Nekromanti Val av skrivare?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tänkte skaffa mig en laserskrivare eftersom jag näst intill skriver ut dagligen. Alltid är det något som behöver printas.

Jag vill slå till på någon av dessa:
http://www.dustinhome.se/pd_5010384445.aspx - HP LASERJET PRO P1566
http://www.dustinhome.se/pd_5010384444.aspx - HP LASERJET PRO P1102W

Frågan är vilken. Den första, HP LASERJET PRO P1566, har något bättre kapacitet vad gäller totalt antalet sidor inkluderat i en toner och den kan ta fler papper i facket, dessutom är den någon sekund snabbare per sida. Nackdelen är att den är vit, all min övriga utrustning är svart, och att den är kabelansluten.

Den andra skrivaren, HP LASERJET PRO P1102W, är någon sekund segare per sida, kan inte ta lika många papper i facket och har mindre total utskrift på en toner.
Däremot är den trådlös och går att köra mot nätverk. Klar fördel. Den är dessutom svart och passar därmed rent estetiskt.
Nackdelen är trådlös + Ubuntu, då jag kör Ubuntu - och att det, till exempel enligt den här tråden, kan uppstå problem på den fronten. Alltså, trådlösheten är en fördel, möjliga komplikationer gentemot Ubuntu är däremot en nackdel.

Kort och gott, det är svårt att väga för- och nackdelar i de här fallen, så jag vet inte riktigt vilken jag ska välja. Den trådlösa känns helt klart mest praktisk, och det lutar mot den - fast det är förutsatt att allt fungerar.

Vad tror ni?

Vilken av dessa skrivare skulle du välja - och varför?
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Jag skulle köpa den förstnämnda, för jag är en snål jävel. Fler sidor per toner är typ det enda jag skulle bry mig om. Dessutom kör jag inget på nätverk, så jag skulle inte tjäna något på det. (Tilläggas bör kanske att min nuvarande skrivare (med scanner) köpte jag för ca. 100 spänn på en baklucke-loppis, säger något om min standard vad gäller skrivare..).

Men om du lutar mer åt den svarta, kör på den! Jobbigast är ju om ubuntu krånglar, men då kan man väl alltid köra den över usb (som sista utväg)?

Du kan ju också räkna på hur mycket du skulle tjäna (per år eller nått) på att köpa den toner-snålare. Jag hittade inte hur många sidor/toner man fick på vardera, sen är det ju bara att höfta hur mycket du skriver ut på ett år/månad eller så. Kanske är det en plutti-plutt skillnad, och då är det ju lika bra att ta den svarta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Android IV said:
Du kan ju också räkna på hur mycket du skulle tjäna (per år eller nått) på att köpa den toner-snålare. Jag hittade inte hur många sidor/toner man fick på vardera, sen är det ju bara att höfta hur mycket du skriver ut på ett år/månad eller så. Kanske är det en plutti-plutt skillnad, och då är det ju lika bra att ta den svarta.
Den ena har "Inkluderad förbrukning svart: Ja, 1000 sidor" och den andra samma sak fast 700 sidor.

Sedan suger alltid den toner man får med. Det är lite av grejen; de skickar med nåt halvfullt halvfabrikat så att man ganska snart blir tvungen att punga för en ersättning.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Mjo, i min beslutsångest frågade jag min sambo vad hon tyckte. Jag berättade lite kort om skrivarna och hon var för den svarta.

Själv känner jag att den billigare och klumpigare, men rent skrivarmässigt bättre, skrivaren känns bäst skrivarmässigt. Den känns lite mer kvalitativ än den trådlösa.

Den trådlösa tilltalar mig dock rent funktionellt då den är mindre, har trådlösa funktioner och går ihop med mina andra prylar rent utseendemässigt.

... Nnnngh! Svårt! =)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
Android IV said:
Du kan ju också räkna på hur mycket du skulle tjäna (per år eller nått) på att köpa den toner-snålare. Jag hittade inte hur många sidor/toner man fick på vardera, sen är det ju bara att höfta hur mycket du skriver ut på ett år/månad eller så. Kanske är det en plutti-plutt skillnad, och då är det ju lika bra att ta den svarta.
Den ena har "Inkluderad förbrukning svart: Ja, 1000 sidor" och den andra samma sak fast 700 sidor.

Sedan suger alltid den toner man får med. Det är lite av grejen; de skickar med nåt halvfullt halvfabrikat så att man ganska snart blir tvungen att punga för en ersättning.
Tack för upplysningen, det känns fan bra att veta. =)
... Jävla utsugare dom alltid ska vara då.

- Stryk ska de ha i papper dom jävlarna!

- Dä blir snickeboa för tid o evihet, dö!
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Jag skulle gå på den svarta, för att ha någonting vitt till en annars svart utrustning är ju en styggelse! Ja, jag är inte så insatt i det här med skrivare egentligen, men så skulle jag tänka.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Så här skulle jag tänka: Den första är något snabbare och något effektivare. Att den är något större och använder sladd är egentligen inte några större problem, eftersom att man sällan brukar springa runt och flytta på skrivaren hela tiden. Att den sticker ut rent estetiskt är för mig inte heller nåt problem, eftersom att man(/jag) ändå inte skryter om hur snygg dator och skrivare man har.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Så, då var en HP LASERJET PRO P1102W beställd. =) Äntligen. Nu har jag grubblat i flera dagar och vankat av och an för det bästa alternativet. Men nu är det gjort...
 
Top