Nekromanti Valmöjlighetssystem till färdigheter [DoD4, låång]

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
Jag har gjort om hur man väljer färdigheter lite och skulle vara enormt tacksam för respons..

Först tänkte jag ta upp grundegenskaperna.. Jag har haft denna genomgång på Rollspelsforumet för något halvår sedan.. Jag har utökat antal grundegenskaper (GE) till 6 st med tillhörande 2 stycken undergrundegenskaper (uGE).. Jag har tagit bort STO från GE:na och lagt till Iakttagelse. Listan med GE:er och uGE:er är som följande.

<TABLE BORDER=1 CELLPADDING=0><TR><TD VALIGN=top>Styrka: (STY)</TD><TD VALIGN=top>Råstyrka.</TD><TD VALIGN=top>Inlärning: (INL)</TD><TD VALIGN=top>Hur lätt man lär sig saker.</TD><TD VALIGN=top>Utseende: (UTS)</TD><TD VALIGN=top>Hur bra man ser ut.</TD></TR>
<TR><TD VALIGN=top>Fysik: (FYS)</TD><TD VALIGN=top>Motstå skador/sjukdomar.</TD><TD VALIGN=top>Fyndighet: (FYN)</TD><TD VALIGN=top>Påhittighet, snabbtänkthet och logiskt tänkande.</TD><TD VALIGN=top>Charm: (CHA)</TD><TD VALIGN=top>Hur bra man handskas med få personer.</TD></TR>
<TR><TD VALIGN=top>Uthållighet: (UTH)</TD><TD VALIGN=top>Som det låter.</TD><TD VALIGN=top>Minne: (MIN)</TD><TD VALIGN=top>Som det låter.</TD><TD VALIGN=top>Auktoritet: (UTS)</TD><TD VALIGN=top>Hur bra man handskas med flera personer samtidigt.</TD></TR>

<TR><TD VALIGN=top>Smidighet: (SMI)</TD><TD VALIGN=top>Smidighet och träffsäkerhet.</TD><TD VALIGN=top>Psyke: (INL)</TD><TD VALIGN=top>Själens motståndskraft och energi.</TD><TD VALIGN=top>Vaksamhet: (VAK)</TD><TD VALIGN=top>Uppfatta smådetaljer och rörelser i periferin.</TD></TR>
<TR><TD VALIGN=top>Koordination: (KOO)</TD><TD VALIGN=top>Koordination och balansförmåga.</TD><TD VALIGN=top>Självkontroll: (FYN)</TD><TD VALIGN=top>Påhittighet, snabbtänkthet och logiskt tänkande.</TD><TD VALIGN=top>Hörsel: (HÖR)</TD><TD VALIGN=top>Som det låter. Ersätter färdigheten Lyssna.</TD></TR>
<TR><TD VALIGN=top>Rörelseförmåga: (RÖR)</TD><TD VALIGN=top>Vighet, kvickhet och reaktionsförmåga.</TD><TD VALIGN=top>Tur: (TUR)</TD><TD VALIGN=top>Som det låter.</TD><TD VALIGN=top>Syn: (SYN)</TD><TD VALIGN=top>Avståndsbedömning och spejning.</TD></TR></TABLE>

FYS och UTH är alltså uGE:er till STY.. Jag tänker inte gå in mer på hur de olika GE:na funkar utan går vidare till färdighetssystemet. Själv är jag inte så nöjd med PSY uGE:er och RÖR och SMI låter som ungefär samma sak.. Har ni förslag på andra namn eller definitioner så tar jag tacksamt emot dem.. Kanske SMI ska innefatta vighet och RÖR döps om till Snabbhet?

Nu till valmöjlighetssystemet.. Jag har gjort om hur man får välja färdigheter.. Istället för att alla färdigheter står listade i yrket så får man välja ett visst antal färdigheter från olika grupper.. En tjuv får t.ex. välja 10 färdigheter från gruppen Skumraskfärdigheter och ett visst antal färdigheter från andra grupper (orkar inte räkna upp dem). Det är en liten tillbakagång till EDDs färdighetsvalmöjlighet alltså.
Alla grupper och färdigheter som finns är:

Utbygdesfärdigheter
Djurbrottning (STY)
Djurhelning (INL)
Djurträning: (AUK)
Geologi (INL)
Kamouflage (SMI)
Marschera (UTH)
Navigation (INL)
Orientering (MIN)
Rida flygdjur (SMI)
Simma (UTH)
Vagnsförare (KOO)
Zoologi (INL)
Överlevnad: (INL) - Sjökunnighet ingår i den här i specialiseringen som Överlevnad, hav. Hantera fällor (snaror) ingår här också.

