<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>det finns en modul till AD&D som heter World Builder, har inte kollat i den men det kanske kan vara något?<p><hr></blockquote><p>Boken ifråga heter World Builder's Guidebook. Den innehåller tips om hur man skapar en rollspelsvärld, från geografi till kultur till enskilda städer.
Boken ifråga är visserligen skriven för AD&D, men är ganska allmänt hållen och med undantag för vissa referenser (ett exempelrike styrt av Beholders) är det lätt att konvertera till andra system.
En nackdel med boken är att den verkar vara nästan helt och hållet tärningsbaserad.
Hmm, vad ska jag göra för sorts värld? Slå t100. 23. Det innebär att det är en planet som jorden. Slå t100 igen. 39. Det innebär att planeten har en diameter på 4800 miles. Slå t100 igen. 74. Det innebär att 60% av planetens yta täcks av vatten. Osv osv ända tills man slagit 30t3-60 för att se hur många bagare som bor i republikens (tärningsslaget för statsskick utföll med 90) huvudstad.
Å andra sidan måste man ju inte följa tabellerna slaviskt. Boken kan vara ganska bra att ha som inspirationskälla att läsa i om man bara lär sig att se bortom tabellerna. Och så får man ju ett block hexagonpapper (för kartritande) på köpet...
Ridijeck
stol ägare till World Builder's Guidebook
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ridijeck on 2000-08-05 12:38.</EM></FONT></P>