Nekromanti Vad vore väl rollspel utan tänd ljus och musik?

Drakhjärta

Veteran
Joined
22 Feb 2003
Messages
4
Location
växjö(småland)
*suck* En sådan nostalgi man känner av tiden då man satt och lyssnade på sorkar och strängar, klassiskt och annan inspirerande rollspels musik tillsamns med tända ljus och en motiverad glöd som fick spelare att häpna vid varje ord... Ja det var tider det! =)
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Nja...

Musik är väl okej när jag är spelare, men jag tycker inte det förändrar stämningen särskilt mycket. Om jag ska spelleda kan vi absolut inte ha musik, för då blir jag bara distraherad. Jag kommer av mig och tappar bort var jag är, och hittar ingenting i mina anteckningar. Sorgligt men sant.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Menar du att ni inte har musik o ljus längre? Vi använder inte ljus särskil ofta, men vi kan inte spela utan musik.

Ljus tar jag fram när jag vill ha en speciell stämning, mystisk, spännande, lite overklig....

Den motiverade glöden finns fortfarande där! Lite tråkigt att höra om ni skulle ha förlorat den... :gremfrown:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tystare och mer brandsäkert

Handen på levern, vad är mer stämningsdödande än att behöva ha en brandsläckare inom greppvänligt avstånd, eftersom vissa spelare bara måste pilla med ljusen så att det rinner stearin över rollformulären och spelledarskärmen brinner upp? Det skulle väl i så fall vara att höra spelarna skrika "Men sänk för fan, vi hör ju inte vad du säger!". :gremwink:

Nä, men visst används ljus och musik även här, men på låg volym så att man hör vad spelarna säger och på säkert avstånd så att spelarna inte kan pilla på ljusen.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,978
Location
Linköping
Re: Vad vore väl rollspel utan tänd ljus och musik

Ljus har jag aldrig kört med, men på den gamla goda tiden (när nu det var) med kusingänget så mörklade vi alltid rummet vi spelade i och lät SL ha en liten lampa för att kunna se rollformulären. Nu för tiden är det ljust i hela rummet.

Musik varierar med vilken gäng jag spelar med. Kusingänget har aldrig kört med musik (vilket har lett till att tystnad är standard för mig eftersom kusingänget är de jag började med).

Kalmargänget brukar ha nån skiva på i bakgrunden, vanligtvis nån soundtrackmusik från braveheart eller waterworld eller vad det nu är (har ingen koll, nån annan står alltid för musiken).

I Linköping när vi har lirat Starwars så har SL kört med temalåtar (eller vad man nu ska kalla det), dvs. när man kommer till en viss scen i handlingen så spelar han låt nummer x på sin för tillfället specialgjorda skiva. Tycker det funkar skitbra. Ni kan förresten gissa hur alla våra spelsessioner i sw börjar. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Tystare och mer brandsäkert

Handen på levern, vad är mer stämningsdödande än att behöva ha en brandsläckare inom greppvänligt avstånd, eftersom vissa spelare bara måste pilla med ljusen så att det rinner stearin över rollformulären och spelledarskärmen brinner upp? Det skulle väl i så fall vara att höra spelarna skrika "Men sänk för fan, vi hör ju inte vad du säger!".
SRAM!

Jag håller med helt, folk kan inte låta bli att leka med ljus. Har dock funderat på en fotogenlampa i stället, stämningen blir kvar men mindre lekvänlig.

men på låg volym så att man hör vad spelarna säger
När det gäller musik så tänk dock på att folk har olika preferenser. Nästan oavsett vad man väljer så kommer minst en person att hata den.

Tänk också på att musik kan vara väldigt störande om någon har halvdan hörsel. Jag har själv svårt att höra om det är mycket ljud i bakgrunden. Om två personer talar samtidigt har jag mycket svårt att höra det. Vissa ljud är värre än andra, högljutt prasslande med papperspåsar och liknande dränker ut nästan allt tal. Jag har svårt att höra dialogen i film när det är mycket skjutande eller annat oväsen. Trots detta så har jag inte så dålig hörsel. Något att tänka på bara.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Vi har alltid ljus och musik med när vi spelar. Jag har funderat på att köpa (eller sno hem från jobbet) en fotogenlykta, det vore riktigt mysigt att ha på bordet när man spelar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,703
Location
Värnhem, Malmö
Re: Tystare och mer brandsäkert

"När det gäller musik så tänk dock på att folk har olika preferenser. Nästan oavsett vad man väljer så kommer minst en person att hata den."

