Vad vill ni veta för att kunna spela en kantones på 1800-talet?

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Så jag håller ju på med mitt magnum opus Plommonkrönikan. Det är en kampanj som sträcker sig över 200 år i södra Kinas moderna historia, från strax innan första Opiumkriget till protesterna i Hongkong 2020. En stor del av projektet är ju såklart historien, men en viktig del är också kulturspelandet, att spela människor i en annan tid och en annan kultur. Tanken här är att jag ska ha ett par inledande texter (en för varje del i kampanjen) som presenterar den allmäna information man behöver ha koll på, och sedan kommer varje scenario att ha ett antal specifika texter om några saker som är relevanta för just det scenariot (typ opium när vi spelar opiumkriget). Dessa specifika texter vävs in i rollpersonsskapandeprocessen, men de allmäna texterna är tanken att alla ska läsa innan spelet börjar, för att skapa sig en allmän bild. Jag har jobbat lite på den första, för den del av kampanjen som utspelar sig under Qing-dynastin.

Kampanjen är spelledarlös och det är play to lose som gäller, så det finns inga problem för spelare att helt enkelt hitta på vad de vill under spel, och är det inte korrekt i alla detaljer gör det såklart inget. Men det är ju fortfarande en ambition att man ska gestalta kantoneser under kejsartiden, och utforska deras liv under den här perioden, så det är ju bra att få lite grund-koll. Tanken är inte att det ska vara en hel lärobok, utan bara ge det spelarna behöver för att kunna ge sig in i det här spelet med lite på fötterna.

Så, min fråga till forumet: Vilken information skulle ni vilja finns i en sådan inledningstext? Vad vill ni veta för att kunna hoppa in i och spela i en främmande kultur, i en tidsperiod ni kanske inte har stenkoll på?
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Samhällets grundläggande värderingar. Synen på … Heder/skam. Familj. Samhällskontrakt. Sociala hierarkier. Livsåskådning/religion. Exakt vilka parametrar som är viktiga varierar så klart mellan samhällen. Men jag gissar att de jag räknar upp var rätt viktiga i Kina på 1800-talet.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
466
Location
Uppsala
Förutom det ovan, exempel på hur en vanlig persons vardag ser ut. Detta varierar ju förstås mycket, men något exempel på hur olika klasser lever, typ i städerna, landsbygd, överklass etc
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,896
Location
Barcelona
HP, AC och attackbonus.

(skoja!)

Nåt jag kan störa mig på ibland är när rollspelare prompt ska hävda sina samtida egalitära, liberala, individualistiska värderingar även när berättelsen utspelar sig i hierarkiska, sedvanebundna, kollektivistiska samhällen (dvs i stort sett vilket samhälle som helst förutom arguably det samtida väst). Så det kanske inte skulle skada att bli skriven lite på näsan om sådant: de olika sociala roller som finns och de åtaganden som följer med dem, vem som förväntas lyda vem, vad som händer med en om man bryter mot de sociala förväntningarna osv.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Kläder - Små detaljer som en kanske inte tänker på. Men detaljer i klädnad, skillnaden mellan olika ämbeten.
Seder gällande mat - Såväl matkultur som seder när det kommer till mat.
Tilltal - Hur talar man med varandra inom och mellan generationer. Även mellan och inom ämbeten.
Bra skit! Det här har jag haft tankar på men inte skrivit ännu. Tilltallet är lite klurigt, för dels är det hiskeligt komplicerat och behöver nog förenklas en del, och dels är det sjukt svårt att översätta, och jag tror att det är svårt för de flesta svenska rollspelare att ens hålla koll på de kantonesiska namnen, än mer på diverse olika artiga tilltal och titlar. Det är något jag behöver jobba med.

Samhällets grundläggande värderingar. Synen på … Heder/skam. Familj. Samhällskontrakt. Sociala hierarkier. Livsåskådning/religion. Exakt vilka parametrar som är viktiga varierar så klart mellan samhällen. Men jag gissar att de jag räknar upp var rätt viktiga i Kina på 1800-talet.
Nåt jag kan störa mig på ibland är när rollspelare prompt ska hävda sina samtida egalitära, liberala, individualistiska värderingar även när berättelsen utspelar sig i hierarkiska, sedvanebundna, kollektivistiska samhällen (dvs i stort sett vilket samhälle som helst förutom arguably det samtida väst). Så det kanske inte skulle skada att bli skriven lite på näsan om sådant: de olika sociala roller som finns och de åtaganden som följer med dem, vem som förväntas lyda vem, vad som händer med en om man bryter mot de sociala förväntningarna osv.
Ja, de här grejerna är viktiga, och jag har redan en text på det. Tänker lägga ut den på forumet för allmän beskådan senare. Har hittat en bra bok, skriven av en kinesisk sociolog och publicerad 1947, så före kommunistrevolutionen.

