JohanL
Champion
- Joined
- 23 Jan 2021
- Messages
- 8,588
Mage: the Ascension (som citatet ovan handlade om) är för mig nog det coolaste koncept som fått skakigast utförande. Om det kommer ett M5, vad vill vi se i det då?Det är en skandal att detta IP har legat i dvala så länge.![]()
Så här tänker jag om problemen med hur spelet varit hittills:
I praktiken handlar väldigt mycket av spelet om man kan utföra en magisk effekt med de sfärer man har (eller om man kan komma på en lösning där man meckar och klarar sig ändå), och huruvida man kan lyckas sälja in till SL att det visst inte är vulgärmagi. Tittar man på Mage-forum är den helt överväldigande delen av diskussionen hur man skapar magiska effekter, och en av tillägggsmodulerna heter mycket riktigt How Do You DO That? och handlar uteslutande om detta. Frågar du tio experter på ett forum om vad för sfärer då behöver för en magisk effekt, kommer du att få elva olika svar, där den mest krävande antagligen har dubbelt så höga krav som den minst.
Det här är faktiskt inte så intressant. Spelet behöver ett mycket friare magisystem, där man i mycket lägre utsträckning behöver fundera på om man behöver Prime till detta eller ej.
Jag tänker att vad spelet borde handla om är saker som "What Price Power?" och "Har jag rätt att göra det här bara för att jag kan?" och "Vad är jag beredd att offra för vad jag tror på?". Men det försvinner väldigt mycket när man måste lägga ned så mycket tid och ansträngning på att lösa de magisk-praktiska frågorna. Det är inte uppenbart hur man skulle lösa det här, men jag noterar att det är oerhört mycket enklare att sätta ihop magi i Ars Magica än i M:tA. Det känns också rimligt att man ska kunna gå bortom vad man kanske rent teoretiskt kan... för ett pris.
Och notera spelets namn? Det finns spel som handlar om vad undertiteln anger, som Vampire: the Masquerade (i alla fall nu från V5 när maskeraden är på allvar igen). Och så finns Mage: the Ascension, som inte handlar ett dyft om upplysning eller ascenderande vad reglerna eller settingen anbelangar. Kanske man kan göra något åt detta? Jag uppskattar tanken att hur upplyst du är och hur mäktig du är är oberoende av varandra... eller ibland värre än så. Porthos är mindre upplyst än din startkaraktär.
Och så finns det ett jätteproblem med settingen. M:tA kommer från nittiotalet, när konspirationsteorier och sådant ändå var litet coolt (se bara The X-Files). Men som Ken Hite sade kring tanken att göra ett nytt Nephilim, så är inte konspirationsteorier coola längre - de är trista och sunkiga och destruktiva och kommer från de allra tråkigaste politiska hållen. Illuminati var en skojig konspiration, men Pizzagate är bara trist. Även motstånd mot vetenskap har gått till något bara destruktivt och tragiskt. När jag pratade med Karim sade han i en ypperlig formulering att man måste undvika att det blir Mage: the Antivaxxing. Det är inte självklart hur man undviker det här, när ett av spelets grundläggande koncept är att vetenskap och teknik är en månghundraårig konspiration och inte det minsta egentligt sannare än örthelande och ockultism. (Obligatorisk läsning här är The Department of Truth, som bokstavligen är Men in Black, och The Esoterrorists, som visar hur man post-9/11 har MiBs som den goda sidan som gör cover-ups för att stoppa den horribla magiska verkligheten från att bryta in i vår.)
Personligen tror jag att en bra lösning vore att byta fokus på motståndet. Få vettiga människor idag skulle argumentera för att det stora samhällsproblemet som måste bekämpas är att folk tror för mycket på vetenskapliga slutsatser. Ska M:tA fungera måste antagonisten vara något som spelarna rimligtvis kan se som ett problem. Här är uppenbara kandidater nihilism och post-Truth, snarare än vetenskapen, och ska man faktiskt ha teknologiska problem handlar det snarare om global uppvärmning och kanske hotet från AI (det senare är som tur är busenkelt att få in i M:tA). Skulle jag designa skulle jag gärna se en obekväm, påtvingad allians mellan traditionerna och teknokratin inför ett mer fundamentalt hot, snarare än ännu en utgåva om konflikten mellan dem.
Jag hoppas också att spelet undviker vad jag ser som ett stort misstag i tredje utgåvan (var det väl?), där man ville göra spelet mer "street" och om inte ta bort så i alla fall blockera alla de coola sakerna med Chantries bortom Jorden, resor till märkliga dimensioner, och magiska strider kring Jupiters månar. Omfamna galenskapen i stället, det är det här vi vill ha Mage till!
Last edited: