Nekromanti Val av MP3-spelare...

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
har gått omkring & varit sådär småsugen på en mp3-spelare.. & som ett skänk från ovan, så fick man en mer än hyfsad lön denna gång. Så jag tänkte göra slag i skaen & köpa mig en..
Så, nu till frågan. Är det någon som är villig att rekomendera någon mp3-spelare ?
Bara för att snäva till det lite, så bör den vara skitsimpel att avända, hyfstat med minne & en bra stand by-tid..
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Undvik följande:

Jag köpte en mp3-spelare från MPMan i November. Den fungerade väldigt bra, i tre månader. Sen slutade den fungera. Helt. Det var visst ett vanligt problem, så MPMan stängde ner sina support-forum för att inte få för dåligt rykte. Fy för MPMan!

Tack och lov är Elgiganten superhyggliga mot sina kunder (mer om det senare), så jag fick utan några besvär en helt ny mp3-spelare, den här gången från Napa. Den fungerade bra, i tre månader. Sen slutade den fungera. Helt. Jag lämnade in den, och fick en ny identisk spelare från Napa. Som höll i ungefär två månader. Sen blev det nåt helvajsing med ljudet.

Och eftersom Elgiganten är så sköna typer har jag nu fått en helt ny mp3-spelare, den här gången från Creative. Den är fin fast plastig. Den har ingen bra navigation bland låtarna tyvärr, och liten, liten hårddisk, men det är okej, den var billig. Jag fick t.o.m lite extra kontanter (inte tillgodokvitton, kontanter!) för att den var öppnad, och för att den var billigare än den jag lämnade in den.

Alltså, köp inga mp3-spelare från MpMan eller Napa, men köp dina mp3-spelare på Elgiganten. De säljer dåliga grejjer, men du får åtminstone nya grejjer när de går sönder!
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Jag har själv en iriver av model 799 om jag minns helt rätt har 1 GB's minne och har en batteritid på ca 48 timmar. Vilken jag är jävligt nöjd med, dock så kostar den en större summa, men den håller och är mycket smidig och liten.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
iPod

skriver jag då som en självklarhet.

Den fjärde generationen av de vanliga hårddiskspelarna har nu en speltid på 17 timmar, funkar finemang till både Windows och OS X. Hörlurarna som följer med är sådär dock. iPod och iTunes är tänkt att vara det man hanterar sin musik med, iTunes följer med i kartongen. Nackdelen är att det är hiskeligt svårt byta ut batteriet på den. Fördelen är att man kan spara filer på den då det är en hårddisk, samt bilder. Dessa bilder kan man sedan visa på en TV tillsammans med musik i ett bildspel om man köper den kabel som behövs.

Om du av någon anledning inte vill köpa en iPod skall du kolla in Sonys senaste hårddiskspelare, då de har en helt ofantlig lång speltid på en laddning - 30+ timmar! Dock lider de av problemet atrac som innebär att man måste konvertera musiken innan man kan spela upp den i spelaren. Har dock florerat en del patchar på nätet som gör att det går spela upp vanliga mp3-filer i dem numer dock.

Själv är jag helt insnöad på SonyEricssons nyaste telefon W800 som har allt man kan tänkas önska sig, förutom att det är en mobiltelefon. Eller det kanske är en mp3-spelare?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
nackdelen med ipod...

... är att man "måste" använda iTunes, dock så finns det en plugin till Winamp som gör att man kan använda en bra musik uppspelar på pc för att tankar över sina låtar till ipoden
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hur länge har du haft den? Jag har 256 MB-versionen, nämligen, och har blivit besviken på MP3-spelare förr.
 
G

Guest

Guest
Om du gillar att bygga eget så passar gumstix , byggs på ungefär samma sätt som en vanlig dator och du får själv välja batterityp, visserligen blir det lite dyrare om du ska ha en med lite minne men desto mer minne desto billigare (och eftersom det är en dator berörs den inte av extra skatter etc), så fort jag har råd ska jag skaffa mig en.

Nackdelen är att de än så länge inte går att få med hårddiskstöd (men är du MYCKET händig kan du göra ditt eget (då port spec.s följer med)), men när det kommer så har du i stort en komlett dator.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: iPod Mini!

Själv äger jag en iPod mini, som just nu är fylld med 800 låtar. Det är förfan lagom. Fyller man en vanlig iPod med musik får man ju höra sin favoritlåt av 10000 en gång i halvåret, typ. Inget kul alls. Dessutom är iPod Mini billigare, mindre och snyggare. Finns i 4 (min) och 6 gigabytes utförande.

Speltiden på min har jag aldrig riktigt kollat upp, men jag lyssnade hela tågresan till lumpen (~2 timmar) och en stund(30-45 minuter i snitt antagligen) varje kväll i sju dagar. På hemresan fick jag använda nätdelen dock. Men säg den dagen då man vill lyssna på musik 17 timmar i sträck?

Folk som har iPod brukar oftast bara ha "för lite minne" som argument när jag säger att jag gillar Mini:n, men jag ser det inte som en nackdel då jag inte har en så stor skivsamling. Dessutom är priset klart mer överkomligt.

Köp en iPod Mini, Johan. Du kommer inte ångra det. :gremsmile:
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Re: iPod Mini!

Instämmer, minin är behändig, något som en vanlig ipod inte värkar vara. Dessutom är den snygg!

/Marcus rekommenderar med!
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
iPod nano

Den är ett självklart val. Den har allt en iPod har, plus lite nya finesser. Förutom att den är mindre än allt annat i mp3-spelarväg och ändå rymmer 2 eller 4 gigabyte med filer.

iPod nano => www.apple.se/ipodnano/

Se, beställ och njut. Gosh. Om jag inte haft en iPod photo med min beställda gravyr inristad hade jag köpt en omedelbums ^^.
 
Top