Nekromanti Vampire bäst eller?

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Jag har en liten fundering angående dom populäraste rollspelen, där jag bor verkar det nästan bara spelas vampire i olika former (Mummy, dark ages, werewolf osv.)
Medan min spelgrupp spelar Eon, Neotech, Star wars.
Är det Vampire som är det populäraste spelet eller?
 
G

Guest

Guest
Om du menar i Sverige så skulle jag gissa på att eon eller Drakar och Demoner är populärast. I USA är det AD&D som leder som alltid.

-Warduke
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Sist jag hörde något om detta var det CoC som var världens mest spelade rollspel.

-Gaxar, som måste kuta till bussen NU!
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Undrar vilka det är som gör så'na här undersökningar, och hur de görs? Är det någon som händelsevis kan ge mig en riktig referens (Internet går bra) till någon undersökning som gjorts om det här?
Om mönstret från film håller i sig så föredrar de flesta att spela inhemska spel (d v s svenskatillverkade spel är populärast i Sverige, franska i Frankrike etc)

mvh
Örnie
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Om mönstret från film håller i sig så föredrar de flesta att spela inhemska spel (d v s svenskatillverkade spel är populärast i Sverige, franska i Frankrike etc)

Kanske har något med språket att göra. För många yngre som spelar rollspel så kan det vara tråkigt med rollspel som är på ett annat språk som man inte kan nyttja till fullo. Att spelleda ett spel man inte förstår har väl aldrig varit någon höjdare?
Så länge man kan förstå allt som skrivs så är nog de flesta nöjda.
Dessutom; de där frankerna är ju tydligen inte så fascinerade av det engelska språket... och tvärt om.
Är det förresten någon som spelat ett tyskt rollspel någon gång?

/Erik, som talar tyska med ganska medelmåttig färdighet - än så länge /images/icons/wink.gif

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Jogge

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
23
Location
Luleå
Jag skulle nog inte gå så långt att kalla werewolf ett vampyrliknande spel... men det är utgivet av samma företag och utspelas i samma värld. Men jag tror jag förstår vad du menar.

Vampire populärast...nja... men bland top 10 iallla fall...
Senast jag hörde av en sådan undersökning så var tydligen mage populärast och rifts på andra plats... men det har jag lite svårt att tänka mig... ingen har frågat vad jag tycker :)

Min gissning går nog till C & C, AD&D eller Rifts

Jogge - Hobbyvarulv
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Är det förresten någon som spelat ett tyskt rollspel någon gång?<p><hr></blockquote><p>Inte den traditionella varianten, men Realms of Arkania-dataspelen baseras ju på tysklands populäraste rollspel, fantasyspelet Das Schwartze Auge.

Ridijeck
som är en stor fan av RoA-dataspelen
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
WoD-syndromet

IMHO ser alla White Wolfs spel likadana ut... Man döper om litet saker och vips har man ett nytt spel.
 
G

Guest

Guest
I USA finns det en branshorganisation som håller reda på försäljning vilket är ett relativt gott mått på popularitet. Relativt.

-Warduke
 

Jogge

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
23
Location
Luleå
Re: WoD-syndromet

Njo jag kan nog hålla med om att de är lika varandra... men de är betydligt mer genomtänkta än bara lite namnbyten här och där...

Det som är bra och roligt med World of Darkness är att den är omväxlande... det finns så mycket olika kampanjer man kan spela och alla har samma sköna stämmning. Detta är iof absolut inte nyskapande men trevligt.

/Jogge - WoD fan
 

Lord Gehenna

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
58
Location
Göteborg
Jag har kikat på Rifts, och jag tyckte regelssystemet sög...jag tycker dessutom man hör väldigt lite om det i allmänhet. Därför har jag svårt att tro att det skulle ligga speciellt högt på popularitetslistan...men det är bara vad jag tror...

- Lord Gehenna -
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag tror nog att de rollspel som har varit/är populrast är nog DoD. Jag tror nog att alla har spelat/-ar detta underbara spel.
 

mcsvalander

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
14
Location
göteborg
Re: Vampire bäst eller? -> ´Två skolor...

... jaa, i min mening är det nog så. Vissa gillar den medans andra inte gör det. Den förstnämnda skaran kanske för att den givit spelsystemen något nytt, den andra skaran för att den sabbat något så gammalt och fängslande som detaljerade regelsystem. Vad vet jag?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nu är det hjul igen

"Den förstnämnda skaran kanske för att den givit spelsystemen något nytt, den andra skaran för att den sabbat något så gammalt och fängslande som detaljerade regelsystem."

Tja, jag tycker inte Vampire har gett något nytt. Folk har kunnat strunta i regler sedan 1974, ungefär. Ska man vara elak så är det just på grund av att folk kan strunta i regler som AD&D går att spela. /images/icons/wink.gif

Odetaljerade spelsystem är heller inget nytt. Ett av de minst detaljerade spelsystemen är också ett av de äldsta: får jag påminna herrskapet om Call of Cthulhu, skräckrollspelet som skrämt fler spelare än något annat rollspel över huvud taget och längre än något annat rollspel?

Nej, det enda "nya" som Vampire infört är väl egentligen inställningen att "regler är skit över huvud taget, men vi får väl vispa ihop något så att regelbögarna blir nöjda". Sedan dess har marknaden fullkomligt exploderat med mindre genomtänkta spelsystem, både mer och mindre detaljerade än Storyteller-systemet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top