I cast necromancy!
Själv har jag egentligen inte spelat så mycket Mage, utöver en väldigt rolig kampanj där jag nu är med på distans genom skuggspel och tillfälliga gästspel, men jag gillar idén med spelet (både As och Aw).
Håller helt med om att tidsandan idag är helt annorlunda än på 90-talet (i svallvågorna efter counter culture, punk och post-modernism) och att göra anti-rationalism, vetenskapsförakt och nihilism till en fiende i spelet känns helt rätt. Mage är ju ett spel som i väldigt stor grad handlar om skärningspunkten mellan metafysik å ena sidan och makt och moral å andra sidan. Så detta behöver byggas in i spelets kosmologi.
Som jag förstår den har vi där ett kosmos definierat genom konsensus bland alla dess invånare och dels utomkosmiska makter som vill förgöra kosmos, och kampen i Mage står klassiskt sett mellan de dominerande Teknokraterna och de rebelliska magiska traditionerna. När en enskild magiker försöker omforma konsensusverkligheten måste hen göra det med viss fingerspetskänsla för att inte drabbas av paradox-effekter när brottet mot den etablerade verkligheten blir allt för vulgärt. Detta skulle kunna modifieras genom att införa en motsvarande fara där magikern riskerar falla över i nihilistisk solipsism och ta ett steg på vägen mot att bli en nefandi. Detta sker alltså inte genom upplysning per se, utan genom en obalanserad solipsistisk upplysning som i förlängningen hotar destabilisera kosmos.
Men hur skulle det funka? Jag har för dålig koll på reglerna för att kunna föreslå något konkret. Men säg att om magikern verkligen vill åstadkomma en viss effekt som egentligen är utom räckhåll kan spelaren välja att ta ett "nihilismpoäng" och förgripa sig på kosmos för att tvinga genom sin vilja. Ibland (till exempel när man tar ett sådant poäng, men kanske även vid andra tillfällen) måste man göra nån slags slag mot de poängen (poängen blir en tärningspöl man rullar mot) för att inte förvandlas till en nefandi.