Nekromanti Vampire Counts

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Fyra frågor om Warhammer Fantasy
1. Finns charioten i den nya upplagan av warhammer? och bågskyttar, jag har för mig det fanns innan.
2. Vad gör Fear och Terror ?
3. Ett magiskt standar hjälper ju bara på en unit, men hur är det om man har det som battle standar? får alla det, eller alla innom en viss längd, eller hur fungerar det?
4. Finns Chaos Dwarf kvar som lag?

och just det, jag kom på en femte:
5. Finns allianser (eller vad det heter) kvar? så att man i t.ex. en empire armé kan ta in några dvärgar?
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Nu spelar jag inte WFB, men eftersom jag är lite insatt och det var rätt enkla frågor så :gremwink:

1. Finns charioten i den nya upplagan av warhammer? och bågskyttar, jag har för mig det fanns innan.
Skelett-chariots och skelett med pilbågar finns numer i Tomb Kings-listan.

2. Vad gör Fear och Terror ?
Jisses, det här var lite värre... Fear gör att en unit är svårare att "charga", och får övertag när de vinner en runda i närstrid. Terror är ett slags paniktest. Figurer/enheter med Terror har automatiskt Fear också.

3. Ett magiskt standar hjälper ju bara på en unit, men hur är det om man har det som battle standar? får alla det, eller alla innom en viss längd, eller hur fungerar det?
Det är bara den enhet som battle-standaret är med i som får effekten av magin. Däremot ger ett battle-standar moralbonus till alla enheter inom 12" av det.

4. Finns Chaos Dwarf kvar som lag?
Japp, men mig veterligen är figurerna mer eller mindre ur produktion. Ny Armébok och nya figurer har lovats, men det är nog ett år eller så kvar till dess.

5. Finns allianser (eller vad det heter) kvar? så att man i t.ex. en empire armé kan ta in några dvärgar?
Nej. Kanske i några specialfall (Dogs of War tex).

//David
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Påpekanden

Skall bara påpeka att par saker, eller kanske snarare förtydliga...

Angående Cahrioten så har Tomb Kings mycket riktigt den gamla beniga sorten, vilka kan grupperas till enheter!!!

Vampire counts har även de sin egen chariot, som är riktigt elak, snor de wounds den orsakar, har terror och får scythed weels om den når över 10 wounds.

Bågskyttar finns i Tomb Kings likaså, och som en special-variant till Vampire Count listan (Lahmian)

Fear och terror fungerar på följande vis.
Fear. Man måste slå för moraltest då man blir chargad av en enhet som orsakar fear, likaså skall man slå för att kunna charga dem. Om man förlorar en runda strid mot fearcausing enheter och de samtidigt har högre unit strengh så flyr man automatiskt, annars är det slag som vanoligt som gäller.
Terror är som fear fast man slår dessutom ett slag så fort man kommer inom räckhåll, har för mig det når 8" eller nått sånt. Det testet tas dock endast en gång per enhet. Enheter som har terror har alltså fear också, och de orsakar fear på enheter som själva har fear.

Allainser i sig finns inte kvar mig veterligen, alla kan dock ha dogs of war som ett Rare choise
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
alianser

personligen tycker jag att det var bra att de tog bort alinaser(som imho bara är till för folk som inte kan vinna med sin egen armé, puah, samma sak gäller även DoW)
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Tack för hjälpen, men jag har kommit på två frågor till.
1. Kan units som redan är i närstrid ta sig från den striden utan att fly?
2. Vad gör Bloodthirster of Khorne? jag har hört att den ska vara helt övermäktig, men vet någon vad den gör och vilka stats den har?
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Svar

1. Nej, det kan de inte. Är de i en närstrid kan de bara lämna den om de flyr. Striden kan förvisso ta slut av att fienden gör det, annars är det att någon sida dör som gäller

2. Har inte statsen, jag vet dock att bloodthirstern inte är lika bra som den var i förra verisionen, där den bland annat hads str 10 och 10 attacker, 10 ws osv... då var den helt fullkmligt övermäktig. Den skall inte vara lika överjävlig nu vad jag hört.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Re: har han inte samma stats som i wh40k?[nt]

Inte helt, vilket jag kan garantera...
Warhammer och 40K skiljer lite på sig i hur mycket styrka som är "vanligt" och lite allmänt vad som är "höga" värden.
En sak jag vet skiljer bloodthirstern i 40K och FB åt är att den i FB har movement, det har inte den andra... en liten skillnad men ändock :gremsmirk:
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: har han inte samma stats som i wh40k?[nt]

En sak jag vet skiljer bloodthirstern i 40K och FB åt är att den i FB har movement, det har inte den andra

tja i ett spel där movment skiljer sig och inte är en konstant så ja det är ju en skillnad men så värst stor är det väl inte? :gremgrin: :gremlaugh: :gremcrazy:
 
Top