Kunskapsfärdigheter
Administration (INL)
Alkemi (INL) - Drogkunskap ingår i denna färdighet och innefattar allt som Giftkunskap eller Örtkunskap inte innefattar.
Astrologi (INL)
Brädspel (FYN)
Giftkunskap (INL)
Hantverk: (var.)
Heraldik (INL)
Historia (INL)
Lärdomsfärdigheter: (INL) - Färdigheter som Drakkunskap, Spåkunskap, Väderkunskap, Magikunskap (teoretiskt), m.m. Hitt' på nåt.
Läkekonst (INL)
L/S främ. språk: (INL)
Magiskolor: (INT)
Massage (INL)
Provsmaka (INT)
Räkning (INT)
Språkkunskap (INL)
Tala främ. språk: (INL)
Teckenspråk: (INL)
Teknologi (INL) - Allmän kunskap om ballistor, fällor.. Ja, tekniska saker i allmänhet.
Teologi (INL)
Örtkunskap (INL)

Skumraskfärdigheter?
Akrobatik (RÖR) - Även fallteknik ingår, liksom stavhopp.
Fingerfärdighet (RÖR)
Förfalskning (INL)
Förklädnad (FYN)
Gyckelkonster (KOO)
Hasardspel (TUR)
Låsdyrkning (INL)
Läppläsning (VAK)
Spela död (SJÄ)
Skugga (SMI)
Stadskännedom: (INL) - Kan specialiseras på undre värld.
Utbrytarkonst (RÖR)
Änterhake (SMI)

Stridsfärdigheter
Dra vapen (RÖR)
Duellera (FYN)
Kastvapen: (SMI)
Närstridsvapen: (SMI)
Projektilvapen: (SYN)
Sköldar: (RÖR)
Strategi (FYN) - Här ingår även färdigheten Taktik.
Stridskonster: (RÖR) - inte karate eller andra kampsporter, utan mer vapenspecifika stridstekniker.
Två vapen: (KOO)

Kommunikationsfärdigheter?
Allmänkunskap (MIN)
Dans (KOO)
Förföra (CHA)
Förhöra (AUK)
Kreativitet: (FYN) - kan specialiseras på målning eller poesiskrivning.
Kulturkännedom: (INL) - Kan specialiseras, förutom på länder och raser, även på Överklass och Undre värld.
Muta (CHA)
Röstimitation (INL)
Skådespeleri (AUK)
Spela instrument: (INL)

Primära färdigheter - kan väljas av alla yrken
Berättarkonst (FYN)
Bluffa (FYN)
Finna dolda ting (FYN)
Första hjälpen (INL)
Geografi (INL)
Gömma sig (FYN)
Hoppa (SMI)
Klättra (spec.) - Medelvärdet av RÖR och KOR.
Känna magi (spec.) - Halverade värdet av Upptäcka fara.
Köpslå (CHA)
Matlagning (INL)
Rida (SMI)
Sjunga (CHA)
Slagsmål (KOO+RÖR)
Smyga (SMI)
Stjäla föremål (RÖR)
Upptäcka fara (spec.) - Halverade värdet av VAK.
Värdera: (INL)
Övertala (AUK)

De färdigheter som har ett kolon :)) bakom sig måste specialiseras.
Gruppnamnet på "Skumraskfärdigheter" och men framförallt namnet "Kommunikationsfärdigheter" är jag inte riktigt nöjd med.. Något förslag?
Några färdigheter som ni tycker ligger i fel grupp? Några färdigheter ni saknar/kan tas bort?
Men det jag behöver riktig hjälp med är att kolla så att det är någorlunda vettiga grundegenskaper som färdigheterna baseras på.. Kanske blir det lite mycket att kolla...? /images/icons/crazy.gif

/[color:448800]Han</font color=448800>, vars spelare antagligen håller på att bli knäppa av alla ändringar som han gör
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Tja.... Jag tycker att Idéen med grundegenskaps uppdelning är intressant, skulle gärna vilja se om du löst den på ett bra sätt.... Men, aja... För att svara på indelningarna....


