Nekromanti Vad...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
...är det som gör att rollspel är så roligt?

Jag satt nämligen och tänkte på det.
Det kan ju inte vara de vackra kvinnorna som flockas runt mig. ;)
Och det ger ju inte direkt status.
Man får ingen frisk luft av att pressa in 5, 6 pers i ett rum som är stort som en bastu (och varmt som en).

Vad är det egentligen som gör det så roligt???

Yassilus den store
--
Bättre Nörd än Överkörd...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
För min del så är det ett bra vidareutveckliung av mitt fantasyintresse. Sen så är det ju kul att låta fantasin spela ut i sin fulla rätt.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Den stora frågan...

...som ingen riktigt kan svara på (eller?).

För min del är det för att det är så roligt att axla en annan "personlighet" och rollspela denna i en (förhoppningsvis) rolig spelvärld och i ett roligt äventyr. Verklighetsflykt är aldrig fel och att låta fantasin spela fritt är något man borde göra oftare...

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]I vanlig ordning står jag inte för något av det jag säger...</font color=red>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Det ska vara någonting spännande...

...och choklad!!

Eller.. hrm. Jo, i början var det en spännande äventyrskänsla. Den (pirrande) känslan har numera försvunnit... =( Har t.o.m. tänkt att lägga av ibland..

/[color:green]Han</font color=green> som ibland kan tycka att det är skitroligt med rollspel
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Stämmer väl!

Jag har alltid varit mycket för att skapa eget: egna världar, egna serier, egna språk. Rollspel är ett utmärkt sätt för mig att få utlopp för denna skaparlusta, både när jag spelleder och när jag konstruerar rollspels,aterial såsom kampanjer och kampanjtillbehör och hela rollspelssystem och rollspelsvärldar.
Men att spela är också kul, och det är lite svårare att finna anledningen till. Det har väl att göra med människans förtjusning inför berättelser, och hur utmärkt rollspel är för att skapa en sorts berättelse, samtidigt som man upplever ett äventyr där det faktiskt finns faror och konflikter som står utanför ens kontroll.

/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Den stora frågan...

... 42... hehehe

--
Yassilus den store
--
Bättre Nörd än Överkörd...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Den stora frågan...

Hehe, märker att fler än jag läst Liftaren guide till galaxen. Jättekul bok, alla som inte läst den borde omedelbart bege sig till närmsta bibliotek och låna den.

42 är svaret...men vad var frågan...???

//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]I vanlig ordning står jag inte för något av det jag säger...</font color=red>
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Vad är meningen med livet. [NT]

Kruppig bok.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jo du. Visdomsord från en Arvid.

Av samma anledning som man läser böcker och kollar på film. Japp. Och om det något som jag hoppas uppleva när jag spelar/leder (mest leder) så är dom där härliga minnena som man kan diskutera på forumet sen... /images/icons/smile.gif När det verkligen flyter på!

Sedan tror jag att rollspel är mera också. Ibland när jag filosoferar och vandrar i den stora staden så får jag en känsla, en förnimmelse som påminner om en känsla jag förknippar med rollspel. Är det en känsla av att utforska, utvecklas, och bli allmänt harmonisk? (Peace!) Tjo, kanske det.. Sedan finns dessa oändliga anekdoter, och grymma händelser som väntar på att dyka upp i framtida möten. Helst skulle jag vilja uppleva ALLT, men det går ju inte..

Alltså:
Jag tror att rollspel speglar verkligheten, och är allmänt utvecklande och så.
Även andra berättelsemedia bär på detta, och därför gillar vi dom. (?)



/Arvidos, filosofisk och harmonisk. Haaaaaaammmm!
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Re: Vad är meningen med livet. [NT]

Det var ju det som det inte var. Svaret 42 kom fram när en dator skulle bestämma meningen med livet, men för att det svaret skulle ha betydelse så var en annan dator (jorden) tvungen att räkna ut frågan som skulle ge svaret mening. Men tyvärr så sprängdes ju superdatorn (jorden) innan den var klar. Mycket tråkigt.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Vad är meningen med livet. [NT]

Jo MEN om du läser boken när Artur och Ford är vilse i tiden och sitter på jorden och spelar alfabet med de förlorade länkarna ( mellan mäniska och apa asså ) så det enda som de klarar av att skriva ÄR 42..

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Re: Vad är meningen med livet. [NT]

Javisst, men det kanske är för att de är del i datorn som behandlar svaret för att få tag på frågan?
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Jag mår illa...

...av den där boken.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Vad är meningen med livet. [NT]

Men datorn han väl inte färdigt eller minns jag fel nu ?

@:x:x:[:::p:::E:::R:::>
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Vad är meningen med livet. [NT]

Jag tycker inte ni ska fortsätta den här diskussionen eftersom jag håller på att läsa denna underbara bok.

--
Yassilus den store
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Jag kan avslöja... (OT)

att det är trädgårdsmästaren som är mödaren. ;-)

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Re: Jag kan avslöja... (OT)

att det är trädgårdsmästaren som är mödaren. ;-)

Fan va taskigt att avslöja vem som var mördaren! Jag trodde det var betjänten...


//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]I vanlig ordning står jag inte för något av det jag säger...</font color=red>
 
Top