Nekromanti Vad vill ni ha artiklar om?

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Diskussionen om vilka moduler folk önskar sig mest har vi ju haft flera gånger, så jag tänkte ställa en ny fråga. Observera att jag inte gör detta i någon officiell kapacitet som Helmgast-skribent, utan jag är bara personligen nyfiken, men resultatet kan givetvis ändå rent teoretiskt sett komma att användas som inspiration till framtida Fenixartiklar, konventsscenarion och liknande.

Så, om vi tänker oss inte hela moduler, utan mer avgränsade artiklar a'la de i Spelpaketsboken, vilka ämnen skulle ni då vilja se avhandlade i framtiden?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
En artikel om universitetslivet inom Legio Colonan! Jag började på en sån själv en gång, men tiden tog slut och datorkrasch tog det lilla jag hade.
 

konami_code

Veteran
Joined
24 May 2014
Messages
73
Jag hade gärna sett en som går igenom konflikt- och utmaningssystemet lite djupare. En som föreslår olika användningsområden, ger tabeller för utfall och kanske lite konkreta rollspelsförlag på det. Kanske även ger lite förslag på hur det kan användas annorlunda, måste t.ex. alla konflikter utföras i tre slag? Är det inte bättre att i vissa fall köra tills någon erhållit X övertag? Som ett exempel. Artikeln kan alltså innehålla lite 'frivilliga regler' (som de kallades i tidigare utgåvor) på hur man skall använda systemet. Jag ser det här som ett av de bästa regelförändringarna i EON IV och det förändrade lite hur jag ser på bra regler och hur man skall använda färdigheter men systemet blev aningen styvmoderligt behandlat tycker jag med få exempel varav alla inte ens enligt strikt definition utgjorde utmaningar-/konflikter (vill jag minnas...). Tag jakt t.ex. om man vill göra det riktigt komplext så kan man ha händelsetabeller för jakt i stad, vildmark, till häst osv...med olika konsekvenser, modifikationer, tvingade slag och subutmaningar och det kan bli speligt i stil med hur strider sköts. Samtidigt tycker jag att systemet manar till berättande men att det för oss har varit svårt att hantera riktigt. Så ja...något sådant vill jag se.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Den jargiska byråkratin (Jargien-modulen kommer ju dröja för att den var "för Eon III" vilket jag tänker är regelmässigt men mer fluff om hur byråkratin funkar borde väl gå att släppa på redan).
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Ge mig en artikel var om de officiella kulterna som Glutharianer, Xinu och Lamiakultister. Kanske en eller två om andra grupperingar som undre världen, mäktiga jargiska släkter och kejsaren osv.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,084
Medellånga äventyr, i stil med bardens färd, gärna äventyr som utspelar sig utanför jargien.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
En Introduktion till Magi. Reglerna verkar ju redan finnas i någorlunda färdig form. Detta är något som jag personligen tycker borde funnits med i Grundboken; genom att släppa grunderna separat som en mindre artikel, kan även de som inte är intresserade av att grotta ner sig helt i ämnet, i alla fall inkorporera själva konceptet i sina kampanjer och settings, utan att behöva husregla/höfta/friforma det hela.
För även om magi är förbjuden i den primära settingen i den fjärde utgåvan, så existerar den uppenbarligen - annars hade den ju inte varit specifikt förbjuden. Då känns det rätt så rumphugget att inte ha med i alla fall de mest grundläggande reglerna för magihantering, i Grundboken.

Utöver det är jag själv väldigt intresserad av en djupdykning inom den jargiska militärmakten; uppdelning, befälsordning, utplacering, rekrytering, oroshärdar, förband, relationer till andra organisationer (ordnar, inkvisitionen, kyrkan m.fl.), viktiga personer, etc.Informationen som ges i Grundboken är klart otillfredsställande - för mycket bilder, för lite faktisk info.
Jag går nämligen och spånar på en Malazan-inspirerad kampanj (därav även intresset för Magi, enligt ovan), som är en ganska militärt fokuserad setting.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
- Korta äventyr eller dramakrokar / småscenarion för spelledare att väva in i sina kampanjer.

- Berömda personer i Mundana, sådana som de flesta beresta rollpersoner hört talas om. Berömda riddare, härförare, gladiatorer, handelsherrar och ölbryggare. Inte i första hand tänkt som SLP:er utan mer som stämningshöjande namedropping-material. "Vid Vontar, den här ölen är nästan lika välsmakande som om självaste Boghzor bryggt den!" eller "Men gudars pojk, du högg ju ihjäl den där tiraken som om du hade varit Gröne Greven själv!"
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Håller med om att berömda personer i Mundana hade varit intressant. Personligen hade jag velat se fler berättelser om mer eller mindre mytologiska hjältar som har haft betydelse för olika civilisationer. Jag tror att det hade kunnat ge lite mer liv till vissa av Mundanas kulturer och kunna leda till spännande äventyrsplatser som man själv lätt kan skapa, som hjältars kryptor eller tecken på att ett mytologiskt monster som en gång besegrades är på väg att vakna. Dessutom hade det kunnat fylla i Mundanas historia en del, även om man kanske behöver avfärda historierna som hitte-på om de inte skulle passa stämningen i ens kampanjer.

Helst skulle sagorna inte vara allt för Mörker-relaterade heller, eftersom det redan finns en del beskrivet om det i redan existerande material.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag skulle vilja läsa om sällskap och organisationer i Jargien, även om jag antar att de kommer vara med i böckerna om Jargien.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Mer info om Kyrkan, kanske en beskrivning av några helgon, lite info om vad som skiljer de olika profeterna åt, heliga platser och pilgrims färder i Jargien.. Helt enkelt lite mer om kyrkan, det känns som den kan byggas ut med lite fluff.

Lite mer om Jrgisk byråkrati, Lite om skillnaderna mellan provinserna eller bara en djupdykning på enprovins.

Helt enkelt en försmak på Jargien moduls
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
380
Location
Birmingham, UK
Info om kolonierna skulle vara intressant, dock antar jag att vi kommer fa reda pa mer om dessa i den kommande Jargienmodulen.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Hmm... jag tror inte igentligen att jag tycker att där är någon specifik grej med Eon som jag känner jag skulle vilja ha en artikel om förre allt annat. Vad som än kommer ut så kommer jag ju mer eller mindre vara intresserad av det (även om det råkar handla om magi).

Så som jag ser det så spelar det inte allt för stor roll vad det är... I can haz everything?


Edit: Fast... en tanke slog mig just.

Vanarer är det folkslag som jag har spelat mest igenom åren, de är mitt favorit folkslag i allmänhet. Och jag kom precis på att jag vet igentligen inte mycket om dom... mer än att de utgör majoriteten av människor i en rätt stor del av den "kända världens" länder i Eon (med vissa undantag så klart). Och att de är uppdelade bland många olika länder med sin egen varierande kulturer, mm.

Så... vilka är Vanarerna? Hur länge har de funnits i Mundana? Var någonstans i Mundana är Vanarernas ursprung? Hur spred de sig där ifrån? Och hur lyckades de bli en så pass dominant folkslag som de faktiskt är där de befinner sig? Vad är Vanarernas kulturella inverkan? Och mer specifikt vad är den kulturella tråden, som är specifikt kopplat till Vanarerna, som de för med sig igenom all tid och alla områden som de har tagit sig igenom?


När jag tänker på det så känns det rätt mycket som att Vanarerna påminner väldigt mycket om det Germanska folkslaget (vilket jag tror kanske var meningen också med dem).
 
Top