Också den idén är bra, men några malplaceringar har du nog gjort enligt mig. För det andra undrar jag om den "Primära" gruppen, betyder det att man inte har alla dem från start?

"Köra vagn", vad har det med att rulla runt i skogen att göra egentligen?

Färdigheten Alkemi är så mycket mer än bara droger, att ha drogkunskap + ha de magiska kärlegsbryggderna, är inte det lite väl?

Förresten borde de tre växtfärdigheterna vara bland "Utbyggdsgruppen"?

Färdigheterna "Provsmaka" & "Simma" kan väljas av alla yrken, varför är inte de primära tillsammans med matlagning?

Vad är så skumraskt med Akrobatik, enligt mig borde i alla fall skådespeleri, gyckelkonster & akrobatik vara i samma grupp. (Förresten, visste ni att "Gycklaren" i tjuvar och lönnmördare inte kan välja Gyckelkonster som färdighet, tror de missade att skriva till den =P)

Språk färdigheter om några är väl Kommunikations färdigheter? I alla fall Tala språken.

Geografi, varför är inte det en kunskaps färdighet, vad som borde passa bättre som primär är snarare "Områdeskännedom" eller dyl. Gemene man vet inte så mycket mer än kanske max länet/hertigdömmet och grannarna i hans/hennes närhet.

Phiew....

Jag stakade upp allt bara för att inte glömma något, inte för att tjata eller klaga. Om det funkar för er, ändra inte.
Säger bara vad som kom in i huvet när jag läste. /images/icons/woof.gif
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Spontan reaktion på färdigheterna Provsmaka och Simma. Dessa är något som alla kan lära sej, men nödvändigtvis kan inte alla detta. Därför ska de inte vara på primära färdigheter ;)

/Black Dwarf som skulle ha kommenterat Hans inlägg, men tyckte att det var för långt. :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
Blev ett litet fel

P.g.a. "cut 'n' paste-sjukan" så fick några uGE:er fel förkortning..
Psyke (PSY)
Självkontroll (SJÄ)
Auktoritet (AUK)

Om det nu var någon som trodde något annat..

/[color:448800]Han</font color=448800> som först beskyllde tryckfelsnisse men kom senare på att detta inte var tryckt, så det kan inte vara hans fel (utan [color:448800]han</font color=448800>s)
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Det finns en liknande sak som har gjort på nätet och som jag tror kallas för DoD 4.01 eller något sådant. Kolla upp den så kommer du att hitta likande tankegångar.
 

Aeüolén

Veteran
Joined
7 Oct 2001
Messages
38
Har gjort på ett liknande sätt, dock ej till DoD 6 utan någon ombyggd version av flera DoD....

Fysiska GE:
STY: Råstyrka
SNA: Snabbhet
TÅL: Tålighet mot väder, skador osv.
UTH: Uthållighet, kondition osv.
VIG: Vighet.
BAL: Balans
KOR: Koordination (används till alla fysiska färdigheter)
PRE: Precision
IMU: Immunförsvar, sjukdomar, gifter etc
UTS: Utseende

Mentala GE:
INL: Inlärning
MIN: Minne
LOG: Logiskt tänkande.
PSY: Psyke, motståndskraft mot magi mm, mental stabilitet
KRE: Kreativitet
UPF: Uppfattningsförmåga
STO: Stolthet
LED: Ledaregenskaper
CHA: Charm
VIL: Vilja

Dessa egenskaper slås fram med 5T4, vilket motverkar allt för extrema RPs åt båda hållen.
Har tagit bort Storlek och baserar istället längd och vikt på STY och TÅL.
 

Aeüolén

Veteran
Joined
7 Oct 2001
Messages
38
Har gjort på ett liknande sätt i vår spelgrupp, dock ej till DoD 6 utan någon ombyggd version av flera DoD....

