Nekromanti Valberedning 2015

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Hej! Jag är valberedare för Föreningen WRNU, vilket innebär att jag ska sätta ihop ett förslag på personer till olika förtroendeposter. Det handlar om en styrelse på minst tre personer, 1-2 revisorer, och valfritt antal valberedare (kan vara 0 stycken).

Styrelsen ska ha en ordförande och en kassör, men årsmötet måste inte bestämma vem som är vad utan kan låta styrelsen bestämma själva. Däremot vill jag såklart inte ha ett förslag på styrelse där ingen kan tänka sig ordförandeskapet.

Valberedningens förslag på t ex styrelse har ingen "regelmässig tyngd", som det heter, utan är bara viktigt till den grad jag har gjort ett bra jobb med att tänka igenom det. Om du kommer under själva årsmötet och nominerar dig själv eller någon annan, så har hen samma möjligheter att bli vald som dem jag föreslår innan.


Jag har inte varit så närvarande på forumet sedan flytten, men jag har förstått att det finns lite olika tankar kring föreningens framtid. Utan att här och nu ta ställning till vad jag tycker ska hända, är här en liten guide till alternativen som jag förstår dem:

1. Fortsätta som vanligt. Vi behöver välja en 3+ till styrelse, 1-2 revisorer, och eventuellt en valberedning inför 2016.

2. Göra föreningen vilande. Detta har inget stöd i stadgarna utan skulle vara en informell överenskommelse (om vi inte samtidigt ändrar i stadgarna). Som jag förstår det skulle vi välja 3 i styrelsen, 1 revisor, ingen valberedning, och låta den nya styrelsen komma undan med att i princip inte göra någonting förrän nästa års årsmöte. Eventuellt skulle vi riskera att förlora status som Sverok-förening framåt 2016, eftersom de vad jag vet kräver att vi ska redovisa verksamhet.

3. Upplösa föreningen. Detta skulle beslutas på det stundande årsmötet, helst innan val av styrelse. Om det går igenom, läggs föreningen ner och följaktligen behöver ingen ny styrelse väljas. Detaljer kring upplösningen enligt stadgarna:

§16 Upplösning
Förslag om föreningens upplösning får endast framläggas på årsmöte. Att upplösning ska behandlas måste framgå av kallelsen. Föreningen kan inte upplösas så länge minst fem medlemmar vägrar godkänna upplösningen. Vid upplösning ska föreningens skulder betalas. Därefter ska föreningens tillgångar gå till verksamhet i enlighet med föreningens syfte. Hur detta ska ske beslutas på det sista årsmötet.


----

Så, med detta i åtanke efterlyser jag kandidater för styrelse, revisor och valberedning! Mer info kommer i svar härunder, alldeles strax.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
2014 års förtroendevalda:

Styrelse:
Magnus Seter (ordf) - tackat nej
Möller (kassör) – kandiderar om
Cissi – tackat nej
Radioaktiv
Rymdhamster
solvebring

Revisorer:
anth
Björn Wärmedal

Valberedning:
Pilzeman – kandiderar om


Fråga: är det någon av er som vill kandidera igen? Till samma post, eller kanske en annan?

Svar, för mig själv: jag ställer upp som valberedning igen, om ni vill ha mig. Förra året tänkte jag att jag inte ville ha ansvar i föreningen, men att jag skulle vara kvar på forumet och därmed kunde fråga runt lite bland dem som var mest aktiva. Det blev inte så, så jag känner mig inte så hemma här utan skriver mest allmänna utlysningar. Men om det räcker för föreningen, så kan jag göra det igen nästa år. Om vi tänker ha föreningen vilande, dock, tycker jag inte det är värt det. Då kan vi skippa att välja valberedning (det är frivilligt), och låta styrelsen valbereda (dvs lägga upp en utlysningstråd) själva.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Anmälningar än så länge:
Lupus Maximus – ordförande
Max Raven – vad som helst
Möller – styrelse (kassör)
Pilzeman – valberedning
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Gud nej, jag kan ju inte kandidera igen med det fiaskot jag gjort den här vändan!

/Magnus
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag kandiderar inte till någon post för nästa verksamhetsår. Blir ju pappa igen snart och har massa annat att göra under föreningens paraply :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Så, det börjar dra ihop sig. Antalet styrelsekandidater är verkligen minimalt då jag vill minnas att tre är absolut minimum, och det saknas revisorer.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
En påminnelse till alla som tänker sig att tala mot / rösta mot / sätta sig emot en nedläggning av föreningen: om föreningen ska leva kvar behöver vi styrelse också. Om du planerar att rösta emot nedläggningen, tänk ett varv på om du kan tänka dig att kandidera till styrelsen!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Så här säger stadgarna om styrelsen:
§8 Styrelsen
Styrelsen ansvarar för föreningens medlemslista, bidragsansökningar, medlemsvärvning, beslut som tas på årsmöten och övrig verksamhet. Styrelsen är beslutsför med minst tre personer.

Styrelsen ska inom sig utse en ordförande och en kassör, såtillvida dessa inte är utsedda av ett årsmöte. Styrelsen ska inom sig utse två firmatecknare att teckna firman var för sig. Styrelsen tillträder direkt efter det att de valts. Vald styrelse sitter under ett verksamhetsår. Samtliga medlemmar i föreningen är valbara till styrelsen.

Föreningens styrelse bör inte göra kreditköp på belopp som överskrider likvida medel. Om kreditbelopp som överskrider likvida medel görs måste dessa täckas av medlemslån eller sponsring.
Dvs föreningen behöver bara tre styrelsemedlemmar omm (dvs "om och endast om") alla tre närvarar på alla styrelsemöten. Annars är styrelsen nämligen inte beslutsmässig.

Det har varit svårt att rekrytera medlemmar till styrelsen de senaste åren, trots att styrelsearbetet inte är så betungande egentligen. Kanske för att det inte heller är så inspirerande, tbh.

Att vara revisor med en fungerande styrelse är kanske det lättaste förtroendeuppdrag en kan ha. Att vara revisor med en haltande styrelse kan vara ganska drygt, men det har fördelen att man får skälla lite på folk med gott samvete ;)
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Jag har insett att jag kommer ha väldigt dålig möjlighet att logga in här de närmsta dagarna, kanske till och med så illa som fram till GothCon. Jag kommer ta mig tiden minst två gånger: en för att se ungefär när (i tid) som invaldspunkterna kommer behandlas, och en för att lägga fram mitt förslag under dessa punkter. Men jag kan lika gärna skriva vad jag har just nu:

Mitt förslag kommer vara följande:

Styrelse:
Lupus Maximus (ordförande)
Möller (kassör)
Max Raven

Revisorer:
Pilzeman
[enbart en revisor pga få kandidater]

Valberedning:
[vakant]

---

Jag har frågat en person till om att ställa upp som revisor, och om hen kandiderar kommer jag istället föreslå mig själv som valberedning. Jag kandiderar dock till båda, så mötet kommer kunna rösta in mig om det t ex tycker att det är bättre att ha två revisorer och inga valberedare.
 
Top