Förutom det ovan, exempel på hur en vanlig persons vardag ser ut. Detta varierar ju förstås mycket, men något exempel på hur olika klasser lever, typ i städerna, landsbygd, överklass etc
Mm, det där är bra. Gäller att hitta en bra källa på det, också.

om det inte håller sig inom ett bestämt geografiskt område så är nog skillnaden mellan regioner rörande allt de andra har räknat upp av vikt.
Kampanjen utspelar sig uteslutande i Kanton i första och andra delen, och i Hongkong i tredje delen, så allt kommer att fokusera på det och ignorera Peking och Shanghai och Tibet och alla andra regioner, förutom där det är intressant att påpeka skillnader.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Vissa detaljer, som med namn och tilltal är lite tråkigt att behöva förenkla bort, för det är intressanta kulturella grejer. Bara en sådan sak som att människor inte bara har ett namn; de har flera, och kan ta sig nya namn lite då och då, för att använda vid olika tillfällen. Du har ett som används när du är barn, du använder ett när du studerar, du har ett annat som din familj använder, och ytterligare ett i din officiella roll, och så vidare. Och det är inte så att ett av dem är ditt "riktiga" namn, för något sådant koncept finns inte. Och sedan när folk pratar med och om dig använder de diverse olika titlar och tilltal beroende på deras relation till dig. Jätteballt och kulturellt relevant, men helt kört att hänga med i för spelarna.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Vissa detaljer, som med namn och tilltal är lite tråkigt att behöva förenkla bort, för det är intressanta kulturella grejer. Bara en sådan sak som att människor inte bara har ett namn; de har flera, och kan ta sig nya namn lite då och då, för att använda vid olika tillfällen. Du har ett som används när du är barn, du använder ett när du studerar, du har ett annat som din familj använder, och ytterligare ett i din officiella roll, och så vidare. Och det är inte så att ett av dem är ditt "riktiga" namn, för något sådant koncept finns inte. Och sedan när folk pratar med och om dig använder de diverse olika titlar och tilltal beroende på deras relation till dig. Jätteballt och kulturellt relevant, men helt kört att hänga med i för spelarna.
Ja, det där är krävande. Har kört mycket kulturgejming i KAP, men det där med tilltala har jag aldrig orkat köra så strikt med.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Väldigt intressant och till synes ambitiöst projekt. Imponerad...
Vilken är målgruppen? Kan en 15-åring utan förkunskaper och som aldrig spelat rollspel vara med?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Kanske något om arkitektur och bostäder. Hur ser staden ut? När jag träder in femtefru Tsos palats, eller skomakaren Changs lilla hus, vad ser jag då? Var umgås vi, var äter vi?
Ja, det har jag också en text för. Men det är lite sparsamt när det gäller interiören, kanske.