Fysiska GE:
STY: Råstyrka
SNA: Snabbhet
TÅL: Tålighet mot väder, skador osv.
UTH: Uthållighet, kondition osv.
VIG: Vighet.
BAL: Balans
KOR: Koordination (används till alla fysiska färdigheter)
PRE: Precision
IMU: Immunförsvar, sjukdomar, gifter etc
UTS: Utseende

Mentala GE:
INL: Inlärning
MIN: Minne
LOG: Logiskt tänkande.
PSY: Psyke, motståndskraft mot magi mm, mental stabilitet
KRE: Kreativitet
UPF: Uppfattningsförmåga
STO: Stolthet
LED: Ledaregenskaper
CHA: Charm
VIL: Vilja

Dessa egenskaper slås fram med 5T4, vilket motverkar allt för extrema RPs åt båda hållen.
Har tagit bort Storlek och baserar istället längd och vikt på STY och TÅL.

Vi har även skapat ett nytt system för att höja färdigheter, dett är dock ganska krångligt så jag tar inte med det här.
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Matlagning och geografi då?

Det kan tydligen alla, och de är inte primära vad jag vet i DoD 4.

Det var därför jag undrade om man var tvungen att välja bara några av de primära, eller om man fick alla.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Han sa ju utryckligen att man t.ex. som krigare fick välja så och så många av en grupp, så och så många av en annan grupp osv. Det betyder ju alltså att man i alla yrken kan få t.ex. geografi, dock inte sagt att alla har det. Vilket inte gör det till en primär färdighet, utan bara till en yrkesfärdighet som alla kan välja.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
"Jag tycker att Idéen med grundegenskaps uppdelning är intressant, skulle gärna vilja se om du löst den på ett bra sätt...."
Tja.. Du kan ju kolla i orginalinlägget.. Där står alla indelningar.. STY har FYS och UTH som undergrundegenskaper.. Du kan annars söka på rollspelsmakarforumet (tror jag) för jag har haft en tråd om det för 4-6 månader sedan.. Kommer ihåg att Rising i.a.f. var med på den tiden och svarade på tråden när han var "ung"..

"För det andra undrar jag om den "Primära" gruppen, betyder det att man inte har alla dem från start?"
Japp, man har alla dessa från början.. Som du redan lagt märke till så har jag lagt till några färdigheter och tagit bort någon.. Geografi t.ex. är med i alla yrken, varför kan den då inte vara primär? Jag lade mest dit primära färdigheter för att folk inte skulle påpeka att jag glömt Geografi.. Dessutom var min största önskan att folk kollade igenom om jag fått till GE-indelningen för BC för färdigheterna lämpligt.. Dock så krävs det kanske lite tid att göra detta och ingen orkar nog ta på sig den uppgiften.. /images/icons/frown.gif

""'Köra vagn', vad har det med att rulla runt i skogen att göra egentligen?"
Men... men... var ska den annars vara? *dallrar på läppen* Själv tyckte jag att Köra vagn borde användas mest utanför staden (utbygdes)..

"Färdigheten Alkemi är så mycket mer än bara droger, att ha drogkunskap + ha de magiska kärlegsbryggderna, är inte det lite väl?"
Jo, du har nog rätt. Var inne på samma tanke själv.. Däremot så använder man aldrig Alkemi, eftersom man måste ha tillgång till ett labb och tid (dels för göra brygden, dels för att hitta komponenterna).. Till Drogkunskap kan man också behöva ett labb.. Dessutom innebär inte örtkunskap bara att hitta helande örter utan även ätliga.. Kanske ska döpa om färdigheten till Botanik?
Jag försökte slänga ihop några färdigheter till en och slänga ut några som allt för specifika (som Slå medvetslös)..

"Förresten borde de tre växtfärdigheterna vara bland 'Utbyggdsgruppen'?"
Du menar Alkemi, Gift- och Örtkunskap? Örtkunskap/Botanik visserligen kan jag hålla med om men Giftkunskap innefattar inte bara olika mineral-, växt- och djurgifter utan även tillreda dem.. Likaså Alkemi..