Håller med, bland de värsta musikbakgrunder jag varit med om har det funnits en som bestod av våldsamt pipiga keltiska flöjter som skar in i trumhinnorna, och en annan som bestod av något slags jäkla vindspel (som visserligen alla hatade, så den rök efter ett tag). Bland det mest stämningsförstörande var dels ett vattenskadat band med ljudeffekter, dels när någon korkad spelare råkat trycka på "shuffle"-knappen på CD-spelaren...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Tystare och mer brandsäkert

Sedär nu har jag fått ut något nyttigt av forumet nu vet jag hur jag ska distrahera troberg på nästa spelmöte hmms prasslande påsar och prata med herr nils samtidigt som jag planerar för nästa illdåd!
Som om jag inte kunde genomskåda dina planer utan att höra dem. Du har ju inte ens tillräckligt pokerface för fia med knuff... :gremgrin:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Vad vore väl rollspel utan tänd ljus och musik

<blockquote><font class="small">Citat Feuflux:</font><hr />
Ljus har jag aldrig kört med, men på den gamla goda tiden (när nu det var) med kusingänget så mörklade vi alltid rummet vi spelade i och lät SL ha en liten lampa för att kunna se rollformulären. Nu för tiden är det ljust i hela rummet. [/quote]

Ljus är jävligt härligt att köa med. Vi har det så ofta vi kan och alla vill det (i ett spel har vi en kille som vill ha det jätteljust av någon anledning)... Det höjer stämningen jättemycket. Mörklagda rum kör vi med när vi inte har några ljus (förutom en lampa som är nedskruvad på låg effekt (med en s.k. dimmer)).

Musik varierar med vilken gäng jag spelar med. Kusingänget har aldrig kört med musik (vilket har lett till att tystnad är standard för mig eftersom kusingänget är de jag började med).

Musik är helt klart obligatoriskt när vi spelar. Ingen musik=inget spel. Jag har spelat utan musik på konvent en gång och det var helt klart mycket mindre stämning än med... Spelade senare med en spelledare som använde musiken på ett bättre sätt än jag någonsin skådat och det var hur kul som helst. Min spelledare sätter väl ihop någon cd i veckan nästan för att spela rollspel till... Hur bra som helst. Finns ingen bättre stämningshöjare.

/Herr Balderk
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tacka vet jag en dunkande bas som får grannarna att tro att man har fest (man vill ju inte avslöja för lajvarna på plan 1 och 2 vad man håller på med, de kanske klår upp oss med svärden...) och saftblandaren igång och stroboskopet inställt på 10 blink per sekund.

Där har du stämning.


Ja. om du inte råkar spela fjantasy då :gremlaugh:

chrull, håller annars med Krille på punkterna om brinnande spelledarskärmar...
 

Lord Duregar

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
246
Location
Kristianstad
levande ljus......nja....

Jag har aldrig spelat med levande ljus eller musik(trott det eller ej).
När vi e hos sada'igh eller warmoose så använder vi en lampa så att sl kan se vad han har på äventyret eller kolla i regelboken.
+en cool sak som jag kanske kommer testa är att man tar shuffel på skivspelaren sedan så får sl improvisera beroende på musiken.
ex: <lugn musik i bakrunden> sl- ni sitter i tavernan och det är flera människor som diskuterar högljud.
en av de som spelar- jag går till dem och säger ''goddag''
<den lugna musiken slutar och mer våldsam musik kommer> sl- männen som var där reser sig upp med svärden i högsta hugg!
etc etc
Visst våre det coolt :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, jo.. Men varför sluta med det ??

Tycker fortfarande att det är mysigt & stämmningsfullt med både musik & ljus.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,186
Location
Borås, Sverige
Håller med, det gör väldans mycket att ha lite nersläckt, tända stearinljus och köra lämplig musik i bakgrunden.. Nåväl stearinljus passar ju bäst till fantasy och skräck, och då menar jag inte något fjantigt pseudo-skräck som white wolfs saker utan äkta hederlig Call of Cthulhu... =^_^=

Den dan jag blir rik skall jag för mitt Shadowrun-spelande skaffa mig en bärbar dator med bra ljudkort. och slänga in all musik som MP3, samt scannade regelböcker (så de blir sökbara), så man slipper släpa med mig ett halvt ton böcker bara för att ha alla förbaskade source-books med sig.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Nu är det ju faktiskt så att jag inte har spelat med de omgivningen. Om jag orkade ordna till det så skulle jag göra det dock. Problemet är att jag är för lat för att minnas var jag lagt Stroben...

Men tänkbara miljöer:
The Pit i Mort. (SLA)
TAXI BAR i CoMa (Neotech)

... Och andra nattklubbar i modern eller framtida miljö.

chrull
 
Top