Vad vill vi se i ett nytt Mage: the Ascension?

Efter gårdagens fantastiska MtA-session så : gör realms invisible ännu mer centrala! Koppla mer saker på mer direkt användbara sätt till oneiros, temenos och anima mundi, se till att det blir viktiga grejer i vardagen!

Jag är typ 99% säker på att du pratar om Mage the Awakening nu. För alla tre sakerna du nämner är därifrån. Mage the Ascension använder Umbran för de sakerna och har böcker och böcker med material.
 
Jag är typ 99% säker på att du pratar om Mage the Awakening nu. För alla tre sakerna du nämner är därifrån. Mage the Ascension använder Umbran för de sakerna och har böcker och böcker med material.
Sant! Jag läste inte TS ordentligt :P Ascension har jag noll relation till :P
 
(det gäller f ö mina tidigare poster här också, jag har ingen koll på eller intresse i Ascension så bortse från dem :) )
 
Jag håller med om att det där med vetenskapskonspirationen är helt ospelbart idag. Samma sak om att vad som helst är sant, bara du tror på det. Det faktum att det finns riktiga människor som är på det viset gör spelet bara tragiskt.

Mage är nog ett spel som världen har sprungit ifrån.

Om man ignorerar det finns det en intressant designutmaning i ett spel som säger att du kan göra vad som helst du tror på, inom ditt världsparadigm, men att det ändå finns nio sfärer av magiska domäner. Kastar man bort sfärerna, eller förutsättningen, eller går det att få ihop det?
 
Undrar om det går att bygga ihop en setting-BOMB på samma sätt som andra inkvisitionen i V5. Något som fått teknokratin och traditionerna att sluta en ostadig allians, där alla gränser mellan dem luckras upp mer och mer. Typ ett rent hål i verkligheten eller något som hotar att sluka dem alla och avskaffa världen. Något de inte förstår, liksom. Det känns troligare att det är något oförståeligt som krånglar än att det är typ en ny organisation.
 
Undrar om det går att bygga ihop en setting-BOMB på samma sätt som andra inkvisitionen i V5. Något som fått teknokratin och traditionerna att sluta en ostadig allians, där alla gränser mellan dem luckras upp mer och mer. Typ ett rent hål i verkligheten eller något som hotar att sluka dem alla och avskaffa världen. Något de inte förstår, liksom. Det känns troligare att det är något oförståeligt som krånglar än att det är typ en ny organisation.
Jag är för något i den här stilen. Nihilism och post-Truth känns som mycket akutare samtidsproblem än för mycket vetenskap. Särskilt nu under Trump och RFK. Och det hela kan ju fortfarande vara orsakat av Sleepers. Ett skakigt samarbete mellan teknokrati och traditioner, och ibland emot sina egna hardliners, är också nytt och spännande (ska man få något gjort tillsammans när man inte litar på varandra sätter man nog gärna ihop ett blandat team som kan hålla ögonen på den andra parten). Om det är den senaste generationen som är bäst på det samarbetet förklarar det också varför de gamla dinosaurierna på bägge sidor är mindre relevanta än de skulle vara rent magiskt.

Också ett positivt budskap om det är bra om man kan sprida litet hoppfullhet.

Innebär det att ryska trollfabriker är ett direkt kosmiskt problem? Svar ja.
 
I cast necromancy!

Själv har jag egentligen inte spelat så mycket Mage, utöver en väldigt rolig kampanj där jag nu är med på distans genom skuggspel och tillfälliga gästspel, men jag gillar idén med spelet (både As och Aw).

Håller helt med om att tidsandan idag är helt annorlunda än på 90-talet (i svallvågorna efter counter culture, punk och post-modernism) och att göra anti-rationalism, vetenskapsförakt och nihilism till en fiende i spelet känns helt rätt. Mage är ju ett spel som i väldigt stor grad handlar om skärningspunkten mellan metafysik å ena sidan och makt och moral å andra sidan. Så detta behöver byggas in i spelets kosmologi.

Som jag förstår den har vi där ett kosmos definierat genom konsensus bland alla dess invånare och dels utomkosmiska makter som vill förgöra kosmos, och kampen i Mage står klassiskt sett mellan de dominerande Teknokraterna och de rebelliska magiska traditionerna. När en enskild magiker försöker omforma konsensusverkligheten måste hen göra det med viss fingerspetskänsla för att inte drabbas av paradox-effekter när brottet mot den etablerade verkligheten blir allt för vulgärt. Detta skulle kunna modifieras genom att införa en motsvarande fara där magikern riskerar falla över i nihilistisk solipsism och ta ett steg på vägen mot att bli en nefandi. Detta sker alltså inte genom upplysning per se, utan genom en obalanserad solipsistisk upplysning som i förlängningen hotar destabilisera kosmos.

Men hur skulle det funka? Jag har för dålig koll på reglerna för att kunna föreslå något konkret. Men säg att om magikern verkligen vill åstadkomma en viss effekt som egentligen är utom räckhåll kan spelaren välja att ta ett "nihilismpoäng" och förgripa sig på kosmos för att tvinga genom sin vilja. Ibland (till exempel när man tar ett sådant poäng, men kanske även vid andra tillfällen) måste man göra nån slags slag mot de poängen (poängen blir en tärningspöl man rullar mot) för att inte förvandlas till en nefandi.
 
Som jag förstår den har vi där ett kosmos definierat genom konsensus bland alla dess invånare och dels utomkosmiska makter som vill förgöra kosmos, och kampen i Mage står klassiskt sett mellan de dominerande Teknokraterna och de rebelliska magiska traditionerna.
”Sanning eller trygghet” är ett annan av de centrala koncepten, och 9/11 är en brytpunkt där. Det är inte mycket snack om att Teknokratin är den bättre sidan på att leverera trygghet och levnadsstandard till massorna, men samtidigt uppnår de det genom att ljuga systematiskt. Ett bra tema tycker jag är din möjlighet till din personliga upplysning i en värld som vill att du låter bli sådant.
 
Skulle var kul om metastoryn är att inget är sant och alla egentligen är neddrogade, och i en djup psykos. … men varför delar de upplevelse? Sen nåt om psykonauter och drömvärldar.
 
Back
Top