Nekromanti Valutor

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Myntväxling i Asharien

Myntssystemet i Mundana är inte så hemskt utvecklat om man jämför med jordens moderna värld. Växlingskurser, valutaspekulationer m.m. finns inte som koncept.

Det är helt ok att betala med utländska mynt i nästan vilket land som helst (till och med i Thalamur, även fast dom smälter ner alla utländska mynt och gör "riktiga" mynt av dom).
Vad man gör är att man väger myntets vikt och kan således bestämma dess värde. Varje respekterad handelsman har en våg och räknekunskaperna att göra detta.

Ska du däremot köpa en potatis och en halv gurka på närmsta marknad så är det troligt att gumman vid grönsakerna varken har våg eller räknekunskaper.
Då får man helt enkelt övertyga henne om värdet på myntet med sin goda uppsyn alternativt sin ormtunga :gremwink:

/Naug
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Re: Myntväxling i Asharien

Inflation kan dock finnas. Om en bank är kända för att blanda ut guldmynten med mycket koppar så sänks förtroendet. Själva 'sigillet' på myntet är helt enkelt bankens bevis på att myntet har det värdet. Men det har fuskats med det (nödmynt kallades de i Sverige).

Om en asharisk köpman inte känner till banksystemet i Forion så kommer denne inte vara så säker på guldhalten. Det kan ju vara utblandat med mässing (men bara lite så att man inte kan använda bittricket).
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag visste inte ens att det fanns banker... :gremshocked: trodde bara att det var något mysko påhitt som vi mindre bevandrade (bland annat jag) körde med.

Naugs och Avatarex' svar var väldigt uttömmande men om du vill ha siffror och regler så kör på några procent av beloppet som ska växlas. Jag har för mig att vi brukar köra med antingen 1T6 % eller 5 %...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Jag visste inte ens att det fanns banker..."

Så trodde jag också, åtminstone då det gäller asharien och de flesta andra länder. Cirefalierna visste jag dock att de har banker, fast hur dessa banker fungerar och vilka tjänser de erbjuder vet jag dock inte riktigt.
 

Krike

Veteran
Joined
30 Apr 2003
Messages
28
Location
Göteborg, KBA
Dvärgar har ett bra bank system så om du har dvärgiska mynt så väg dom inte för deras värde är högre äm metalen.. men man kan ju altid försöka väksla på ett värdshus om du vill ha den lokala valutan.. det brukar funka...
 
Top