Vad vill ni se i en fantasyserie?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Det har ju kommit en hel del fantasyserier den senaste tiden. Jag som älskar fantasy tycker att det är kul! Jag tänker ofta tillbaka på tonåriga Franz som ofta i ren desperation köpte kassa italienska barbarfilmer på VHS i förhoppning att hitta något bra så att han inte behövde se om de få fantasyrullar av kvalitet han redan sett tusen gånger.

Sedan vet jag att det råder väldigt delade meningar om de serier som släppts, om de är bra eller inte. Och det är såklart okej att tycka olika om det. Själv tycker jag att några är bra, andra är kanske inte bra men underhållande, vissa är bra men inte min smak och vissa är dåliga.

Hursomhelst, detta har fått mig att fundera på vad som egentligen gör en fantasyserie bra, samt vad vi förväntar oss av en fantasyserie. Och vad man helst inte vill ha i en fantasyserie.

Vill här bara göra två reservationer. Vill inte blanda in politik i det hela, framförallt inte politik som handlar om representation. Och detta ska inte ses som en chans att hata på serier man inte tycker om. En åsikt i stil med ”Jag vill att en fantasyserie ska vara allt som Ring of Power inte är, jag vill inte ha en serie som är allt vad Rings of Power är” är såklart helt okej att ha, men som inlägg tillför det inte så mycket 🙂

Nåväl, jag kan börja. Jag vill poängtera att en fantasyserie inte måste se ut på sättet jag listar nedan för att jag ska gilla den. Mer att om det ser ut såhär är chansen att jag gillar serien större.

Detta vill jag se i en fantasyserie:

Bra action:
Lite ytligt kanske, men ska det stridas så tycker jag att det ska se bra ut, inte minst för att fantasy i mångt och mycket för mig ör eskapism. Sen kan ”bra” vara både sjukt stiliserat och gritty beroende på vad som passar.

Ett gäng:
Det kanske beror på att jag är rollspelsskadad, eller att mina favoritböcker inom fantasy har detta, men jag vill verkligen att det ska finnas ett gäng karaktärer där alla (eller de flesta) är olika men att de lär av varandra och genom sin växande vänskap utvecklas under historiens gång.

Monster:
Lite ytligt kanske, men faktum är att jag gillar monster då finns sådana i fantasyserien blir jag glad! Orker och trollocker räknas som monster!

En väl uttänkt story:
Jag tycker om när allt i så stor mån som möjligt är planerat från början till slut. Det blir så uppenbart när det börjat hittas på grejer efterhand och det skaver för mig extra illa när det handlar om fantasy.

Musik:
All form av ytlig flärd inom fantasy är såklart viktigt, arkitektur, kläder etc. men faktum är att ett riktigt bra soundtrack gör att jag lätt kan ”luras” att ignorera andra aspekter som känns billiga.

Saker jag helst inte vill se i en fantasyserie:

Kärleksrelationer:
Det är inte så att jag hatar dem, men jag tror faktiskt aldrig att jag blivit riktigt investerad i en kärlekshistoria i genren fantasy. Förutom relationen mellan Gollum och Ringen.

Exposition:
Det är svårt att hantera att låta tittarna bekanta sig med en helt ny fantasyvärld, men jag hatar när det görs genom att en karaktär säger ”Som du såklart vet…” och sen har en lååång utläggning.

Edgy grejer:
I och med GOT kom en trend att fantasy ska vara gritty och fullt med tuttar och svordomar. Det går absolut att argumentera för att detta hade sin plats i GOT men generellt tycker jag bara det känns pubertalt och pinsamt.

Storpolitiska intriger:
Ännu en trend som GOT satte. Grejen är att GOT (åtminstone i början) gjorde detta sjukt bra! Och det finns en del andra serier som gör det bra också. Men lika ofta blir det tyvärr pannkaka av det hela, främst eftersom det verkar som att det politiska intrigerna finns där av någon form av pliktskyldighet. Då skippar jag hellre dessa intriger helt.

