Nekromanti Valberedning 2017

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,080
Location
Göteborg
Hej! Jag är valberedare för Föreningen WRNU, vilket innebär att jag ska sätta ihop ett förslag på personer till olika förtroendeposter. Det handlar om en styrelse på minst tre personer, 1-2 revisorer, och valfritt antal valberedare (kan vara 0 stycken). Vill du söka en av dessa poster? Då är detta tråden för dig!

Styrelsen ska ha en ordförande och en kassör, men årsmötet måste inte bestämma vem som är vad utan kan låta styrelsen bestämma själva. Däremot vill jag såklart inte ha ett förslag på styrelse där ingen kan tänka sig ordförandeskapet.

Valberedningens förslag på t ex styrelse har ingen "regelmässig tyngd", som det heter, utan är bara viktigt till den grad jag har gjort ett bra jobb med att tänka igenom det. Om du kommer under själva årsmötet och nominerar någon (eller dig själv), så har den då nominerade samma möjligheter att bli vald som dem jag föreslagit innan.

Styrelse:
Lupus Maximus, ordförande
Vicotnik, kassör
Stövelkatten
Cissi
Lukas
Rymdhamster (suppleant)
Max Raven (suppleant)

Revisor:
Björn den gode

Valberedning:
Pilzeman


Fråga: är det någon av er som vill kandidera igen? Till samma post, eller kanske en annan?

(Svar, för mig själv: nej, faktiskt inte. Jag gör verkligen inte mycket jobb som valberedning, men nu hänger jag här ännu mindre än tidigare, jag är så gott som helt ointresserad av föreningen, och skulle mest riskera att känna mig skyldig om jag råkar missa när nästa årsmöte är på gång. Det jobb jag har gjort har varit att skapa en sådan här tråd varje år, och sedan hålla ordning på förslagen mellan trådens skapande och att en styrelse är vald.)

Fråga till alla andra: kan du tänka dig att kandidera till någon av förtroendeposterna? Styrelsen ska som sagt vara minst 3 personer; i år var de 6 st varav 2 suppleanter (ersättare). Revisorer ska vi ha 1 eller 2. Valberedning är inget måste, utan om ingen väljs så får styrelsen agera valberedning (dvs ta in kandidater och presentera på nästa årsmöte). Och eftersom valberedningens förslag inte har någon särskild tyngd så går det att strunta i det och ta in kandidaturer på själva årsmötet (vilket dock tar längre tid).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Hejsan,

Jag ämnar inte kandidera igen, och om föreningsavgiften kvarstår ämnar jag heller inte vara med i föreningen.

Jag är just nu, utöver min suppleantplats, även kontaktperson gentemot SVEROK. Emedan jag inte ser det som nödvändigt att kontaktpersonen sitter i styrelsen så kan det dock vara lämpligt att kontaktpersonen är föreningsmedlem.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Om det behövs, dvs det finns inte någon mer hugad eller lämplig kandidat, så ställer jag upp igen. Men jag skulle föredra att prioritera min tid till annat (som t.ex. att få klar migreringen).
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Pilzeman;n228210 said:
Stövelkatten?

Någon annan? Har föreningen intresserade medlemmar utanför avgående styrelsen?
Förslag: Pitcha jobbet en smula. Vad gör man? Hur mycket jobb är det? Bör man vara stockholmare (avgående styrelse består ju av 4/3 stockholmare/lantisar såvitt jag ser)? Bör man vara tillgänglig under kontorstid?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Jag kan försöka förklara vad det innebär, vet inte om jag kommer göra ett bra jobb men kan i alla fall försöka.

För att svara på dina frågor:
Det spelar ingen roll vart man bor, föreningen är menad att vara rikstäckande.
Man behöver inte vara tillgänglig 24/7, styrelsemötena planeras oftast in via doodle och körs sen över discord.

Den som har mest jobb i styrelsen är väl ordförande som i nuläget måste kalla till styrelsemöten samt årsmötet. Där efter är det jag som kassör. Styrelsen är inte tänkte att driva projekt utan att se till att hantera förfrågningar om ekonomiskt stöd till rollspels-projekt som synliggör hobbyn. Så att sitta i styrelsen innebär i sig inte något större arbetsbelastning.

För min del så driver jag Indierummet men det är inte en del av mitt arbete som styrelsemedlem utan som enskilld individ.

På sikt är min och Lupus tanke att få till en förening som eldsjälar kan vända sig till för att få ekonomiskt stöd i rollspels-projekt som synliggör hobbyn.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Vicotnik;n228225 said:
Det spelar ingen roll vart man bor, föreningen är menad att vara rikstäckande.
Man behöver inte vara tillgänglig 24/7, styrelsemötena planeras oftast in via doodle och körs sen över discord.
Kanske skulle förtydligat att jag menade "Bör man vara stockholmare" 'av praktiska skäl', men om mötena sker online så krävs alltså ingen fysisk närvaro i Stockholm vad jag förstår.
Tack för ett koncist svar.
 
Top