Nekromanti Vad vill ni ha till OPERATION: FALLEN REICH?

Bofur

Veteran
Joined
4 Feb 2010
Messages
11
Hmmm, blev lite konstigt innan. Jag är ny här. Försöker igen.


Till att börja med: kul inspirerande spel. Bra jobbat!

Jag tycker att den modell som Pagan Publishing använt för Delta Green vore en utmärkt förebild för kommande O:FR-böcker. De presenterar i första hand organisationer och karaktärer att spela med/mot, motståndare och allierade. Allt genomtänkt och med viss panache. Det ger så mycket mer än ett enskilt scenario eftersom en organisation kan användas om och om igen. I andra hand skriver de äventyr.

På rak hand skulle man kunna tänka sig att presentera Ahnenerbe som en formidabel motståndare. Det var SS forskningsorganisation inriktad på att bevisa ariernas historiska storhet. Arkeologer som skickades över hela världen (Tibet, Sydamerika, Europa osv) för att koppla civilisationer till nazismens ideologi. De är helt enkelt perfekta Indiana Jones-skurkar.

Ett liknande upplägg är att beskriva någon viktig neutral plats där hjältarna ställs mot fallen-spioner. Det skulle kunna vara Lissabon, Casablanca, Madrid, Stockholm, Istanbul eller liknande. Vilka krafter ställs mot varandra (ockulta och andra), vilka djävulska planer smids och hur ställer sig landets myndigheter till intrigerna?

Balkans alla stridande partisangrupper är en spännande plats för äventyr. Vem är vän, vem är fiende? Alla har olika agendor men hjältarna vet att en stor ond ritual förbereds bland bergens snöiga toppar.

Fallens spionringar har infiltrerat brittiska MI6 djupare än någon kunnat ana. Katt och råtta-lek i maktens korridorer, adelns herrgårdar och East ends arbetarkvarter. Vilka ondskefulla planer ska sättas i verket? Har en rad av komplicerade händelser i Londons historia planerats av Thulesällskapets tyska spioner långt innan nazisterna kommit till makten och kan det finnas kopplingar hela vägen tillbaka till Jack the Ripper?

Londons undre värld behärskas med järnhand av en mystisk man. Det viskas om att han är mycket gammal men ständigt ser ut att vara runt 55. Andra menar att han tidigare kallat sig bland annat Professor Moriarity och Greven av St Germain. Han ryktas äga den exklusivaste nattklubben i London och froteras med eliten. Är han en fallen eller kommer han från "himlen"? Inte nazist men lika mäktig som skrämmande. Blir han en fiende eller allierad till hjältarna i deras kamp? Och är det värt priset...din själ?

Bara några tankar. Keep up the good work!
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Lord Kitchener said:
Fallens spionringar har infiltrerat brittiska MI6 djupare än någon kunnat ana. Katt och råtta-lek i maktens korridorer, adelns herrgårdar och East ends arbetarkvarter. Vilka ondskefulla planer ska sättas i verket? Har en rad av komplicerade händelser i Londons historia planerats av Thulesällskapets tyska spioner långt innan nazisterna kommit till makten och kan det finnas kopplingar hela vägen tillbaka till Jack the Ripper?
Lustigt att du nämner just det, jag rekommenderar att du kikar på det första O:FR scenariot som gavs på GothCon ifjol - Arvet på St Marys. Du hittar det antingen via fallens hemsida eller rollspelsbaren. Men det känns som vi tänker i samma banor ;-)

-Gunnar (medförfattare till nämnda scenario)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Istanbul är ockult, Stockholm inte.

Någon som här läst Tim Powers Declare? Det är John le Carré möter Lovecraft. Liknar OFR i kalla-kriget-miljö. Ockulta ryssar och britter bråkar om Rysslands öde.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Har ni greppat senaste numret av Fenix? Vi rör oss (främst tack vare all feedback) mot precis det som ni beskriver.
Arbetet pågår med att beskriva organisationen och vi kommer att släppa del för del på webben.
Vi är också mycket tacksamma för uppslag till kampanjmiljöer, framför allt för att förstå vad folk vill ha och vad som känns spännande.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Mekanurg said:
Istanbul är ockult, Stockholm inte.
Pytt! S-holm kan vara minst lika ockult och häftigt som vilken stad som helst. Möjligen minskar denna faktor om man är uppvuxen i staden ifråga, men för oss som inte "vant oss" är det en annan sak...

//Krank, som gärna skulle se Stockholmsbaserade skräckäventyr med morlocker i tunnelbanan och betongelementarer
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Istanbul är ockult, Stockholm inte."

Möjligtvis om man prenumererar på vanföreställningen allting omedelbart är tuffare om det kommer från utlandet, ja... :gremwink:
Varför skulle inte Stockholm eller Sverige kunna vara ockult? Om den träigaste avkrokar av USA* kan vara ockult kan banne mig gamla Svedala vara det också, Åsa-Nisse till trots.


Storuggla, inte frukta det nära


* = New England? Kom igen, det är ju det absolut tristaste i hela landet!
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Jag tycker Småland är ockult, alla dessa granar.
Göteborg har också sina ockulta höjdpunkter gamla dammiga museum, Palmhuset med den svarta dammen, Östra kyrkogården byggd som ett pentagram med sfinxar och annat skumt. Stockholm har ju gamla stan och slottet och det är en massa vatten överallt och man ser inte botten...
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,692
Location
Värnhem, Malmö
För att inte tala om att Innsmouth lika gärna skulle kunna ligga i Bohuslän. Med de genetiska lustigheter som florerar ute på öarna hade lite Deep One-blod kunnat gå obemärkt.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
På många bebodda öar på västkusten finns dessutom offerskålar utkarvade i berget och de har alltid färskt sot i sig. Trots att folk samtidigt är rejält religiösa.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
krank said:
Mekanurg said:
Istanbul är ockult, Stockholm inte.
Pytt! S-holm kan vara minst lika ockult och häftigt som vilken stad som helst. Möjligen minskar denna faktor om man är uppvuxen i staden ifråga, men för oss som inte "vant oss" är det en annan sak...

//Krank, som gärna skulle se Stockholmsbaserade skräckäventyr med morlocker i tunnelbanan och betongelementarer
Jag är från Göteborg och i min hemstad ser jag helt andra möjligheter. :gremwink: (Jag råkar bara bo i kgl huvudstaden.)
 

Bofur

Veteran
Joined
4 Feb 2010
Messages
11
Gunnar: great minds think alike!

MR_Fallen_Publishing: det känns fantastiskt kul att ni tagit den riktningen för framtida suplement. Hjälp till självhjälp håller längre!
 
Top