Nekromanti Vampire Counts - Darnath

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
Kändes säkrare ett posta ett Warhammer/Eon inlägg på Eon forumet än ett Warhammer forum.

I Februari/Mars 2008 kommer dom nya Vampire Count modelerna och army booken. Vilket jag ser som ett utmärkt tillfälle att starta en ny warhammer arme. jag vill dock inte vilken VC arme som helst utan en VC arme med Darnath tema. Att GW sagt att man måste ha en Vampire förstör temat litegran men det gör det inte otänkbart.

Jag vill ha ett Darnath tema men samtidigt ha armen tournament legal. Så jag försöker ha så lika units som möjligt om det ska konverteras.

Så här har jag tänkt mig, ett mörkt färgshema med mycket svart.

Skeleton: Skelet, bronsvapen
Zombies: Zombier bronsvapen
Ghouls - Ghuler kanske framhäva klorna
Grave Guard - Ultarer troligen plast GG med andra huvuden
Black Knights - Ridande Ultorer (funderar dock på om det är konstigt).¨
Banshee - Skugga en spirit host modell på en vanlig plata helt svartmålad.

Det är dom jag är säkra på.

karaktärer:

Vampire - Lish ingen anning om vilken model jag ska använda. Lite Necrash style med bra magiska egenskaper.
Wight Lord (som döps om till King troligen). Dödsväktare, jag ska använda någon bra model med passande helrustning) Målas med rustningen svart.
Necromancer - Nekromantiker dom ska se levande ut. Jag tvingas troligen konvertera.
Wraith skulle kunna vara en dödsgast eller helt enkelt så använder man dom inte.

Vad jag undrar är om någon har ett bra förslag hur man får in:

Dire wolfs, spirit hosts, fell bats och bat swarms.i Darnath temat. (inte säker på att jag ska använda dom ändå men eftersom att Army booken är långt ifrån ute så är det här min idespawning.

Så jag undrar om någon har något tips.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Låter som ett lite intressant koncept... måste dock påpeka att uniformer knappast var uppfunna på Danarth-tiden; (särskilt med tanke på att den moralhöjande och "slå-inte-på-vänner"-främjande effekten det är till för knappast behövs för vandöda, och den evenutuella demoraliserande effekten av unisont svart känns så att säga överflödig i sammanhanget... gör du det däremot för att det är snyggt är det helt ok, och vem vet, de kanske använde kalisfärgad, svart liksvepning fastän alla reanimerades efter döden?).

Nåväl, mindre besserwissrande och mer konstruktiva tips.

Skelett, zombier, ghuler, GG, BK, WL - ser inga problem (är dock inte insatt i VC), även om ghulerna egentligen är vandöda, men jag lämnar det upp till dig hur pass hundraprocentigt du vill följa Eons värld respektive Warhammers regler. Moralen kan iofs förklaras med vandödas allmänna brist på tankeförmåga, men det blir nog krystat när det inte gäller för alla.
Ridande ultorer är nog inget problem så länge hästarna också är vandöda, annars finns det en viss grad av orimlighet. I övrgit finns ingen anledning att frånta armén en mycket användbar trupptyp bara för att den inte är levande...

Banshee - I EM omnämns en vandöd kallad kummelgast, som har förmågan att lämna sin kropp och anfalla motståndare från andeplanet, som kanske skulle kunna användas? (den togs aldrig med i V&N, ifall du undrar)

Vampire - Lisch låter lite overkill, ifall du inte har en extremt mäktig vampyr (då lischer både är superstarka, osårbara och überskickliga magiker); skulle snarare föreslå belialer, vilket också borde täcka in allt annat, eftersom de kan ha varit vem (vad) som helst och skapats till att se ut hur som helst och ha ett dussin olika egenskaper. De kan ju också vara magikunniga till valfri grad.

Necromancer - som sagt, konvertera fram levande magiker som använder gamla-tiders-riktigt-mäktiga-nekromanti och läskiga går-inte-att-tillverka-men-finns-i-V&V-artefakter ^^ (magin var ju var starkare och nekromantin långt mer utvecklad på Danarths tid, så det kan nog klämmas in som rimligt)

Wraith - Dödsgastar skulle passat perfekt om det inte var så att Dibuk om jag minns rätt tillbads i det forna Jargien och inte i Danarth :gremwink: Iofs kan det ju lika gärna vara en Danarthisk motsvarighet för en annan gud, en motsvarande människoskapad vandöd eller helt enkelt en (lite mäktigare? se Banshee) Skugga.

