Nekromanti Valvular in SPACE! Runda 1

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Någon som klurat ut varför det heter Valulvar istället för varulvar då? Och hur var det med datormeddelandet? Är det bara jag som vill se filmen om det här?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
.113;n92302 said:
Nu har väl iaf alla skrivit utom Mundo? Eller?

För mig personlingen är det lite tidigt att börja kolla på antal poster, inloggningsmönster, etc men dra igång ett gdocs-kalkylblad vet ja och håll lite koll på aktiviteten!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
KK är jag inledningsvis beredd att släppa för att se hur andra beter sig. KK har dragit på sig onödigt mycket ljus och förklarar sig inte. Han är den jag vill rösta ut. Jag kan inte se några direkt smarta konsekvenser av att så tidigt lägga en röst, mer än att det e v e n t u e l l t är grönande att en bybo slänger iväg en röst i blindo.

Men de negativa aspekterna överväger:

– KK kan inte veta om Vimes är bybo och riskerar då att en bybo hamnar högt i nån sorts röstningtopp
– Han gör det enormt svårt för oss andra att analysera honom genom att han inte behöver ta ställning via röstningen
– Om vi hittar en glasklar ulv men behöver röstmajoritet har ahn spelat bort sin chans att påverka.
– ...

Så: KK ut den här rundan. Men.

Vi måste få igång andra. De som är tysta gör mig mest nervös just nu och i mitt exceldokument utkristalliserar det sig flera som är alltför passiva:

Mundo, in i spel
Lukas, mer matnyttiga åsikter om det som sagts
Empiricus, spring into action
Hellzon, mer mer mer. Du är skarp och bra. Tyck till!

Jag tycker just nu (för vad det kan vara värt) att Vimes är grön för att han ändå VILL så mycket och peppar, påminner och försöker hjälpa till. Cassius gör mig lite nervig, men han verkar också vara lite för hjälpsam och ambitiös för att vara ulv, Xyas idéer om hur vi kan använda röstningsmekaniken ger honom grönskimmer, .113 ser grön ut med sina nybörjarfrågor och lite annat. Jag är grön. RasmusL är kanske en partyhatt på Rhodos, men pulsen i hans inlägg gör honom grönskimrande.

Tycker jag. Just nu.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
"Nominering:" är bra, det gillar jag för då är det lättare att samla och strukturera info.

Nominering: KK - För jag har inte ändrat mig ännu här. Jag är inte helt förtjust i att sänka KK ännu dock, det verkar ovärt att ha dragit till sig så mycket uppmärksamhet så tidigt i spel.

Och KK har ju åstadkommit något iallafall med sin tidiga röst och det är att det blivit väldigt mycket diskussion om det hela. Vilket i sig är lite bra, mycket inlägg och snack ger mycket att titta på sedan. Men mitt intryck just nu är ändå att KK kör sitt eget race lite vid sidan av oss andra och inte riktigt bryr sig om att allt fokus ligger på han just nu.

Hursom, jag gräver på att hitta bra alternativ eftersom om inte KK lägger korten på bordet om den tidiga rösten frivilligt så går det nog inte att försöka pressa något ur honom, så jag skulle gärna vilja se röstningsordningar (vilka ni helst ser lägger röster först) och nomineringar från de som inte levererat sådana ännu, specifikt röstningsordning från KK samt bägge från RasmusL och Hellzon.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Alltså det finns väl ingen specifik film som jag tänkte på utan menade mer att jag gillar konceptet och hade varit kul se en film om just vårat lir, karaktärerna som diskuterar osv, mundo som inte dykt upp och antagligen gör det senare.. Tänk scenen, alla står på bryggan, det är väl lik överallt eller missförstod jag beskrivningen? Och sen helt plötsligt dyker Mundo upp.. Allt blir tyst... (i en film skulle nog scenen se ut så alltså, medan här blir det ju lite skillnad eftersom man helt enkelt inte ser honom dyka upp förrän han skriver något). Typ så :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Empiricus;n92307 said:
"Nominering:" är bra, det gillar jag för då är det lättare att samla och strukturera info.

Nominering: KK - För jag har inte ändrat mig ännu här. Jag är inte helt förtjust i att sänka KK ännu dock, det verkar ovärt att ha dragit till sig så mycket uppmärksamhet så tidigt i spel.

