Nekromanti Valbudgetar

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
S/LO lägger mer på valpropaganda/reklam per capita mer än vad Bush gjorde. Läste jag när det begav sig. Kul att veta.

Jag vill ha en stor fackförening som kund, snacka om jackpot!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,477
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Något skall man ju ha att balansera upp alla de stora dagstidningarna och tankesmedjorna, samt SN, med.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Det finns många av s-tidningar, inklusive Aftonbladet, den största eller näst största kvällstidningen beroende på dagsform.

Förr dominerade de, men det är inte de borgerliga tidningarnas fel att S-pressen hade bristande köp- och prenumerationsunderlag. S-väljare läser tydligen mindre. Gamla stora S-tidninger som Stockholmstidningen slutade folk att köpa. De överlevde inte, trots massivt presstöd.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,477
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Arfert said:
Det finns många av s-tidningar, inklusive Aftonbladet, den största eller näst största kvällstidningen beroende på dagsform.

Förr dominerade de, men det är inte de borgerliga tidningarnas fel att S-pressen hade bristande köp- och prenumerationsunderlag. S-väljare läser tydligen mindre. Gamla stora S-tidninger som Stockholmstidningen slutade folk att köpa. De överlevde inte, trots massivt presstöd.
Jag påstår inte att det är någons fel, men det leder till ett dysfunktionellt medieklimat. Och jag talar om dagspressen, inte kvällstidningarna. Det handlar om förmågan att fomulera och ge vikt åt idéer, inte enkel underhållning. Jag kan bara jämföra, ofördelaktigt, med här i Storbritannien där det trots högerns dominans finns kvalitetstidningar i vänsterfåran.

Jag tror att S-väljare läser borgliga tidningar, helt enkelt. Eller kvälspress, precis som majoriteten av befolkningen.
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Arfert said:
S/LO lägger mer på valpropaganda/reklam per capita mer än vad Bush gjorde. Läste jag när det begav sig. Kul att veta.

Jag vill ha en stor fackförening som kund, snacka om jackpot!
Öh, låter inte orimligt, men källa?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,366
Location
Helsingborg
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

stenhöna said:
Arfert said:
S/LO lägger mer på valpropaganda/reklam per capita mer än vad Bush gjorde. Läste jag när det begav sig. Kul att veta.

Jag vill ha en stor fackförening som kund, snacka om jackpot!
Öh, låter inte orimligt, men källa?
S/LOs valbudget låg på cirka 80 miljoner kr förra mandatperioden.
Bushs totala valbudget (inklusive Super PACs) låg på 345 miljoner dollar, eller ungefär 2.25 miljarder kr.

Dvs S/LOs budget per kapita = cirka 8.8kr
Bush = 7.1kr
 

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Cybot said:
stenhöna said:
Arfert said:
S/LO lägger mer på valpropaganda/reklam per capita mer än vad Bush gjorde. Läste jag när det begav sig. Kul att veta.

Jag vill ha en stor fackförening som kund, snacka om jackpot!
Öh, låter inte orimligt, men källa?
S/LOs valbudget låg på cirka 80 miljoner kr förra mandatperioden.
Bushs totala valbudget (inklusive Super PACs) låg på 345 miljoner dollar, eller ungefär 2.25 miljarder kr.

Dvs S/LOs budget per kapita = cirka 8.8kr
Bush = 7.1kr
Det stämmer säkert, men siffror är inte källa. Länk till oberoende statistik är källa.

Sen hade det ju vart intressant med övriga partiers valbudget. En mer meningsfull jämförelse, menar jag.



Centern och SD är det som förvånar mig mest.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

Centern och SD är det som förvånar mig mest.
Har för mig att centern har sålt av en hel del tillgångar i form av tidningar och liknande. Tror det är det som gör att de hade så stor valbudget, och kommer ha även i år.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Piratpartiet är ett populistiskt parti

peta said:
Centern och SD är det som förvånar mig mest.
Har för mig att centern har sålt av en hel del tillgångar i form av tidningar och liknande. Tror det är det som gör att de hade så stor valbudget, och kommer ha även i år.
1.8 Miljarder kronor fick C när de sålde Centertidningar. Det gör C till ett av europas rikaste partier idag.
 
Top