Djuren - Bra fråga; är de vandöda är ju problemet löst, annars så, tja, då blir det krystat...

Nå, det var väl vad jag hade att kommentera. Lycka till, och visa gärna resultatet sedan :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hmm...jag tycker inte VC är riktigt rätt armé för ändamålet, faktiskt. VC är liksom mer...Damarien. VC är inte tillräckligt...ancient, och har ett alldeles för 1800-talsgotiskt stuk.

Skulle jag gjort Danarth, skulle jag kört på Barrow Kings-konceptet. Det är en alternativ tappning på Tomb Kings, som hintades i TK-codexet, med ett keltiskt/'old european'-tema snarare än egyptiskt. Det rör sig alltså om döda kungar som vilat i gånggrifter och gravkummel, som vaknat till jordelivet åter med sina bronsåldershorder, reanimerade med druidernas magi.

Flera snubbar på warseer.com har konverterat fram sådana arméer från den ordinarie Tomb Kings-listan. En av dem har vi här - du lär hitta mer sånt om du söker på tex "barrow kings" eller "celtic tomb kings" på warseers forum. En av de absolut häftigaste idéerna är att ersätta Bone Giant med en stor jävla Wicker Man.

Nåt sånt hade i min mening passat Danarth mycket bättre. Tomb Kings känns också -regelmässigt- som att de liksom...respekterar de döda, på ett sätt som Vampire Counts inte gör.

Men men, nu vill jag ju inte sabba din vision här. Klart VC kan funka för Danarth, men jag skulle nog då satsat på känslan av Danarth som ett levande rike som gör bruk av vandöda, snarare än att det liksom vaknat upp igen från bortom dödens slöjor (det är Tomb Kings grej).

Överlag hade jag känt mig frestad att ha vanliga dödliga krigare vid sidan om de vandöda enheterna, proxade som nånting då...och för det hade jag tex använt bitar från GWs Haradrim-set. det här känns kanske lite Danarth, helt enkelt. Men GW hade väl inte tyckt armén var turneringslegal då, kanske.

Skelett - kanske om du använder bitar från TK-spruet? Deras hättor vore helt rätt tex. Skeletten bör ha spjut, också - jag kan inte tänka mig att alla hade råd med svärd på Danarths tid. Snarare var det nog spjut + sköld som dominerade.

Metall-Grave Guard är ju några av GWs absolut häftigaste modeller. Varför vill du inte använda dem? De är dina vänner. Ultorer låter bra där, dock. Ridande ultorer borde ju inte heller vara något problem.

Vampire - Den borde se levande ut, arméns ledare måste liksom vara en -levande- general från Danarth. Jag är fortfarande lite osäker på hur jag tänker mig Danarths stil rent visuellt, men det går nog lite åt Mesopotamien-hållet. Det finns en utmärkt guide för att konvertera fram kaosdvärgar här, som kanske kan inspirera dig somehow.

Nekromantikern var en aktad medborgare i Danarth. Modellen bör återspegla detta. Inga slitna trasor, liksom; han borde se förnäm och ståtlig ut.

Dire wolfs kan väl vara just ulvar? Spirit Hosts kanske kan representera danarthiska schamaner som attackerar från andeplanet? (Vill man göra det extra koolt modellerar man upp en modell av en schaman i trance som man sätter typ längst bak på slagfältet i nån megalitformation, och aldrig flyttar därifrån).
Fell bats - Ferfaker!!!
Bat swarms - Hmm...barnferfaker? :)

VCs jättekoola droska has got to go, den är alldeles för 1800-tal. Men kanske du kan proxa den med typ Settras chariot eller nåt annat maffigt? Danarth borde trots allt ha chariots, givet att det är bronsålder och så...se där, ytterligare ett argument för Tomb Kings. :gremsmirk:

- Ymir, kanske lite partisk
 

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
Tack för svaren.

Ghouls är ju som sagt inte vandöda, har förstås hört rykten om att GWs simplifiering fortsätter och att dom också blir Undead för att alla ska vara det. (Dom går dessutom tillbaks till R&F som dom var i 5th editionen). Om dom inte blir Undead så gör jag som du sa. Dom är ändå så ointiligenta.