Och KK har ju åstadkommit något iallafall med sin tidiga röst och det är att det blivit väldigt mycket diskussion om det hela. Vilket i sig är lite bra, mycket inlägg och snack ger mycket att titta på sedan. Men mitt intryck just nu är ändå att KK kör sitt eget race lite vid sidan av oss andra och inte riktigt bryr sig om att allt fokus ligger på han just nu.
o_O

Så du tycker att KK spelat bra, är grönad och vi bör gå vidare med andra kandidater istället för att gräva mer i runkarsumpen? Sjukt defensiv nominering, känns rätt tvungen. "För jag har inte ändrat mig ännu här"

Empi said:
Hursom, jag gräver på att hitta bra alternativ eftersom om inte KK lägger korten på bordet om den tidiga rösten frivilligt så går det nog inte att försöka pressa något ur honom, så jag skulle gärna vilja se röstningsordningar (vilka ni helst ser lägger röster först) och nomineringar från de som inte levererat sådana ännu, specifikt röstningsordning från KK samt bägge från RasmusL och Hellzon.
Varför vill du släppa KK för stunden? Vilka potentiella rävgryt tycker du att vi ska dyka ner i?
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Nope, jag tycker inte KK är grönad, men jag tycker att det är ett så dåligt drag att rösta tidigt och dra uppmärksamhet till sig på det sättet att jag ogärna tror att det i sig är en ulvtell.

Jag HAR nominerat KK och kommer inget förbluffande att hända så kommer jag rösta KK på onsdag, Jag har också nominerat honom tidigare, dock utan det formatet på nomineringen (se post från i går 17.32).

Däremot så har KK åstadkommit något bra, även om det inte är bra spel, genom att han fått upp tempot i spelet.



Varför jag vill släppa KK för stunden? För att KK inte svarar upp, halva gänget ligger på honom och han kommer inte med något matnyttigt. Därför vill jag att andra, så som du, också skall svara upp med mer saker och ställningstaganden utöver elefanten i rummet så att vi har mer att jobba med.

Tror du att KK kommer släppa mer på sin "smarta plan" om vi fortsätter att sitta på honom som det ser ut nu?
Vilken vill du nominera? Och vilka vill du helst se rösta tidigast?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Jag kan tänka mig en röst från KK först men därefter har jag inga preferenser, möjligen du Empi som pingar lite i de två senaste inläggen. Jag tycker att det är konstigt att du skrev "ännu" och att du tycker att KK gjort något bra, jag kan outa hela min roll och det skulle bli en jäfla diskussion men vi tappar samtidigt sjukt mycket krut på en sådan stunt.

Vad tycker du om att KK vägrar svara på min rätt enkla fråga?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Läser jag in för mycket om vi har ett litet försök att gröna KK i Empiricus post(ett subtilt långsiktigt sådant)? I såfall skulle jag vilja hänga KK bara för att ifall vi har fångat en ulv så har vi fångat två. Men jag finner samtidigt det som ett väldigt ostrategiskt lir av två vana lirare.

Min röstordning är skriven sedan länge. Jag tänker att .113 skriver som en färsking blir tillsagd att göra av sina ulvkompisar. Så han blir kvar på tredjeplats.
 

Empiricus

Hero
Joined
10 Jul 2014
Messages
1,099
Det har du rätt i att det ser konstigt ut. Jag vill helt enkelt inte gärna hänga KK bara på att han kastat ut en röst direkt första rundan, för det är ett sådant obra drag. Men samtidigt så är det ett så bra sätt för honom att handikappa sig själv att om han är ulv så kan den tabben kanske funka som täckmantel för ett mindre vasst spel med mindre press än vanligt? Jag är väldigt kluven helt enkelt.

Nu ser det å andra sidan lite ut som i Hajkartellen när KK körde på sin grej och hamnade i axelryckarläge när han skulle försvara sig för att han inte lagt en röst den första rundan. Nu är det ju det exakt omvända som satt honom i samma sits.
A
KK verkar helt enkelt vara en rätt envis spelare som inte bara gör som andra säger för att de säger det utan hellre sätter sig på tvären. Och jag tycker inte att det är bra, för vi gräver ner oss mycket i honom och om han inte kan vända det eller något annat händer så kommer han dingla oavsett om han är ulv eller bybo. Är han ulv så är det bra, men är han bybo som han var i Hajkartellen så har han lyckats kasta bort sig själv igen.