1800-talets Kanton präglas av slingrande nätverk av trånga gator som ger skugga i den ofta brännande solen. Gatorna är belagda med granitblock, där vatten samlas upp och rinner ned i diken som leder ut det till små bäckar. Dessa kanaler ska rengöras varje höst av magistraten, men det sker inte alltid. Här och där finns brunnar belagda med granitblock, kända som "太平井" (Taiping-brunnar), som enbart ska användas för brandsläckning.
De något bredare gatorna skuggas av enkla markiser. Husen är generellt byggda av sten eller tegel med tak av tegelpannor. Utanför varje affär hänger vertikala skyltar som visar det ofta flärdfulla namnet på affären och dess produkter. Tiotusen blommors keramik. Den eviga hälsans apotek. Entréerna pryds vidare av färggranna lanternor med tecken för lycka, rikedom och välgång, eller vackra bilder som illustrerar produkterna för den som inte kan läsa. Affärerna är vanligtvis grupperade efter sin typ, med hela kvarter dedikerade åt samma varor eller tjänster.
De flesta husen är bara en våning höga. Rika människor bor i stadiga och ståtliga hus, ofta stora, men sällan i två våningar. Större hus har generellt inga fönster på ytterväggarna, utan bara mot innergårdarna. Vid ingången står en dörrvakt som tar emot besökarnas visitkort och lämnar dem till husets herre. Besökaren släpps sedan in på en innergård, ofta omgiven av kolonnader. Här kan man också ofta finna plakat med familjemedlemmarnas namn, både de levande och de avlidna. På pelare står blomkrukor med vackra blommor. Det rika huset har sovrum och rekreationsrum för både män och kvinnor i familjen, där även hedrade gäster tas emot. Mindre hedrade gäster tas emot i en audienssal. Ett altarrum för förfäderna finns också, tillsammans med en andra innergård och eventuellt en trädgård med vackra stenar, träd och en fiskdamm.
Hus för fattiga har oftast två eller tre små, mörka och smutsiga rum. Kinesiska hus har ingen eldstad, så på vintern måste man klä sig varmt eller hålla sig nära en liten kruka av mässing eller keramik där glödande kol placeras.
De flesta hus och affärer, rika som fattiga, har en liten statyett, ett porträtt eller bara ett pappersark med namnet på husguden som en form av vördnad. Här och var i staden ser man tempel tillägnade olika gudar. Kwun-yam, nådens gudinna. Kwan-yu, krigsguden. Och naturligtvis stadens tempel, tillägnat Kantons skyddsgud, “murarnas och vallgravarnas gud”.
I Kanton möter man en mångfald av människor som rör sig genom stadens gator och kvarter. Handelsmän gör affärer och förhandlar med kunder. Livliga marknadsstånd pryder trottoarerna, där gatuhandlare ropar ut sina varor. Pengalånare förhandlar om räntesatser med dem som försöker att låna ihop till en affärsverksamhet (eller spelskulder). Förnäma damer trippar fram på bundna fötter med sina tjänare i släptåg. I hamnen ser man hamnarbetare, iförda slitna kläder och med svett rinnande längs pannan, hantera last och lyfta tunga föremål. Bärare med sina laster balanserade på axlarna, strävar framåt längs de trånga gränderna. Stolbärare står redo att kånka sin mästare på sina axlar genom stadens trängsel. På grund av landets strikta isolationspolicy sker all utländsk handel genom Kantons hamn, vilket bidragit till dess rikedom och livliga energi. Handeln måste ske genom särskilt auktoriserade så kallade Hong-handlare, som ansvarar för de utländska handlarna i kinesisk lag. Detta system, kallat Kanton-systemet, är mycket impopulärt bland västerlänningarna, och har gjort Hong-handlarna otroligt rika. Systemet innebär en hel del strikta regler och extremt begränsad rörelsefrihet för utlänningar i Kanton. Utlänningarna måste hålla sig i eller runtom deras varuhus på Sha-meen, de får inte vistas inom staden, de får inte ta med sig kvinnor, och de får inte lära sig kinesiska språk eller kommunicera direkt med kejsarens ämbetsmän. All kommunikation sker genom Hong-handlarna, som är personligt ansvariga för vad barbarerna från väst tar sig till. Handlarna knyter näven i fickan, för handeln är otroligt lukrativ. Även Hong-handlarna och i förlängningen hela staden gör stor profit.
Men alla tar inte del av den rikedomen. I skuggan av stadsmurarna och längs flodstränderna finns fattiga människor som bor i enkla skjul. Här och var ser man också tiggare som sträcker fram sina magra händer i hopp om en nådig gest från förbipasserande. Vid floden kan man få en skymt av båtfolkets sampan-skutor. Vissa av dem fungerar som flytande bordeller. Båtfolket är ett kraftigt diskriminerat släkte som länge inte tilläts bosätta sig på land, och därför permanent bor i klungor av småbåtar här och var vid flodstränderna.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Könsfördelningen. Vad är det som är acceptabelt för kvinnor respektive men att göra och inte göra, och vad överlappar.

Om jag minns rätt så var Kina under den här perioden med våra mått och mätt kvinnofientligt, om inte annat genom traditionen av fotbindning. Kanske ta upp hur spritt sådant är och möjliga anledningar till att kvinnliga RP:n inte har utsatts för vit spridda saker som skulle göra spelade svår.

Finns det kvinnorörelser? Det finns ju i Europa men hur ser det ut i Kina?

Är inte det i Schweiz?