Vampire - Belail var en utmärkt ide, tyckte själv att Lisch var overkill egentligen vill jag ha en Master Necromancer men den strycktes för GW ville ha Vampires som generaler. Efter att ha läst om Belialer nogrant så gillar jag iden ännu mer. En perfekt general då han är starkast och kan tänka själv.

Necromancer: Magic items får repensentera dom Darnathiska magiska föremål som dom troligen skapat.

Banshee: Jag letade fram mitt gamla exemplar av EM (Nästan helt orört då jag tycker det är den tristaste Eon boken). Kummelgast skulle vara en utmärkt Banshee specielt eftersom att dom är "Etheral" I Eon också. Synd bara att det inte finns något bild.

Wraiths: skulle mycket väll kunna vara en skugga (Ifall Banshee blir en Kummelgast), med ett stort spjut som greatweapon isåfall.

Djuren: Kör vandöda djur som dom är borde inte vara omöjligt eller konstigt att Darnaths Nekrokrater animerade döda rovdjur (läs vargar) för att slåss åt dom. Och när det gäller Fell bats så kom jag på att...

SPOILER Varning av Blod Komna

...Att i slutet av: Av Blood Komna så finns det med jättefladdermöss som rollpersonerna kan rida. Eftersom Darnath sträckte sig ända till Asharina (där man är). Så borde dom ha hittat Jättefladdermöss dödat dom och rest dom.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Så vad är Darnath för något?

En bronsålderskultur i Mundana som gjorde bruk av vandöda, så mycket förstår jag. :gremsmile: Någon som vill berätta mer?
 

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
Re: Så vad är Darnath för något?

Darnath står med i Legender och Hemligheter.

Landet var en Nekrokrati och fanns där Thalamur ligger nu. (Landet enades tidigt efter det förra mörkret). Det styrdes av Nekromantiker som använde döda Medborgares kroppar för att skapa sina armeer. Alla lik tillföll därför staten efter personen i frågas död.

När Darnath var som störst sträckte det sig från hela Thalahalvön till stora delar av östra Asharina.

Strax efter 6020 F.D. avsattes den sista Nekrokraten och Kronokrater tog över. (Efter det så är landet inte intressant längre tycker jag).

SPOILER

Nu finns det dock en Kult: Dom Urgamla vars mål är att uterupprätta Darnath. Deras ledare, en Lisch har en stor arme i en annan dimension.
 

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
TK skulle också passa utmärkt till Darnath. Men jag går på VC. Anledningen är mycket att jag först tänkte, borde starta en ny warhammer arme snart. Jag hade länge varit intresserad av VC men visste att det var dumt att skaffa några då det inte var långt kvar tills deras nya bok. Istället började jag tänka på hur man kunde bygga dom. Istället för vanliga Bloodlines ville jag göra något häftigare och unikare. Då kom jag på Darnath temat. Darnath är mitt favorit rike i Eon och jag hoppas verkligen att det återupprättas. (Hmm kanske borde låta Lischen lyckas i min kampanj).

Skelett: Bra ide med TK spuren, men jag ska se dom nya VC skeletten först. Vad det gäller spjut och hand weapon så håller jag med det ska vara mixad.

Grave Guard: Dom metal som finns riktigt bra modeller. Det är det att jag älskar dom nya plast modelerna, men är osäker på om deras huvuden är perfekta för Ultorer.

Vampire: Levande ledare är också ett altenativ till Belail (Bah varför kommer GW ta bort Master Necromancer det skulle löst allt!)

Nekromantiker: Instämmer till 300%

Dire Wolfs: Bra ide!

Fell Bats: Ja! Där satt den! För att citera tv reklamen. Jag blir arg på mig själv för att det inte var jag som kom på det. Dom ska vara Ferfaker, utan tvekan.

Black (hur det nu stavas sedan). Håller helt med om att den inte kan vara med. En typisk 1800 tals vagn. Om den ska vara med så använder jag en TK chariot.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
...lite mer om Danarth

Saatana, jag hade just kladdat ner en kasse info om Danarth jag tänkt posta som svar till Arvidos innan jag såg att du redan svarat... jag postar det här som ett tillägg till det du redan har skrivit. :gremtongue:

Danarth var ett mäktigt och högt utvecklat imperum i huvudsak beläget vid nuvarande Thalamur och Östasharina. Så pass utvecklat var Danarth att riket t.o.m. överlevde det senaste mörkret någorlunda intakt.

