Nekromanti Val i Helnien (Fantasy-Kampanj)

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Val i Helnien (År 957 ESK)
Det lilla landet Helnien ligger utanför Skaldkusten i östra Heres Rike. Det är ett fredligt land, med knappt trettontusen invånare. Det bröt sig loss från svärdskusten under 400-talet ESK.
Det har aldrig varit i några större krig, och befolkningen är fredlig.
De flesta bor i någon av de större städerna, med sina hamnar och handelsförbindelser med fastlandet.
Helnien är självförsörjande, med undantag av papper, som måste importeras. Det är ett land som bygger delvis på demokrati; Det finns en kejsare som styr, men han är vald, om än på livstid. Nu har kejsaren dött och det är snart dags för ett nytt val.
Han har också landets stora skatt, en spira med magiska krafter. Det är tack vare denna som de kunnat vara i fortsatt fred, då inga andra länder vågat anfalla dem.

Det är här som äventyret börjar. Du har just anlänt till ön, och lurat dig in med hjälp av trolleri. Du har en sak att göra här. Du vill ha spiran. Du är beredd att betala mycket för den. Väldigt mycket. Men du har ett problem. Det är ditt utseende. Du ser ut ungefär som en Helnier, men du har svans. En ödleliknande svans som sticker ut vid svanskotan. Dessutom har du spetsiga öron. Du vet varför. Du har spårat din släkt tillbaka tolv generationer, och på din mors sida har du hittat en Incubus, en sexdemon, som köpte din anmoders själ i utbyte mot sex. Detta har gett dig demonblod och demonkrafter.
Förutom svansen och öronen så har du fått andra saker av din demonsläkting. Du har fått en omättlig lust efter livets goda, vin, mat och kvinnor. Bara din beröring kan få dem att vekna. Du har också kraft över mörker.

Eftersom du är bättre än alla andra är du också avsedd för att härska. Därför ska du nu skaffa spiran, på ett sätt eller annat, för att sedan krossa de som inte lyder dig. Du har tränats i musikens magiska och korrupta platser av din morfars mor, som har ännu starkare blod i sig.
Som sagt var har du nu anlänt till Helnien, och det är dags att skaffa dig husrum. Du har på dig en lång kappa med luva som döljer både svans och öron, men den kan du ju inte ha på dig för evigt…
Du har även lyckats lägga vantarna på en karta över området, och du tror att den mycket väl kan komma till användning.

:zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare: :zeppelinare:

Detta är inledningen till en kampanj som jag håller på att starta, och jag ber om åsikter och tips. Dels varningar, då jag aldrig spelat en kampanj förrut som haft så stora politiska influenser, och framförallt inte med onda (eller halvonda iaf) RP:s. Dels tips, på vad man kan lägga in för små-uppdrag i spelet. Jag har några småidéer, som att de kommer att vara tvungna att ställa upp (och vinna) valet, och att de, när de vunnit, kommer att starta krig mot fastlandet.

(Kampanjen kommer att vara d20, men då det inte är begränsat till något så tyckte jag att detta var rätt forum iff ju si oått aj min)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Berätta lite mer om rollpersonerna.

Det kanske finns element inom landet som förespråkar ett närmare samarbete vissa grannländer? Det kanske finns någon expansiv makt eller organisation som försöker använda valet för att vinna fördelar? Det är kanske rentav så att den riktigta spiran redan blivit utbytt för flera år sedan, en liten twist som kanske inte upptäcks förrän rollpersonerna redan kommit över spiran.

Om alla rollpersoner är omänskliga halvdemoner så lär de behöva antingen mänskliga hantlangare som är någorlunda pålitliga eller någon form av magisk förklädad som gör att de ser ut som människor.
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Det är en paranoid trollkonstnär, en jätteklumpig bard med anorexia, och en magiker med dubbla personligheter.

(Vi ville ha lite skruv på kampanjen)

Som du ser lär det inte vara omöjligt att dölja sina demoniska drag, om än svårt.

Tack för tipset med den utbytta spiran, en kul idé!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Kunde vara rätt intressant om de kom till Helnien i syfte att tillskansa sig spiran eller skapa sig en maktposition men istället blev indragna i lokala konflikter eller insåg att de trivdes oväntat bra.

Barden skulle kunna bli indragen som underhållare åt någon kungakandidat som försöker vinna röster genom att bjuda på bröd och skådespel för alla.

Magikerna kanske behöver någon särskild ingrediens för att ge halvdemonen mer mänskliga drag eller för att utföra något ritual som ska underlätta för stölden, som att öppna en portal in till skattkammaren.

Hursomhelst så kan det vara kul att ge dem olika skäl att stanna i landet och lära känna lokalbefolkningen. Sedan blir det kanske inte så lätt för dem att bara sno spiran och sticka.
 

Lord_Crucificer

Veteran
Joined
14 Dec 2002
Messages
99
Location
Göteborg
Jag hade väl mest tänkt mig att de skulle skaffa spiran, ta kontrollen över befolkningen, och få lite makt.
(Det var egentligen så jag kom på iden, spelarna framförde att de ville spela en kampanj där de kunde bli stora och ha makt...

Sedan har det blivit en liten ändring, magikern är istället än präst av Graz'zt demon.

Jag har redan tänkt låta barden bli underhållare för en av kandidaterna, och låta honom manipulera och hålla på. (barden är väldigt inriktad på förhäxningar)

Idén med att trollkonstnären behöver ingredienser var kul, kanske för att kunna skapa en mantel som döljer bardens demondrag. (Han älskar att skapa magiska föremål...)

Att låta dem fastna för landet kan vara en bra idé, särskilt som bara två av dem skulle kunna göra det... (prästen är helt galen vid tanken att åkalla demoner och förstöra sin hemstad som ligger på skaldkusten)
 
Top