Kampanjen utspelar sig uteslutande i Kanton i första och andra delen, och i Hongkong i tredje delen
Noterbara kulturella och/eller språkliga minoriteter i de områden är nog bra att känna till. Och kultur-geografiska skillnaderna, vad som ser ut som ett mindre område på en karta över Kina är troligen rätt så stort i praktiken.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Väldigt intressant och till synes ambitiöst projekt. Imponerad...
Vilken är målgruppen? Kan en 15-åring utan förkunskaper och som aldrig spelat rollspel vara med?
Som vanligt med mina rollspel är väl målgruppen typ "Jag och folk jag känner, samt folk som dyker upp i Indierummet". :gremgrin: Nä, spelet är inte riktat till nybörjare i första hand.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Könsfördelningen. Vad är det som är acceptabelt för kvinnor respektive men att göra och inte göra, och vad överlappar.

Om jag minns rätt så var Kina under den här perioden med våra mått och mätt kvinnofientligt, om inte annat genom traditionen av fotbindning. Kanske ta upp hur spritt sådant är och möjliga anledningar till att kvinnliga RP:n inte har utsatts för vit spridda saker som skulle göra spelade svår.

Finns det kvinnorörelser? Det finns ju i Europa men hur ser det ut i Kina?
Några kvinnorörelser finns inte direkt i början av kampanjen, men de dyker upp allteftersom. Kanton och grannstaden Fatsan är tidiga och drivande i rörelsen för att avskaffa fotbindning, men där pratar vi 1880-tal och framåt, så 60 år efter kampanjens början. Men det är definitivt ett tema som dyker upp senare i kampanjen. I början av kampanjen är fotbindning vanligt och okontroversiellt, och de enda anledningarna till att inte binda fötterna är för att man är fattig eller tillhör en etnisk minoritet. Så kvinnliga rollpersoner i början av kampanjen kommer med stor sannolikhet ha bundna fötter.

Men ja, kvinnorollen överhuvudtaget är såklart något som behöver tas upp i introtexten.
Är inte det i Schweiz?
Schweiz har definitivt fler kantoner än Kina, men Kinas är störst!

Noterbara kulturella och/eller språkliga minoriteter i de områden är nog bra att känna till. Och kultur-geografiska skillnaderna, vad som ser ut som ett mindre område på en karta över Kina är troligen rätt så stort i praktiken.
Kanton är visserligen stort (världens tredje största stad i början av 1800-talet), men jag tror inte att den har några kulturgeografiska skillnader som man måste ta upp för att kunna spela i den. Kulturella och språkliga minoriteter nämner jag kort (framförallt Hakka och Tanka/båtfolket), men de är framförallt bakgrundstexter som man kan använda sig av senare i spelet för att göra sina rollpersoner.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Jag tycker att det mest användbara är pågående eller tidigare konflikter som definierar kulturen, i stort som smått. Vad upprörs jag av, vad gläds jag åt? O.s.v. När någon beskriver att något sker vill jag kunna reagera på det på ett sätt som känns trovärdigt givet den kultur och tidsperiod vi spelar i. Det enklaste tycker jag därför är att beskriva konflikter, om det är så är byggandet av en ny väg eller hot om invasion. Sådant säger rätt mycket. Gäller såklart även sådant som matvanor, tabun odyl.

En annan grej är demografi och ekonomi. Är en person med hatt rik eller uteliggare? Är det fint att arbeta med bambu? Vilka ägnar sig åt vad, och varför?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,545
Location
Slätta
Om du skulle ge ett exempel på hur man förlorar (play to lose), vad skulle det kunna vara då? Är det en grej att det skall finnas kulturella regelverk att förhålla sig till, plikter att misslyckas med, fel folk att förarga etc. så vill jag veta lite om dem. Jag skulle gärna veta lite hur en normal dag ser ut så jag kan veta, vad man gör och hur man gör det. Var skall man vara, vad bör man göra, har man religiösa plikter, yrkesmässiga, familje-, politiska, ... och vad är den normala konsekvensen om man inte fyller dem?

Sedan är jag en sucker för estitik. Kläder, möblering, mening av olika frisyrer, symbolik, mat och dryck, syn på berusning, små coola features etc.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Jag tycker att det mest användbara är pågående eller tidigare konflikter som definierar kulturen, i stort som smått. Vad upprörs jag av, vad gläds jag åt? O.s.v. När någon beskriver att något sker vill jag kunna reagera på det på ett sätt som känns trovärdigt givet den kultur och tidsperiod vi spelar i. Det enklaste tycker jag därför är att beskriva konflikter, om det är så är byggandet av en ny väg eller hot om invasion. Sådant säger rätt mycket. Gäller såklart även sådant som matvanor, tabun odyl.