Riket styrdes av nekrokrater, mäktiga magiker skickliga inom nekrotropi och i landet så tillföll liken av alla döda medborgare staten som reanimerade kropparna och använde de vandöda som arbetskraft och som soldater i den väldiga armén.
All magi som inte bottnade i nekromantin var förbjuden och styret var hårt, men tydligen var levnadsstandarden relativt hög. Huvudstaden hette Adaluth och låg någonstans i nuvarande norra Thalamur.

Efter många hundra år av nekroratiskt styre så erövrade kronokraterna, som var tidsmagiker, makten i Danarth mitt under brinnande krig mot kungariket Zargan (nuvarande Jargien?).
Under kronokraterna decentraliserades styret i Danarth och handeln med andra stater utvecklades. Huvudstaden Adaluth flyttades till Kronodycle på ön Dubaral och konstruktionen av en väldig kronotropistk laddad monolit utfördes (nuvarande An-Thalamur).

Så småningom, efter många tusen år av fred, krig och en massa annat jag inte orkar skriva så föll de sista resterna av Danarth offer för det expanderande imperiet Colonan och till följd av separatism i provinserna. År 179 f.D. föll Danarths sista utpost på ön Danian (Danbréann?) och dess siste härskare, Salandarth, tog livet av sig.

I nuvarande Thalamur är neromenzerna tydligen väldigt stolta över det Danarthiska arvet och diverse obskyra dödskulter i Mundana säger sig sträva efter det Danarthiska imperiets återupprättande.

För mer info om Danarth, kolla in sidorna 22-23 i Legender och Hemligheter, alternativt modulerna Thalamur och/eller Vandöda & Nekromanti.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: ...lite mer om Danarth

Huvudstaden hette Adaluth och låg någonstans i nuvarande norra Thalamur.
Under kronokraterna decentraliserades styret i Danarth och handeln med andra stater utvecklades. Huvudstaden Adaluth flyttades till Kronodycle på ön Dubaral och konstruktionen av en väldig kronotropistk laddad monolit utfördes (nuvarande An-Thalamur).
Tar man en noggrann titt på kartan i L&H så ser man att platsen där Adaluth ligger (jag antar att det är runistaden på den östra sidan om de ikamriska bergen på kartan som följer med i Thalamur-boken) inte var en del av Danarth på nekrokraternas tid, i alla fall inte i början av perioden. Är det bara jag som sett detta? Var låg den urhäftiga, ursprungliga Danarthiska huvudstaden då kan man undra? Eller ska man bara säga att kartan är lite felritad. :gremsmile:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: ...lite mer om Danarth

"Tar man en noggrann titt på kartan i L&H så ser man att platsen där Adaluth ligger (jag antar att det är runistaden på den östra sidan om de ikamriska bergen på kartan som följer med i Thalamur-boken) inte var en del av Danarth på nekrokraternas tid, i alla fall inte i början av perioden. Är det bara jag som sett detta? Var låg den urhäftiga, ursprungliga Danarthiska huvudstaden då kan man undra? Eller ska man bara säga att kartan är lite felritad."

En realistisk, och tråkig, förklaring är att resterna av Adaluth helt nötts ut av tidens tand och förvandlats till en grupp utspridda grus- och jordhögar där arkeologer och andra slentriangrävare lite då och då kan hitta lite krukskärvor och benbitar. Det bäddar för extremt ointressanta och o-vilda arkeologäventyr. Wohoo.
 

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
Kanske lite Threadomancy

men jag kom på iden till en Belail.

Jag tar en Marauder med en långskaftat yxa och försöker skapa en päls i greenstuff (lättare sagt än gjort då jag och green stuff aldrig fungerat bra ihop).

Sedan är det bara att bestäma sig för Great weapon (långskaftat yxa) eller ett passande svärd/Yxa och en Marauder sköld (vilken ser Raunisk ut).

Rauner är i och för sig vanligtvis väl klädda (det är troligen kallt där dom bor). Men vandöda drabbas inte av kyla så troligen har nekromantikern struntat i att klä på sin Belial efter att ha skapat honom.

Då har jag en Belail som ska symbolisera en rest Raun. (Kragg skulle varit perfekt men Darnath kom aldrig så långt).
 
Top