Du skall ju definitivt inte outa hela din roll, det är ju bara kontraproduktivt just nu. Vi kan alltid hoppas att jag har fel och KK kommer med något matnyttigt.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Jag ar inte sa saker pa att KK ar ett bra alternativ att rosta ut denna rundan. Hans utspel har definitivt blivit fokus for diskussionen, men utover Empis "annu" kanner jag att det ar lite for kaosigt for att hamta jattemycket information fran hur folk har reagerat efter att vi bekraftat KKs status som bybo/ulv.

Sen har jag himla svart att se KKs agerande som nagot ulv-KK skulle gora faktiskt. Det mejkar inte riktigt sense tycker jag.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,517
Cassius: om det är så, att Empi försöker gröna KK, så tror jag att en rimligare ulvrationalitet är att KK är grön. Är Empi ulv och ser att vi är på väg att nacka en profilbybo som KK vill han antagligen att vi ska göra det ("jag nominerar KK") men vill samtidigt inte stå i första ledet ("jag tror ogärna att det är en ulvtell"). Detta är en rimligare tolkning än att de båda är ulvar. Sedan kan förstås KK var ulv och Empi bybo eller båda är bybor, men visar sig KK vara ulv tycker jag inte Empis formuleringar här ger honom ulvasken.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Sen maste maste maste vi organisera oss battre kring rostningen infor rundans slut. Rosterna far inte spreta vilt mellan flera olika kandidater. Det blir alldeles for enkelt for ulvarna fa sin vilja igenom i en sadan situation. Men det ar det vi riskerar att fa nar vi nu inte kan andra oss.

Med det sagt sa borjar jag fundera vidare pa mitt forslag om att tvinga misstankta att rosta forst. Loper vi da risk att vi later en ulv som lagger sin rost tidigt satta agendan for vilka som ar aktuella for utrostning da de som kommer efter kanner att de maste folja efter pa de kandidater som foreslagits tidigare for att forhindra spretiga roster? Jag vet inte riktigt i arlighetens namn vad som blir bast.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Empiricus;n92331 said:
Det har du rätt i att det ser konstigt ut. Jag vill helt enkelt inte gärna hänga KK bara på att han kastat ut en röst direkt första rundan, för det är ett sådant obra drag. Men samtidigt så är det ett så bra sätt för honom att handikappa sig själv att om han är ulv så kan den tabben kanske funka som täckmantel för ett mindre vasst spel med mindre press än vanligt? Jag är väldigt kluven helt enkelt.

Nu ser det å andra sidan lite ut som i Hajkartellen när KK körde på sin grej och hamnade i axelryckarläge när han skulle försvara sig för att han inte lagt en röst den första rundan. Nu är det ju det exakt omvända som satt honom i samma sits.
A
KK verkar helt enkelt vara en rätt envis spelare som inte bara gör som andra säger för att de säger det utan hellre sätter sig på tvären. Och jag tycker inte att det är bra, för vi gräver ner oss mycket i honom och om han inte kan vända det eller något annat händer så kommer han dingla oavsett om han är ulv eller bybo. Är han ulv så är det bra, men är han bybo som han var i Hajkartellen så har han lyckats kasta bort sig själv igen.



Du skall ju definitivt inte outa hela din roll, det är ju bara kontraproduktivt just nu. Vi kan alltid hoppas att jag har fel och KK kommer med något matnyttigt.
Vad tycker du om att KK vägrar svara på min rätt enkla fråga?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,701
Bra tjötat alla, men kan vi bli lite mer detaljerade kring...

RÖSTNINGSMEKANIKEN

Jag velar fram och tillbaka om det här är bra eller dåligt för byn. Vi kan ju tex nominera och ha oss, och faktum är väl att en person som nominerar någon, men inte följer upp med en röst blir lite brunare. Så nomineringsgrejen uppväger ju lite den annars traditionella hårda rösten. Men hur skulle man resonera kring röstningsmekaniken om man är ulv?

Jag föreställer mig att en ulv i första hand vill att byborna nominerar en bybo som ulvarna sedan kan rösta på, och därigenom i efterhand kunna säga något i stil med att de gjorde det majoriteten föreslog. Att själv nominera en kandidat på eget initiativ tror jag känns läskigt som ulv. Är det månne så KK också har tänkt?