Så, vad vill ni gärna se i en fantasyserie? Och vad vill ni helst slippa?
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,910
Jag har ett väldigt specifikt önskemål om en OSR-dungeon-crawler-serie, dvs där man följer ett eller flera äventyrargäng som utforskar otäcka och spännande platser. I den serien vill jag ha:

Grimdark: det ska vara lite skitigt, eländigt och rått.
Skräck: det ska vara otäckt, helst kusligt. Gärna ockult och/eller med en lovecraftiansk touch.
Praktiska specialeffekter: så lite CGI som möjligt.
Välskrivet: det behöver inte vara en djup story, eller mycket dialog, men det som sägs ska vara bra och coolt.
Världsbyggt: igen, storyn behöver inte vara djup eller omfattande, men jag vill att det ska hinta om en värld att nörda ned sig i och som kan hålla fans sysselsatta länge.
Icke-irriterande karaktärer: jag kommer ofta på mig med att störa mig på karaktärerna i nya serier. Wheel of Time är ett exempel. Det gör det svårt att hänge sig till storyn när man tycker det vore rätt skönt om ett par huvudpersoner dog.
Bra musik/ljuddesign: det är nog först på senare år jag fullt ut förstått hur otroligt viktigt det här är för att lyfta en film eller teveserie. Både nya och gamla Star Wars får ses som en förebild.
Avgränsade storylines: jag är rätt trött på berättelser som pågår i säsong in och säsong ut. Det behöver inte (men får gärna) vara monster of the week, men sy gärna ihop varje säsong.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Tycker nästan rakt av som @Vitulv här, med två tillägg:

Något nytt: Netflix-serien där de hade kulsprutor och gevär tyckte jag var ball (Shadow & Bone). Förstavärldskrigetfantasy. Måste inte ha med teknologi att göra, men jag ser gärna att det inte är bara "samma gamla".

Karaktärsdrivet: Inte jätteintresserad av saker som är "epic". Jag vill att det handlar om individer och deras interaktioner. Därför intriger är så coolt, för det blir ofta det jag inte gillar ("epic") men nedkokat till personliga interaktioner.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Jag vill ha en monster/plot of the week serie. Jag vill gärna ha en typ av Eyes of the Overworld liknande set-up där huvudpersonen/huvudpersonerna har en anledning att resa mot ett mål genom en magisk värld som de inte känner till. Så typ, Star Trek set-upen fast istället för ett skepp fullt goda kompetenta personer som pratar bra så är det en vagn full med mordiska, giriga och amoraliska personer som pratar bra. Detta ger ett stort mål som ta sig hem, hämnas på en trollkarl eller liknande som kan ge en säsongs final. Men det är mest självständiga avsnitt. Ingen stor rädda världen plot eller något sådant.

Jag vill ha så lite canon som möjligt, det handlar inte om att bygga en värld utan om ensamstående avsnitt med sina egna nya kul grejer. Så Conan, inte Lord of the Rings.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Ett intressant världsbygge där fantasyinslagen har en vettig funktion och lyfter settingen. Drakarna i GOT exempelvis. I övrigt får det gärna vara som Rome. Palatsintriger, och helst inte så mycket pälsrockar och smuts i skägget. Jag vill inte se hjältar i snygga frisyrer som drar moderna one-liners heller. Hade varit trevligt om den hämtade inspiration från Bysantiska riket, snarare än medeltida Tyskland. Och så sense of wonder såklart. Jag vill minst två ggr/avsnitt få en hisnande känsla i magen.

Bra story och karaktärer med vettiga drivkrafter såklart, som vilken bra serie som helst.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Smutsiga kläder. Kanske låter lite tarvligt, men exv såg jag ett avsnitt av nån fantasyserie för en 15-20 år sedan på sexan (Legend of the Seeker kanske?) där karaktärerna hade blankpolerade läderklädsel utan ett uns av smuts. Och jag dog lite inombords.

Ett brett avsteg från tolkienesque fantasy är också ett plus. Men det är mest för att det är så jag själv kategoriserar "nyskapande", för min referensmall egentligen inte är tillräckligt stor.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Smutsiga kläder. Kanske låter lite tarvligt, men exv såg jag ett avsnitt av nån fantasyserie för en 15-20 år sedan på sexan (Legend of the Seeker kanske?) där karaktärerna hade blankpolerade läderklädsel utan ett uns av smuts. Och jag dog lite inombords.
Ja… Legend of the Seeker var så dåligt… Jag hatade också när Charisma Carpenter hånglade med den där blondinen i läder catsuits… Vem vill egentligen se en serie där alla skurkarna är heta blondiner och brunetter i skintighta bdsm läder dräkter med korsetter beväpnade med vad som uppenbart är sexleksaker? Alla de märkligt många tortyr scenerna där folk stoppar sina fingrar i varandra munnar var också så… Så… Dåliga. Ja, haha. Scenerna där folk blir dragna i koppel är också, ni vet, dåligt för istället kunde vi ha realism. Ingen vill ju… Vill ju ha koppel scenerna ju haha.

