Nekromanti Vad vill ni läsa?

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
På tal om världar, hur gick det med DoD-världen Tadinor (är ej säker på namnet)? Blev den/är den "klar"? Vill minnas att det skrevs en del om den världen i de tidigare numren av Runan (det var iofs evigheter sedan, då Runan kom i A5, eller snarare vikt A4).

/Azagthoth
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Vad jag brukar läsa i rollspelstidningar:

Allt. När man har det tråkigt då och då så läser man de sektioner som man vanligtvis hoppar över vilket till slut ledare till att man läst allt i dem.

Vad jag läser med intresse:

Intervjuer med industrifolk
Recensioner av rollspel eller produkter till de rollspel jag spelar.
Generella artiklar som de om ruiner i gamla Sverox

Vad jag klarar mig väldigt bra utan:
äventyr, eftersom jag antingen använder nåt av mina käpta eller gör dem själv.
Mer vapen, rustningar, monster, utrustning, stridsregler osv. Det brukar finnas mer än tillräckligt med sånt från officiella källor ändå.
Saker om specifika världar som magiska föremål, geografi osv. är det inte publicerat i en officiell källa är det bara skräp för mig.

Vilket material jag behöver:

Inget, jag har en egen hjärna här uppe på axlarna nånstans, och hyllmeter med rollspelsprodukter för att låta mig spela i uppskattningsvis 32 år till. I och för sig vore en tidning full med pengar inte helt fel :)

Jag brukar alltså inte använda mig av något annat än råd i form av recensioner eller, säg spelledaretips. Kanske är jag fel målgrupp för rollspelstidningarna som produceras idag, när jag var yngre var de mycket mer hjälpsamma även om det fortfarande var just råden som var det bästa.

Daniel schenström
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Jag brukar alltså inte använda mig av något annat än råd i form av recensioner eller, säg spelledaretips. Kanske är jag fel målgrupp för rollspelstidningarna som produceras idag, när jag var yngre var de mycket mer hjälpsamma även om det fortfarande var just råden som var det bästa."

Jag använder endel, men oftast är det bra hjälp för inspiration till egna verk :), dvs det hjälper indirekt till sin egna utveckling.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Material om _rollspelandet_ och _kampankskapandet_ som hantverk och process; det tidigare materialet om, säg, coolhet och mystik var inte totalt i linje med vad jag sjäkv tycker - men det gav ändå fasen så mycket mer än ett monster till Eon eller, tja, fastän jag SKREV en sådan i Runan :), en artikel om handel på Khelataar.

Hindrar inte att den senare formen av artiklar är bra, men de kan man ändå nästan räkna med i etr fansin...

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag skulle rekommandera ÄNNU mindre - kanske 1/2 till 1 sida - och att man har rena tävlingar i ämnet.

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Tänkte bara fråga lite här vad ni vill läsa i en rollspelstidning? Vilket slags material behöver ni alternativt uppskattar ni?"

IMO hade gamla Sinkadus en sjysst uppfattning om hur det skulle vara. Något generella, men ändå välgenomtänkta och djuplodande artiklar om ämnet ifråga, antingen det var drakmagi eller arkitektur.
En viktig sak som många sidor saknar är en insändarsida. Folk tycker om att se sitt namn skrivet där, och svaren kan vara extremt lärorika eller roande. Jag minns till exempel "Spelandet av Gripenborgs Hemlighet" med stort behag...

"I egenskap av tidningsskapare är det ju intressant att veta, men det skulle oxå vara kul att se i vilken utsträckning rollspelare verkligen använder sig av det andra dito skriver - må det vara inofficiellt eller officiellt material."

Jag använder mig av allt jag läser, då det lägger sig i bakhuvudet på mig. Den tidningsartikel jag förmodligen haft störst glädje utav är Sinkadusartikeln om medeltida borgar. /images/icons/smile.gif Insåg först då hur enkelt det är att skapa trovärdiga byggnader...

--
Björn


"There are nights when the wolves are silent, and only the moon howls."
 

EventHorizon

Warrior
Joined
7 Dec 2000
Messages
223
Location
Stockholm
* Jag skulle främst önska mig generiska konstruktioner som går att applicera på flera rollspelstyper så att man är fri i sitt val. Visst kan man ju skriva om regler från ett spel till ett annat men det blir oftast tråkigt tycker jag. Med generiska konstruktioner menar jag främst olika typer av världsbeskrivningar eller dylikt men även regelförslag på hur vissa situationer går att lösa. Det går ju faktiskt att skapa generella regler som SL kan skriva om till just sin regelbas.

* En annan sak som jag skulle tycka om att se vore olika typer av novelltävlingar eller dylikt där intresserade skribenter får tillfälle att visa sina alster. Jag tror att det finns många där ute som gillar att skriva men som aldrig får chansen pga att de anses som antingen oseriösa då de gillar den s.k. fantastiska litteraturen, eller att de uppfattas som allt för oerfarna och således aldrig kvalar in till mer vedertagna litteraturforum.

* Över lag tycker jag att en tidning skall ha en öppen kanal för sina läsare att få publicera sina alster och dela dem med sina rollspelsbröder och systrar.

* Erm….och förstås dyngsnygga illustrationer. Det sitter ju aldrig fel :)


/ Fly me to the moon and let me play among the stars
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Gäller detta enbart inofficiellt material i tidningar/fansin, eller oxå de produkter som spelföretagen supportar sina spel med?

Beror på. Hellre använder jag något välskrivet från internet/tidningar/fansin än något dåligt som är officiellt.

Men även om jag inte använder allt så läser jag det mesta, och fansin/internet brukar producera minst lika intressant och inspirerande läsning som det som spelföretagen skriver /images/icons/smile.gif

/Micke
http://www.noctum.da.ru <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
När jag bläddrar i mina gamla Sinkaduser så är det jag ofta fastnar för är de långa och djupgåeende artiklar som fanns där ibland, sådant författaren har fått flera sidor på sig att utveckla. Det är riktigt bra saker, sådant som man gärna går tillbaka till. För nyheter och recensioner och sådant så är det ju redan uråldrigt när man väl läser om det i tryckt form. (Någon mer än jag som för sina nyheter från /. och sedan långt senare märker att de skriver om samma saker i papperstidningar?).
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Vi har hyllvis med material och illustrationer till Tadinor, och planerar att lägga upp allihop på i-net. Vi söker dock duktiga webb-nissar, såväl till rollspel.org som till detta Tadinor-projekt.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Spelledartips o d har ju en begränsad användbarhet, självfallet. Men vad som tidningarna kan tänkas bjuda på är ju oxå mer intressanta och djupgrävande artiklar om rollspelande som företeelse. Det är i a f tanken att vi skall göra i RUnan.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 
Top