, det skall vara den som behandlar Lasombra).


Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
Cainite Heresy är en trevligt bok om det okulta och annat trevligt.

Sedan fanns det en bok tidigare som hette Iberia eller något sådant till Ars Magica som var bra. Den behandlade visserligen magiker och till ett annat system, men i ars magica finns en grupp magiker som heter Tremere :)

/Pär
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
En bok om medeltiden, gärna en som är inriktad på spaniens historia. En atlas som visar hur Spaniens olika gränser har sett ut.
Jag skulle rekomendera Bra böckers världshistoria som finns i flera band.
Därefter så skall man ta reda på vilka stora städer det finns. Och hur landet står i konflikt till andra länder.
Var inte spanien uppdelat till två länder unde medeltiden?
De enades till spanien någon gång på 1400 talet.
Sedan så får man inte glömma att en hätig kamp hölls mot Islam som jag tror kontrollerade de södra delarna av spanien.

WW böcke är tyvärr rätt så värdelösa (i alla fall de jag har läst) och en Historiebok ger så otroligt mycket mer information.

Only dead fish float with the stream.
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Det stämmer, har kollatlite om sånt, landet är Katalonien och både Barcelona och Lerida fanns då..(de e dom städer som kommer att vara viktigast, även om Lerida tillhör Kastilien? tror jag...urgel kan nog också ha nån betydelse...)andra länder var Aragorien och Navarra, men om olika relationer kan jag inteså mycket...

/King Kromm
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Förresten, vilka böcker är WW böckerna?
om dom e så dåliga kan det vara bra att veta vilka det är så att man kan akta sig för dom.
En annan sak jag undrar är, hur fungerar det där med princar? Om vi säger att en prince finns i barcelona och han/hon tillhör klanen Brujah, har då han/hon någon makt över vampyrer från någon annan klan i Barcelona eller håller sig andra vampyrer där ifrån? Eller har dom egna princar i staden?

/King Kromm
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Det finns endast en prins i varje stad, och alla (oavsett klantillhörighet) ska lyda honom/henne. Det är så det är tänkt att fungera iallafall, men naturligtvis intrigerar alla mot varandra /images/icons/smile.gif

/Raistlin
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Vampire: The Masquerade

Appropå Vampire, någon som vet några riktigt bra böcker till V:TM? Har bara grundboken än så länge och vill veta vilka andra böcker som man "bara måste" ha...

/Boboliwsy
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
Re: Vampire: The Masquerade

Böckerna om Chicago som nu finns i samlarpacket är bra, Chicago är en central del i white wolfs vampirevärld. Annars de gamla vanliga, players guide, gm guide, klanböckerna.

/Pär
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Vampire: The Masquerade

Annars de gamla vanliga, players guide, gm guide, klanböckerna.

Okej, vilka böcker återstår? Kan inte vara många... Tycker det går utmärkt att spela spelet med bara grundboken.

/Azagthoth
 

Tinboy

Veteran
Joined
5 Dec 2000
Messages
46
Location
Göteborg
Re: Vampire: The Masquerade

Åjo, det finns en hel del supplement kvar. Alla stadsböckerna, etc. Och jovisst det går att spela med bara grundboken, men vill man ha några böcker att starta med är ovan nämda ett bra alternativ tycker jag.

Sedan om man är lat kan ju alltid spelarna får köpa klanböckerna till den klan de spelar.
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Vampire: The Masquerade

Låt inte spelarna köpa klanböckerna. Eller låt dem iaf inte läsa dem. Det finns så mycket du kan använda där för att skapa scenarion.

Köp någon av Stadsböckerna. De ger mycker idéer för både scenarion i den staden samt hur du skall skapa egna städer.

Wille

Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Ja boken Storytellers Secrets är helt värdelös enligt mig. Likaså klanböckerna (har hört att de nya versionerna av dem är avsevärt mycket bättre). Berlin by night är en praktiskt taget meningslös bok. Jag tycker faktiskt det är få saker som är bra till WW.
Ja vid den tiden så finns ju inte Camarilla men Furstar finns ändå (har alltid kört med det själv) och de har väl en makt över staden. Även de andra vampyrerna. Så vitt jag vet så kan det endast finnas en Furste per stad. Annars blir det våldsamma konflikter.
Men om vampyrerna från de andra klanerna inte kan utmana fursten så ser de väl honom som sin ledare. Eller så lämnar de staden (de kan plottar säkert mot honom men vem gör inte det).

Only dead fish float with the stream.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Vampire: The Masquerade

Jag tycker att stadsböckerna är vida överskattade. Det finns för lite information för att man skall bli tillfredställd.
Jag har förvisso bara lästa Berlin by Night, Montreol (som var läckert pervers) by Night och Constantinopel by Night och ingen av dem imponerade mig.
Jag skulle vilja ha mer grundlig information.
Det är mestadels massor av SLP som tar upp boken.

Only dead fish float with the stream.
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Re: Vampire: The Masquerade

Okej, vilka stadsböcker är bra då? Om nu nån är bra...

/Boboliwsy
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Vampire: The Masquerade

Men var klanböckerna värda att lägga ner stålar på då?

/Vuriche som alldeles idag har gjort en rollperson till detta spel
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Re: Vampire: The Masquerade

Smaken är som baken. Jag personligen tycker att Constantinople by Night är det bästa supplementet till Dark Ages. Skall du spela Maquerade så skulle jag rekommendera LA by night. (Innehåller mycket äventyrsidéer och ett komplett äventyr)När det gäller klanböckerna så tycker jag de mest innehåller SL info men jag har inte någon av de nya utgåvorna.


Allt du inte gillar kan du göra om!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Vampire: The Masquerade

Tyvärr så tycker jag att klanböckerna för det mesta endast innehåller arketyper. Och det är rätt så trist när de tar upp 35% av innehållet.
Constantinopel by Night var alldelses öf utflippad för min smak. Jag fick inte upp en klar bild av staden. däremot så gick jag till Biblioteket och tittade i en bok om konstantinopel och då fick jag mångt mer inspiration.
Jag tyckte att NPC erna var helt utflippade, En Toreadore som såg ut som en ängel av glas bland annat (whhhhhheee).
Nä ett supplement som är oki men skulle kunna göras mycket bättre är "Leige, lord and Lackej".
Fast det är klart. smaken är som Baken.
Jag önskar att Chaosium skulle göra moduler till Vampire, Skulle vara intressant att se hur de blev.

Only dead fish float with the stream.
 
Top