D3B38853-4052-48F0-B9BA-B0966748AC71.jpeg

3095B3CF-1F3B-4162-989E-10E6A0FDF16D.jpeg
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Såg ju Lodoss war och Slayers som liten skit, och dom var ju ganska kul. Även om karaktärerna i dom serierna nog inte kan anklagas för att växa som människor.
Jag vill att bikaraktärerna skall få växa dom med, få sin stund i rampljuset och ha sina egna små mål och uppdrag.

Jag gillar inte när kungen är god, bönderna är välnärda och det feudala systemet bara är dåligt när nån elak baron eller prins ställer till det.
(Katolska) kyrkan är ond och elak och vill bara tortera och bränna kärringar på bål, därför att, är jag inte heller jättepigg på. Nu har jag iofs. bara läst en enda bok på ämnet och den var av Jan Guillou, men känns inte hela 'påven är oooond' jävligt amerikansk?

Magi får jättegärna finnas, likaså mirakel. Men gör det inte till ett universitetsämnen.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Vem vill egentligen se en serie där alla skurkarna är heta blondiner och brunetter i skintighta bdsm läder dräkter med korsetter beväpnade med vad som uppenbart är sexleksaker?
Terry Goodkind är ju... ...en person...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Terry Goodkind är ju... ...en person...
SPOILERS FÖR SWORD OF TRUTH SOM DU INTE BORDE LÄSA FÖR FUCK ME

Grejen där de massmördare de onda pacifisterna i böckerna är kul.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Smutsiga kläder. Kanske låter lite tarvligt, men exv såg jag ett avsnitt av nån fantasyserie för en 15-20 år sedan på sexan (Legend of the Seeker kanske?) där karaktärerna hade blankpolerade läderklädsel utan ett uns av smuts. Och jag dog lite inombords.
Det här med smutsiga kläder tycker jag är intressant. Har själv tänkt på det. Men jag har landat i att det för mig egentligen inte handlar om hur rena eller smutsiga kläderna är utan snarare om kvalitet på hantverk gällande kostym och bra foto. Tittar vi på Lord of the Rings märker vi att kläderna där faktiskt oftast är rena, men hantverket är så bra att det inte sticker i ögonen 🙂
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
SPOILERS FÖR SWORD OF TRUTH SOM DU INTE BORDE LÄSA FÖR FUCK ME

Grejen där de massmördare de onda pacifisterna i böckerna är kul.
Hade jättegärna startat en tråd där vi hatar på Terry Goodkinds vidriga åsikter, men då måste jag läsa hans böcker och min psykolog avråder mig från självskadebeteende.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Alla möjliga saker kan antingen göras bra eller dåligt, men det jag helst av allt skulle vilja se är:

En fantasy tv-serie som inte är baserad på en bok, en serietidning, ett dataspel eller något annat, utan är skapad direkt för tv.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Det här med smutsiga kläder tycker jag är intressant. Har själv tänkt på det. Men jag har landat i att det för mig egentligen inte handlar om hur rena eller smutsiga kläderna är utan snarare om kvalitet på hantverk gällande kostym och bra foto. Tittar vi på Lord of the Rings märker vi att kläderna där faktiskt oftast är rena, men hantverket är så bra att det inte sticker i ögonen 🙂
Kom ihåg att jag såg på ett kostymdrama på SVT om en snut i 1600 talets Stockholm. Min immersion bröts då jag såg att plankorna till en dörr var sågade och inte bilade.
Arn filmen hade ju den också en del brister som gjorde den svårsedd.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,504
Hade jättegärna startat en tråd där vi hatar på Terry Goodkinds vidriga åsikter, men då måste jag läsa hans böcker och min psykolog avråder mig från självskadebeteende.
:gremgrin:
 
Top