Nekromanti Vaga minnen från "skräckrollspelsdrömmar"

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag gjorde missen att ta på mig ett för tjockt täcke igårkväll och när jag är för varm så ökar chansen för otäcka drömmar med typ 4000%. Ska se hur mycket jag minns nu, det brukar ju vara luddigt ganska omgående efter att man vaknar. Det som var logiskt i drömmen är helt omöjligt att få ihop i vaket tillstånd.

Dröm 1
Oklart vad jag jobbade som, men jag reste i jobbet i alla fall och råkade vara nära en plats där en artefakt av något slag spolats upp på en strand och min chef ringde och sa att jag skulle bege mig dit innan jag fortsatte med det jag egentligen skulle göra. Jag vet inte hur jag kom till platsen, men blev gissningsvis avsläppt via båt för jag vadade iland på den strand där artefakten fanns. Jag hittade den nästan på en gång. (Så här i efterhand kan man tycka att jag skulle frågat min chef hur han visste att artefakten fanns just här, vad för slags artefakt det var, eller så borde jag undrat varför ingen annan var här, men nu var det ju en dröm...)

Så fort jag nuddade artefakten började jag hallucinera, typ någon förestående bild av en ond dimension som var på väg (det var en kass förklaring, men jag minns inte så mycket heller). Jag kunde släppa taget och hallucinationerna slutade omedelbart. Istället upptäckte jag en varelse som fanns på stranden med mig. Han såg ut som en lång och mycket muskulös människa, men jag visste att han inte var det (utan synliga gälar visste jag ändock att han kunde andas under vatten). Han tog tag i mig och var långt starkare än jag. Han drog mig ut i vattnet, eller ja, han promenerade med ett fast grepp runt min tröja. Vi hamnade snart under vattenytan men han fortsatte promenera. Sen vaknade jag.

Dröm 2 (Här minns jag inte alls lika mycket.)
Jag hade fått ett sms från dolt nummer att personen i fråga ville köpa min telefon (ytterst oklart vad som var så speciellt med min telefon) och en adress där köpet skulle ske. Jag blev lovad en ersättningstelefon som dock var en många år gammal modell (före smart-eran).

Platsen var någon slags kombo av festlokalt och kontorshotell (och katakomber skulle det visa sig). Jag kan inte beskriva stämningen riktigt, men det var ett skimmer av impending doom typ (you had to be there). Jag hade några vänner med mig från start men gissar att de hamnade på festbiten. Det var labyrintvarning på stället och jag vandrade runt utan att hitta rätt. Däremot passerade jag Björn Borgs kontor minst två gånger utan att våga knacka på och säga hej (trots glasväggar och öppen dörr och att han såg mig). Sedan hittade jag ingången till katakomberna och insåg att telefonköpare fanns där inne någonstans. Jag tänkte att jag skulle filma när jag gick vidare med min mobil, och sen tänkte jag att personen ville köpa telefonen på grund av någon film jag hade på den, vad jag nu kunde ha filmat och hur personen kunde veta om det. Sedan vaknade jag.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Feuflux;n338507 said:
Jag gjorde missen att ta på mig ett för tjockt täcke igårkväll och när jag är för varm så ökar chansen för otäcka drömmar med typ 4000%.
Det här var väldigt intressant. Har sovit dåligt senaste månaderna (så illa så jag går på regelbundna sömntabletter) och nu när du säger det så tror jag det började efter att jag köpte ett nytt (extra varmt) täcke. Ska genast prova att byta till ett annat och se om det hjälper.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Jag minns inte 99% av mina drömmar och det jag minns är mest enstaka scener/platser. Det här är ju rena Lovecraft-drömmerierna! Fortsätt med för varmt täcke och fyll på tråden eftersom. :)
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Flera av mina bästa rollspelsäventyr/kampanjen är baserade på drömmar :p Både mardrömmar och vanliga drömmar.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
En gång om året ungefär alltså.... Cthulhu-stämningsdags igen.

Dröm 1
Oklart var vi är, men det är arbetsmiljö och det förekommer barn och vuxna i alla åldrar. En ny anställd blir snabbt populär och när vi ska spela inomhusfotboll vill alla vara på hans lag. Ingen annan än jag verkar tycka han är skum. Han vet att jag tycker så men bara ler åt mig. Havet stiger och vattennivån och agressiva vågor håller på att äta sig in i staden. Vi behöver rädda oss, men hamnar snart i ett prekärt läge. Mannen säger att han kan rädda oss med magi (någon magisk barriär som när vattnet träffar den försvinner det bara (teleporteras iväg?)), men det kommer att krävas ett offer... Jag går med på detta och går hand i hand med en 5(?)-åring ner till kustlinjen där en tentakel kommer ur vattnet och griper tag i flickans kropp. Nu har jag ångrat mig och håller hårt i hennes hand och drar emot, men jag vet att det är för sent. Oklart om det kommer en tentakel till eller om övriga gruppen drar loss mig, men jag är kvar på land och flickan är borta. Jag faller ihop i gråt och sedan vaknar jag.
Så vad skulle era drömjag göra för att rädda sitt eget liv?

Dröm 2
Någon stor skolbyggnad/skolområde? Jag och två till lämnar ett omklädningsrum för att kolla någon infotavla. När vi kommer tillbaka någon minut senare är alla människor borta. Alla saker är kvar. Vi börjar leta, blir jagade av en man i uniform, sedan när han visar sig vara ofarlig så vill han ha våra vitnessmål för han håller på att skriva en bok om platsen, och verkar veta att det förekommer konstiga saker.
Sedan är det något slags tidshopp (och eftersom det är en dröm ser stället mer ut som en gigantisk villa nu) och vi är många människor där. Någon slags tillställning. På vissa ställen i huset går det dock att höra röster i väggarna. Det måste vara de som försvann tidigare!

Känner att det vara mycket mer med dröm 2 som jag inte minns nu.
 
Top