Nekromanti Valberedning 2016

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Hej! Jag är valberedare för Föreningen WRNU, vilket innebär att jag ska sätta ihop ett förslag på personer till olika förtroendeposter. Det handlar om en styrelse på minst tre personer, 1-2 revisorer, och valfritt antal valberedare (kan vara 0 stycken).

Styrelsen ska ha en ordförande och en kassör, men årsmötet måste inte bestämma vem som är vad utan kan låta styrelsen bestämma själva. Däremot vill jag såklart inte ha ett förslag på styrelse där ingen kan tänka sig ordförandeskapet.

Valberedningens förslag på t ex styrelse har ingen "regelmässig tyngd", som det heter, utan är bara viktigt till den grad jag har gjort ett bra jobb med att tänka igenom det. Om du kommer under själva årsmötet och nominerar någon (eller dig själv), så har den då nominerade samma möjligheter att bli vald som dem jag föreslagit innan.


Så här skrev jag förra året:
Pilzeman said:
Jag har inte varit så närvarande på forumet sedan flytten, men jag har förstått att det finns lite olika tankar kring föreningens framtid. Utan att här och nu ta ställning till vad jag tycker ska hända, är här en liten guide till alternativen som jag förstår dem:

1. Fortsätta som vanligt. Vi behöver välja en 3+ till styrelse, 1-2 revisorer, och eventuellt en valberedning inför 2016.

2. Göra föreningen vilande. Detta har inget stöd i stadgarna utan skulle vara en informell överenskommelse (om vi inte samtidigt ändrar i stadgarna). Som jag förstår det skulle vi välja 3 i styrelsen, 1 revisor, ingen valberedning, och låta den nya styrelsen komma undan med att i princip inte göra någonting förrän nästa års årsmöte. Eventuellt skulle vi riskera att förlora status som Sverok-förening framåt 2016, eftersom de vad jag vet kräver att vi ska redovisa verksamhet.

3. Upplösa föreningen. Detta skulle beslutas på det stundande årsmötet, helst innan val av styrelse. Om det går igenom, läggs föreningen ner och följaktligen behöver ingen ny styrelse väljas. Detaljer kring upplösningen enligt stadgarna:

§16 Upplösning
Förslag om föreningens upplösning får endast framläggas på årsmöte. Att upplösning ska behandlas måste framgå av kallelsen. Föreningen kan inte upplösas så länge minst fem medlemmar vägrar godkänna upplösningen. Vid upplösning ska föreningens skulder betalas. Därefter ska föreningens tillgångar gå till verksamhet i enlighet med föreningens syfte. Hur detta ska ske beslutas på det sista årsmötet.
Jag är inte revisor så ni får vänta på kranks utlåtande i frågan, men min uppfattning är att vi bestämde oss för alternativ 1, men det som hände var alternativ 2. Som sagt, ta mig inte på orden utan fråga styrelsen och revisor om ni vill att något mer ska hänt samt tror att det inte har gjort det! Jag har fortsatt att inte vara så närvarande på forumet under året, så jag bryr mig inte jättemycket själv.



Med det sagt efterlyser jag kandidater för styrelse, revisor och valberedning! Mer info kommer i svar härunder, alldeles strax.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
2015 års förtroendevalda:
Styrelse

Lupus Maximus (ordförande)
Möller (kassör)
Max Raven
Stövelkatten
Rymdhamster

Revisor
krank

Valberedning
Pilzeman


Fråga: är det någon av er som vill kandidera igen? Till samma post, eller kanske en annan?

Svar, för mig själv: jag ställer upp som valberedning igen, om ni vill ha mig. Den här tråden är ganska mycket copy-paste från förra årets. Det skulle det nog bli nästa år igen.

Fråga till alla andra: kan du tänka dig att kandidera till någon av förtroendeposterna? Styrelsen ska som sagt vara minst 3 personer, och jag tror att både 3, 4 och 5 pers skulle fungera i den här föreningen. Revisorer ska vi ha 1 eller 2. Valberedning är inget måste, utan om ingen väljs så får styrelsen agera valberedning (dvs ta in kandidater och presentera på nästa årsmöte).
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Just det, för er som undrar: även om det går att kandidera under själva mötet, så är det bra att ha in nomineringarna innan mötet börjar. Mötet är ännu inte utlyst (jag tror att de har väntat på att jag ska starta den här tråden i en vecka nu, så förlåt styrelsen!). Det måste utlysas minst 2 veckor i förväg, så det kommer tidigast kunna ske om två veckor. Det måste enligt stadgarna hållas senast 31:e mars. Tidigare år har det hållts helt digitalt, utspritt över 1-2 veckor. Om det är så det görs i år igen, är det alltså klokt att starta det två veckor innan den 31:e mars, men det finns det ju tid till fortfarande.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Detta var styrelsens uppgift enligt årsmötet:
Magnus Seter;n82008 said:
"Föreningen ska vara en plattform för medlemmarna att genomföra aktiviteter. Styrelsens uppdrag ska vara att tillse att de minsta insatser som krävs för att föreningen ska vara aktiv genomförs."

Enkelt och öppet. Om någon vill engagera sig under året så kan det ske på medlemmens iniativ, kanske?
Så det är mer alternativ 1,5...

Då det är osäkert om jag kommer att fortsätta vara aktiv här efter att migreringen är genomförd så anser jag mig inte vara en lämplig kandidat till nästa styrelse.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,533
Location
Rissne
Pilzeman;n156327 said:
Revisor
krank

Fråga: är det någon av er som vill kandidera igen? Till samma post, eller kanske en annan?
Jag är inte speciellt intresserad av att kandidera igen. Jag vet att det inte är jättemycket jobb, men ändå.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,309
Jag betvivlar att Möller kommer fortsätta som kassör i och med att han inte längre är aktiv på forumet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Jag kan tänka mig att kandidera på samma grunder som förrra året. Dvs:

Jag kan tänka mig att fortsätta rapportera in till Sverok, vare sig jag sitter i styrelsen eller inte.

Jag kan även tänka mig att i denna egenskap sitta med i styrelsen för att underlätta saker som beslutsmässighet i möten, men inrapporteringen till Sverok skulle vara det enda jag tar på mig i denna egenskap.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,081
Location
Göteborg
Vi behöver lite mer styrelse än så här. Finns det någon som vill sitta i styrelsen?

Finns det någon, t ex tidigare års styrelse, som vill berätta för våra medlemmar vad föreningen är bra till, och varför folk borde vilja söka till styrelsen?
 
Top