Nekromanti Vad vill ni läsa?

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Tänkte bara fråga lite här vad ni vill läsa i en rollspelstidning? Vilket slags material behöver ni alternativt uppskattar ni?

I egenskap av tidningsskapare är det ju intressant att veta, men det skulle oxå vara kul att se i vilken utsträckning rollspelare verkligen använder sig av det andra dito skriver - må det vara inofficiellt eller officiellt material.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Jag skulle vilja ha färska äventyr och kampanjer till olika rollspel.

Yassilus
--
Det som inte dödar det härdar....
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Har en plan jag tycker är intressant som jag tänkte använda i mitt kommande fansin, men det bör ju underlätta i tidningar med fler läsare...jag vet ju t.ex. inte om jag får någon läsare alls ;-)

Det är att man startar en novell (berättelse) av en skribent, som avslutas, utan slut...sedan får läsare och skribenter hitta på fortsättningen i nästa nummer, även den utan slut...enda kravet är att det inte får vara samma skribent i två novelldelar i rad. En slags stafetthistoria, kan vara sci-fi, fantasy eller vad som helst.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Föredrar du äventyr med färdiga rollpersoner (i stil med konventsäventyr) eller äventyr som du kan trycka in i en existerande kampanj? Friform eller till något specifikt spel?

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Jo då gäller det ju att man har en del läsare, i a f läsare som vill skriva ;-)

Problemet med dylika projekt är att det kan dra ner på utgivningstakten, om man nu inte drar sig för att hoppa över novellserien i de nummer då bidrag fattas.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Jo, men det räcker med 1-2 sidor i ett nummer, längre behövs knappast, annat än i nödfall.

Och då kan man ha en gräns när bidrag skall vara inne...finns inga då, finns två alternativ. En i redaktören skriver en fortsättning, eller man sätter en ny tid och låter novellserien vila ett nummer, bara nämna den nya tiden... Inga bidrag efter säg 3 nummers uppehåll, är det bara att avbryta serien, möjligen hitta på ett slut...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Fria äventyr till Eon är det jag är mest intresserad av men även det du skriver som jag inte orkar upprepa. Det skulle även vara tufft med helt nya kampanjvärldar till Eon och DoD.

Yassilus
--
Det som inte dödar det härdar....
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>En slags stafetthistoria, kan vara sci-fi, fantasy eller vad som helst.</I>

Det är en rätt ball idé.  Raritet försökte sig på en stafett-serie för några år sen - tyvärr drogs den igång först i det som blev deras sista nummer (fast ytterligare två bidrag blev gjorda), men det är väl inte en fullt så överhängande risk när det gäller Runan.

--
Åke
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Det är en rätt ball idé. Raritet försökte sig på en stafett-serie för några år sen - tyvärr drogs den igång först i det som blev deras sista nummer (fast ytterligare två bidrag blev gjorda), men det är väl inte en fullt så överhängande risk när det gäller Runan."

Det är just det jag tycker...den som inleder berättelsen vet ju inte själv vad som kommer hända i fortsättningen, och har ju inte heller möjlighet att bidra med fortsättningen förrän ytterliggare en del är producerad.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Tänkte bara fråga lite här vad ni vill läsa i en rollspelstidning? Vilket slags material behöver ni alternativt uppskattar ni?

- Det vore kul att läsa t ex konventsrapporter & dylikt.

- Kortare äventyr som man kan anpassa till redan existerande rollpersoner.

- Recensioner av nya rollspel skulle vara trevligt.

