Nekromanti Valuta eller byteshandel?

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Kom att tänka på hur coolt det vore om Überworld saknade valuta. Då skulle man få en massa kul byteshandel, och på köpet slippa valuta- omställning i huvudet. Problemet är att det blir rätt jobbigt att behöva slänga upp saker varje gång man ska ta en bar-runda, och dessutom har jag en tendens att glömma sånt när jag improviserar. Men jag gillar fortfarande idéen...

Vad har ni för åsikter om saken?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kom att tänka på hur coolt det vore om Überworld saknade valuta. Då skulle man få en massa kul byteshandel, och på köpet slippa valuta- omställning i huvudet."

Folk är uppfinningsrika.

Finns tekniken för att långväga resor ska uppstå så upptäcker man snart att det är jobbigt att släpa på allt grunks som behövs eller tar tid att göra alla gentjänster innan man kan fortsätta. Ännu tydligare blir det med långväga handel, då varor faktiskt väger en hel del.

Så folk kommer förmodligen att uppfinna ett valutasystem så fort tekniken för långväga handel kommer igång. Förmodligen blir det ungefär som här: först tar man en viss mängd (mätt i massa eller volym, förmodligen massa) av något värdefullt, till exempel silver (1). Sedan så kommer någon auktoritetsfigur, som en kung eller så, och gör det möjligt att skippa vågarna genom att intyga att en viss valutaenhet innehåller en viss mängd värdefullt jox. Detta leder till mynt (2). Därefter kommer ett system där man intygar att en viss värdehandling, exempelvis en sedel eller check, kan inlösas mot en viss mängd värdefullt jox (3). Slutligen kommer någon säkert att skippa det värdefulla joxet - idén att sedlar är värdefulla räcker som garant för att sedlar ska vara värdefulla (4).

Det om hur pengar utvecklas. Nu tillbaka till avsaknaden av dem.

I Västmark finns ett handelssystem som bygger på byteshandel. Mynt finns, men de är en bytesvara i mängden (ungefär på nivå 1 eller 2 ovan). Det funkar rätt bra, men det beror på att rollpersonerna normalt inte reser runt, sätter sig på värdshus och lejs till äventyrande av mystiska män i kåpor. Istället är kampanjerna mer baserade kring de problem som ligger inbyggda i det feodala samhället: jag har det mesta jag behöver här, men en del måste jag skaffa på annat sätt, och det jag har här drar in mig i maktkamper och intriger med andra som inte har det.

Du kan också lösa problemet som i d20 Modern: varje rollperson har ett värde på Wealth. Wealth är inte ett antal pengar, utan ett abstrakt värde på hur stora ekonomiska resurser du har. Du slår ett slag för att se om du har råd, som om du slog för en färdighet. Lyckas slaget så hade du råd just nu, och om inte så får du vänta till nästa löning. Om det du vill ha är tillräckligt värdefullt (det vill säga svårigheten är tillräckligt hög) så sjunker ditt värde i Wealth. Skulle du få en plötslig boost i inkomst så ökar din Wealth. Det hör definitivt hemma på nivå fyra ovan, med ett fullständigt ekonomiskt system där värdet hos pengar är en abstrakt idé istället för en viss mängd ädelmetall eller annat värdefullt jox.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hemmm, bara att köra med bytelshandel vette katten... Kan tänka mig att det skulle vara smidigt ute på landet, där man kanske inte behöver valuta på samma sätt som man kanske behöver inne i städerna...
Kan man inte tänka sig som så att man kör parallelt, att man har t. ex valuta inom de större städerna, både valuta & bytelshandel inom hamnstäder & mer eller mindre bara bytelshandel ute på landet..
Eller blir det för rörigt ??
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Du kan också lösa problemet som i d20 Modern: varje rollperson har ett värde på Wealth. Wealth är inte ett antal pengar, utan ett abstrakt värde på hur stora ekonomiska resurser du har. Du slår ett slag för att se om du har råd, som om du slog för en färdighet. Lyckas slaget så hade du råd just nu, och om inte så får du vänta till nästa löning. Om det du vill ha är tillräckligt värdefullt (det vill säga svårigheten är tillräckligt hög) så sjunker ditt värde i Wealth. Skulle du få en plötslig boost i inkomst så ökar din Wealth. Det hör definitivt hemma på nivå fyra ovan, med ett fullständigt ekonomiskt system där värdet hos pengar är en abstrakt idé istället för en viss mängd ädelmetall eller annat värdefullt jox.
Hör det verkligen bara hemma på nivå 4? Det funkar fint med byteshandel också om typ av varor och sånt får påverka svårigheten.

Jag använer förresten ett liknande system i Generica, men med ett traditionellt system som valbart alternativ.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Oj, glömde att länka till informationen om Überworld. Inget av det du nämner kommer att inträffa på ett tag i Überworld, dels för att det råder sådan kaos, dels för att människorna i världen inte riktigt styr sin egen utveckling och dels för att spelet inte tar hänsyn till sådan realism som du föreslår.

Du kan också lösa problemet som i d20 Modern: varje rollperson har ett värde på Wealth.
Men det systemet är ju valuta-baserat (nivå 4, om man så vill)? Förstår inte riktigt hur det löser problemet med en valutafri värld....
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Förutom att de metallerna inte har något värde i Überworld... de har nämligen ingen som helst funktion (eller? har de det?)
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Jag hänvisar till mitt svar på Krilles inlägg. I Überworld är befolkningen nämligen koncentrerad till en enda stad. Resten är vildmark...
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Jo, det kanske. Men det måste väl vara hyfsat mycket för att bli värt något, eftersom det endast är en råvara?
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
sant men ta något annat liknande som är rälatift enkelt att få tag på, iof kostar det inte så mycket att köpa lite öl/vin/annan skit

ett annat förslag Vapen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Oj, glömde att länka till informationen om Überworld. Inget av det du nämner kommer att inträffa på ett tag i Überworld, dels för att det råder sådan kaos, dels för att människorna i världen inte riktigt styr sin egen utveckling och dels för att spelet inte tar hänsyn till sådan realism som du föreslår."

Ibland är det bra att faktiskt titta på hur verkligheten är. Fast tanken var mest att hänvisa till två regelsystem som saknar valuta som den normalt definieras i rollspel.

"Men det systemet är ju valuta-baserat (nivå 4, om man så vill)? Förstår inte riktigt hur det löser problemet med en valutafri värld...."

Det löser problemet på så sätt att det har abstraherat bort valutan. Som troberg nämner så borde det funka på lägre nivå, men betänk att d20 Modern utspelar sig i vår värld: värdet på valutorna är abstrakt och ges mest för att vi vill att de ska ha ett värde, och man handlar ju till och med med valutorna. En del rikedom definieras till och med inte i pengar, utan i konst och till och med ägarandelar i företag och hur mycket dessa anses vara värda!

I det läget är det rätt puckat att mäta varenda valuta, så det är bra att abstrahera bort dem. Det torde vara minst lika kaotiskt som Überworld.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Ok, nu förstår jag. På så sätt är det ju faktiskt en bra idé. Fast jag tyckte i och för sig att det roliga med byteshandeln just var att man fick rollspela den...
 
Top