"Vad är så skumraskt med Akrobatik, enligt mig borde i alla fall skådespeleri, gyckelkonster & akrobatik vara i samma grupp.
Visste faktiskt inte var jag skulle sätta den och tyckte den hörde hemma där.. Kollade lite i Jih-Pun (Dod Samuraj) och såg att Akrobatik var placerad i Tjuvgruppen.. Visst borde kanske Skådespeleri, Gyckelkonster, Akrobatik, Röstimitation och Fingerfärdighet vara i en egen grupp men den skulle bli så liten i.s.f..

"Färdigheterna 'Provsmaka' & 'Simma' kan väljas av alla yrken, varför är inte de primära tillsammans med matlagning?
Jaså, är dem? Inte med mina nya yrken.. /images/icons/smile.gif Efter lite bläddrande i regelboken ser jag att Provsmaka inte alls är med i alla yrken men väl Simma.. Simma tycker jag däremot är en liten lyxfärdighet som inte alla borde kunna.. Har för mig att sjömän inte lärde sig simma förr för att det inte skulle förlänga deras lidande om skeppet sjönk ute på havet.. Möjligtvis är detta en hörsägen men det är något som jag lagt till i DoD-världen..

"Språk färdigheter om några är väl Kommunikations färdigheter? I alla fall Tala språken."
Haka inte upp dig på ordet kommunikation.. Sociala färdigheter eller sällskapsfärdigheter kanske är ett ett bättre ord.. Sällskapligt att Förhöra? Näee..
Tala språk tycker jag själv är en kunskapsfärdighet mer än att det är en "umgängesfärdighet"..

"Geografi, varför är inte det en kunskaps färdighet, vad som borde passa bättre som primär är snarare 'Områdeskännedom'..."
För att Geografi finns med i alla yrken och för att jag slängt samman Områdeskännedom och Geografi.. I EDD:s grundregler har jag för mig att det står att man har sin INT (INL i mitt system) i Områdeskännedom som är i det område som man växte upp.. Hade tänkt mig något liknande i Geografi, om man ens behöver nämna det som regel..

"Säger bara vad som kom in i huvet när jag läste."
Perfekt.. Blev enkelt att läsa (och svara på)..

"Jag stakade upp allt bara för att inte glömma något, inte för att tjata eller klaga. Om det funkar för er, ändra inte."
Sådär brukar jag själv skriva bara för att inte verka gnällig.. /images/icons/smile.gif

"Phiew...."
/[color:448800]Han</font color=448800> som tackar för Umi Ryozakis åsikter
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
"""'Köra vagn', vad har det med att rulla runt i skogen att göra egentligen?"
Men... men... var ska den annars vara? *dallrar på läppen* Själv tyckte jag att Köra vagn borde användas mest utanför staden (utbygdes).."


Köra vagn finns inte i DoD 4, dock finns en färdighet som heter vangsförare, som dock används i strid.
För att bonden skall få sin åsna att dra hölasset in till stan behövs nog inget slag, förutsatt att inget oförutsett händer, och då tror jag att rida skulle vara den bästa färdigheten att slå ett slag mot.
 

Umi Ryozaki

Veteran
Joined
14 Feb 2001
Messages
151
Location
Tokyo, Japan
Stoppa en passagerar vagn man råkar vara på med skenande hästar, Vagns race, köra vilt i skogen i ett försök att fly undan ryttare.
Klart den ör med i DoD 4, kolla krigarens handbok.

Provsmaka i "Tjuvar och lönnmördare" Sid.22 Provsmaka, Yrken: Alla yrken.

Jo, men en del droger kan man ju också framställa kemiskt... Tex. LSD =P (Hmmm.... LSD i en fantasy värld?/images/icons/wink.gif)

Men, då kanske man borde dela lite mer, Ört/Drog/Gift är utbyggds, medans de kemiskt framstälda går under Alkemi och är en kunskapsfärdighet, eller?
Hmmm.... gift kanske skulle utgå från växtgrenen helt...

Ush, leta lååångt tillbaka i forum vet jag inte om jag orkar...

Men angående Geografi & simma så tycker jag båda två är lyxfärdigheter. Matlagning & Provsmaka borde bli primära.
Sjöfarare o dyl. kan kanske få Simma som primär, eller snarare folk som vuxit upp i en familj som arbetar vid havet, typ fiskare eller pärldykare.
 
Top