- Någon slags följetong vore kul, fast med en liten sammanfattning om vad som hänt hittils i varje nummer, så att nya läsare inte känner sig alldeles för vilsna.

men det skulle oxå vara kul att se i vilken utsträckning rollspelare verkligen använder sig av det andra dito skriver

Nja, om jag ska vara ärlig så brukar jag sällan använda andras saker. Men även om man inte använder allt så bidrar det till inspiration, och jag "lånar" gärna ideer och händelser till mina egna äventyr... /images/icons/wink.gif

/Micke
http://www.noctum.da.ru <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Skulle vilja ha lite längre uppslag, med det menar jag inte en rad eller två utan lite mer kött än så. Typ lite olika del äventyrs förslag, dimm ridåer, SLP beskrivnigar, platser och liknande. Det bästa vore för om det riktade sig till Fantasy/Scientfiction i allmänhet och inte till ett speciellt system eller en speciell värld. Då de flesta ändå spelar olika system och har "hemma regler".

Annars är det trevligt med de mer traditionella hela äventyren, helst inte system bundna, både till då och framtids system. Gärna med inslag av antingen intriger, kluriga problem eller alltihop. Dock helst en underton av stridigheter.

Religoner är matnyttig information, då typ historia, "lagar och regler", berömda personer, eventuella små korta berättelser om dessa och deras "underverk".

Kan komma på mer om det behövs.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Jag vill bara läsa i en rollspels tidning rollspels artiklar som handlar om dessa 4 ämnen

1 Det normla: länder, magiker, krigare, vapen,
2 Det ovanliga: Medicin teknik, magiska Teorier, Odlings möjligheter i en rollspels värd, romantik bland de olika spel varelserna deras samhällsyn, Brott och straff bland orcher och tiraker, Dvärgars romantiska Kväden.
3 Det unika: Now whe coocing; filosifi bland Ulvar, Intervju med ett monster, hur Demoner känner sig inför den förslavande kroppsliga och mentala kränkning som magiker utsätter dom för..
4 Det absurda: tja NI kan kanske hitta något...

Sen vill jag att det som skrivs ska vara genomtänkt gärna med efter tanke och ideer..
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
vad jag skulle vilja se är vad det senast inom fantasy- och sf-littratur. Sen så skull jag vilja ha lite äventyrstipps och äventyr skrivna av rollspelren i hemmet...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Just en kampanjvärld till Eon är inplanerad i Runan...så nu finns det i varje fall någon som är intresserad! ;-)

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Historien kan ju oxå bindas till en specifik spelvärld, alternativt att man i tidningen utarbetar en spelvärld allt eftersom serien fortsätter. Med lite snygga illustarationer o s v så kanske det skulle bli en hit?

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
>Nja, om jag ska vara ärlig så brukar jag sällan använda >andras saker.

Gäller detta enbart inofficiellt material i tidningar/fansin, eller oxå de produkter som spelföretagen supportar sina spel med?

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
-Äventyr till specifika rollspel utan RP.
-Recensioner utav nya spel.
-Nya utkomna grejer till rollspel.
-Humor.
-En hemsida där man kan ge respons/rösta på månadens fråga.
-Artiklar om typ medeltida levnadsstandarder, vapen o.dyl. (kom inte på nå't bra).
-Insändarsida som kan handla om allt möjligt.
-Snygg layout av typ rollspel.
-Tips till spelledaren.

Alltså, lite som Sverox var förut (Sinkadus? Var någe före min tid). Nu är den mest blaj.

/[color:green]Han</font color=green> som mest bläddrar igenom nya Sverox
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Historia

Är ju en självklar del...även verklig som påhittad...man ser ofta i t.ex. fantasyrollspelsvärldar (långt ord) mycket som anknyter till våran värld, av den enkla anledningen att det är enda inspirationskällan att bedöma saker om de kan vara trovärdiga eller ej, samma sak gäller t.ex. olika typer av samhällsstrukturer som feodalism, monarki m.m.

Riddaren - kan tänka sig skriva texter med sådan innebörd (är bl.a. historieforskare)


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Varit där, gjort det.

Lokes Lunta körde en stafettberättelse i tre delar. Första delen var seriös, andra delen mindre så och tredje delen åt helsike oseriös. Och inte lyckades den lägga ned fanzinet heller som nu är uppe i 40 nummer eller nåt.

Daniel Schenström
 
Top