En annan grej är demografi och ekonomi. Är en person med hatt rik eller uteliggare? Är det fint att arbeta med bambu? Vilka ägnar sig åt vad, och varför?
Mm, de stora konflikterna är det kampanjen handlar om, så de kommer ganska naturligt när man spelar. Opiumkrigen, Taiping-upproret, och så vidare. Mindre, lokala konflikter är nog lite menlöst att ha med, eftersom de tenderar att vara kortvariga och därmed bara är relevanta under ett speltillfälle, och då är det ofta mycket annat som händer. De kan vara intressanta, men jag tänker att det är enklare att bara hitta på dem i så fall. Vill du bli upprörd över något kan du ju alltid hitta på ett vägbygge. Men, som sagt, jag tror att det ofta kommer att finnas material i form av de historiska händelser man spelar igenom.

Om du skulle ge ett exempel på hur man förlorar (play to lose), vad skulle det kunna vara då? Är det en grej att det skall finnas kulturella regelverk att förhålla sig till, plikter att misslyckas med, fel folk att förarga etc. så vill jag veta lite om dem. Jag skulle gärna veta lite hur en normal dag ser ut så jag kan veta, vad man gör och hur man gör det. Var skall man vara, vad bör man göra, har man religiösa plikter, yrkesmässiga, familje-, politiska, ... och vad är den normala konsekvensen om man inte fyller dem?
Värt att påpeka är att det är väldigt sällan man interagerar med personer som inte är rollpersoner. Det har bara hänt ett fåtal gånger under alla de sessioner vi spelat hittills. Play to lose handlar alltså framförallt om konflikterna mellan rollpersonerna, och dessa skapar man när man skapar rollpersonerna, så det är inget som kommer fördefinierat i spelet. Materialet till dessa konflikter kommer till stor del från de kulturella detaljerna som man integrerar i rollpersonsskapandet, inte från den allmäna introtexten.

Men ja, plikter och vad som händer om man inte uppfyller dem är en stor och viktig del, såklart. De viktigaste plikterna är ju till familjemedlemmar, som ofta är andra rollpersoner.

Bra tankar, tack!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
De kan vara intressanta, men jag tänker att det är enklare att bara hitta på dem i så fall. Vill du bli upprörd över något kan du ju alltid hitta på ett vägbygge.
Jag tänkte att det kanske fanns specifika saker en kantones på 1800-talet kunde uppröras över. Om jag ska hitta på det själv kan jag ju lika gärna spela en anka från Ereb Altor :)

Alltså, för att förtydliga, det som definerar mig som 2020-tals svensk är ju till stor del hur jag förhåller mig till min omvärld, och hur jag gör det är det som skiljer mig från andra 2020-talssvenskar. Dessa kan vi ju iaf hjälpligt avkoda genom att vi lever i just denna tiden. Hur jag förhåller mig till NATO, SD, klimatförändringarna, föräldrapenning, Allsång på Skansen och hipsteröl säger rätt mycket om vem jag är och hur jag reagerar på olika företeelser. Rimligtvis är den stora skillnaden mellan mig och en 1800-tals kantones de ämnen som hen förhåller sig till. Och det är ju det som gör det intressant med 1800-talets Kina.

Tänker jag.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,790
Location
Göteborg
Jag tänkte att det kanske fanns specifika saker en kantones på 1800-talet kunde uppröras över. Om jag ska hitta på det själv kan jag ju lika gärna spela en anka från Ereb Altor :)

Alltså, för att förtydliga, det som definerar mig som 2020-tals svensk är ju till stor del hur jag förhåller mig till min omvärld, och hur jag gör det är det som skiljer mig från andra 2020-talssvenskar. Dessa kan vi ju iaf hjälpligt avkoda genom att vi lever i just denna tiden. Hur jag förhåller mig till NATO, SD, klimatförändringarna, föräldrapenning, Allsång på Skansen och hipsteröl säger rätt mycket om vem jag är och hur jag reagerar på olika företeelser. Rimligtvis är den stora skillnaden mellan mig och en 1800-tals kantones de ämnen som hen förhåller sig till. Och det är ju det som gör det intressant med 1800-talets Kina.

Tänker jag.
Yes, okej. Det kommer nog till viss del som sagt in i rollpersonsskapandet, tänker jag. Men ja, de stora sakerna, som Qing-regimen och utlänningar, är ju såklart viktiga att ta upp.
 
Top