Men vad händer om det ser ut så här vid 23-tiden i morgon (jag utgår från 9 bybor/2 ulvar i mitt exempel, men det kan ju förstås se annorlunda ut)

Bybo 1 får 5 röster (av bybo 2, 3, 4, 5 och ulv 1)
Ulv 1 får 4 röster (av bybo 1, 6, 7, 8)

Bybo 9 ej röstat
Ulv 2 ej röstat


Det där är väl kanske ett extremt exempel, men jag försöker bara lista ut hur röstningsmekaniken skulle kunna utnyttjas av ulvarna. Är det ulvigt att rösta tidigt/sent?

Hur tänker ulvar om röstningskandidaten är en bybo/ulv? Påverkar det på något sätt hur de lägger sina röster och hur de talar om själva röstandet? Det skulle kunna vara ulvigt att lägga en röst tidigt för att så säga "slippa" ta del av diskussioner kring andra kandidater: det blir lite "Ja, nu har ju iofs bevis lagts fram för att RoffeBus är ulv, men jag kan ju tyvärr inte göra något nu..."

Mina tankar är knappast färdigtänkta och jag skulle må bra av lite input från er övriga! Hugg i! :)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,202
Location
Malmö
Jävla skitforum! Varför dyker det upp inlägg tidigare i tråden från ingenstans som inte var där för 5 minuter sen?!?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,794
Location
Stockholm
Xyas;n92332 said:
Jag ar inte sa saker pa att KK ar ett bra alternativ att rosta ut denna rundan. Hans utspel har definitivt blivit fokus for diskussionen, men utover Empis "annu" kanner jag att det ar lite for kaosigt for att hamta jattemycket information fran hur folk har reagerat efter att vi bekraftat KKs status som bybo/ulv.

Sen har jag himla svart att se KKs agerande som nagot ulv-KK skulle gora faktiskt. Det mejkar inte riktigt sense tycker jag.
Det här tror jag är superfarligt och många är inne på samma spår: "{insert name} är en så bra spelare att han inte skulle göra ett sådant fel". Jag köper det inte. KK har gjort en superskum grej och randomröstat bort ett av våra bästa vapen för att vinna den här rundan, han vägrar svara på frågor och är allmänt rörig.

KK har inte varit bra i förstarundorna de senaste spelen och jag tror att ulven har trampat sig själv på svansen från start.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Kommer en ulv snart att försöka få fram en röst på en bybo, för att antingen dra fokus från KK som är ulv eller för att lägga till ännu en bybo till KK som är bybo, eller väntar ulvarna på att vi ska själva välja någon till för att sedan kunna välja och vraka mellan kandidater som antingen är bybor eller ulvar osv..

I vilket fall så är det svårt säga hur KK's taktik egentligen gick till eftersom han kan lika gärna räknat med att eftersom han röstar tidigt första dagen kommer paranoian i spelet leda till hans frikännande på sikt, det är ju precis det som verkar hända även om allas röster verkar ligga kvar på honom i nuläget så är alla inne på att det är sisådär med det, så spontant känns det nästan som att om någon ny får fokus på sig kommer alla rösta på den istället eftersom vid röstning imorgon kommer alla vara överens om att KK plötsligt är helt grön. Och det kanske han är men eftersom han inte själv i nuläget säger något mer om det så är det svårt säga. Han kanske outar sig just före röstning för att bli helt frikänd och sätta dit nästa kandidat.

Eller mer kortfattad, såhär verkar det: Ju mer tid som går desto osäkrare är folk på att KK faktiskt är ulv och snarare bara gjorde ett typiskt jag gör som jag vill drag/misstag/genidrag.

Jag har ju som sagt själv också sagt att jag mest troligt kommer rösta på KK åtminstone tills det kommer något annat, så jag kan nästan tänka mig att om det kommer ett annat förslag närmare slutet så hinner man inte klura på det lika länge därför blir det enklare rösta på denne.

Tänk själv, om vi bestämmer vi ska rösta kl 15 imorgon. Kl 13 har fortfarande ingen kommit på en ny nominering. Kl 14 föreslår någon en annan person, med några väl valda "bevis". Kl 15 åker den personen ut istället för alla är överens om att det stämmer. Kl 19-20 så börjar folk svagt fundera på om personen ändå var bybo, när man tänker efter.

Hänger ni med? Jag vet inte vad vi ska göra åt det, men det tog några timmar innan vi kom fram till att KK kanske inte var ulv ändå, tonen ändrades från 4-5 självklara röster typ, till "nja, om vi inte har någon bättre så..".
 
Top