Nekromanti vadan detta väsen om Lotr?

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Vad är det som gör Lotr till "en av våra viktigaste skönlitterära böcker" eller "ett måste för alla rollspelare att läsa". Alrajt -mycket fantasy skapad utan fantasi är rakt av snodd därifrån, men han var ju knappast först, och sett till de litterära kvaliterna kanppast bäst heller!

så, sätt igång och visa mig vad jag inte ser!

(och ja, jag har läst boken ett antal gånger och gillar den, så bespara mig uttalande av typen "men läs den då så kanske du förstår..."....)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,481
Location
Stockholm
Först? Nej.
Bäst? Nej.
Störst? Ja.

Tolkien må inte ha varit den första som skrev fantasy och han är knappast den bästa fantasyförfattaren genom tiderna (fast detta är en smaksak) men en sak kan man inte ta ifrån honom, och det är att han tveklöst är den fantasyförfattare som haft störst inflytande någonsin. Hans verka har helt enkelt satt djupast spår i fantasy som fenomen än någon annan, och det ger honom en klar särställning gentemot andra författare.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Hur många gånger har du läst dina andra fantasyromaner? Det faktum att du läst SoR flera gånger borde väl vara ett svar så gott som något.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
jag är inte ensam

jag tycker inte tolkien är SÅ bra men nu när jag läst filmen skall jag försöka ta mig igenom honom(hihi) igen.
han är seg och jag gillar inte språket(jag kan inte läsa /images/icons/smile.gif )

men soundtracken till filmen är bra :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
De här sakerna !

Vad som just är bra med Tolkien är hans beskrivning av miljön, handlingen, alla karaktärer. På det är han nummer 1 !!
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
jag läser ofta om böcker, om jag inte lyckas hitta nya som fascinerar. jag vill helst inte skilja på fantasy litteratur och "vanlig", då jag inte anser att fantasy har något egenvärde, men visst, om jag måste begränsa mig för forumets skull så är Ursula K Leguin mer nyskapande, eller Gene Wolf, och jag har nog fått mer "underhållningsvärde" av Katherine Kherr, eller Stephen Donaldson.
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
Re: De här sakerna !

beskrivning av miljön:
har läst bättre. Efter "pompeij" så ville jag verkligen spela rollspel i en stad, forntida. men visst, Khaza Dym är ett rätt häftigt ställe. lite skräck där (jag stavade fel bla bla bla...)

handlingen: rätt flat va... inga överskningar direkt. fast sista twisten i fylke med saruman & co var bra.

alla karaktärerna: är platta! ingen utvecklas eller bryter mot sin arketyp (undantag Frodo och gollum. kanske saruman också.)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Smaken är som...

Jaja, alla har vi olika uppfattningar.
Som sagt, böckerna är mer än bra & filmen knäckte det mesta. Men det är ju bara mina åsikter...
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Smaken är som...

Jovisst är det bra, sketabra, visserligen tycker ju jag då att det saknas en hel del, men det som är med är sketabra!/images/icons/cool.gif Ska se den minst en gång till på bio...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst !

Jovisst så saknas det ju en del grejer som fanns i boken. Men jag antar att det hade med själva formatet av filmen som omöjliggjorde detta.
Ska åxå se den MINST en gång till......./images/icons/laugh.gif
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Visst !

Mmmm, sant förvisso, men man får väl vänta tills man sett alla tre innan man kan göra en fullständig bedömning, tyvärr... Men av någon anledning tror jag inte att man kommer att bli besviken/images/icons/smile.gif
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Inte jag heller !

Jag tor heller inte att de andra 2 filmerna kommer att bli nån besvikelse. Om de håller samma klass som de har gjort nu så kommer de att bli lika bra.
 
Top