Vad vill ni få till bordet?

Bitterknekt

Awful Neutral
Joined
13 Mar 2024
Messages
10
Location
Bromma, Sthlm
Jag längtar att få spela/leda:
  • Longwinter (+Holy Mountain Shaker): gärna handel/äventyr/factions, med inspiration från Babylon Berlin, Carnevale, Downton Abbey, Amsterdam, och post ww1. Med ItO som bas.
  • Ultraviolet Grasslands: känns svårt att ta sig an, men skulle vara riktigt tufft!
  • Mothership: finns en hel del tuffa moduler.
Bubblare: brädspelet Oath, legacy-spel ”med minne”, inga klistermärken eller sönderrivna spelkort.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
784
Delta green - har ju till och med skrivit och publicerat flera scenarion till spelet men aldrig spelat en omgång.

Upsala-sviten. Hört så mycket gott och har en nära relation till stan, men svårt att fixa tillräckligt många personer som vill ses fysiskt.

The One Ring - verkar ruskigt mysigt och skulle vilja utforska Fylke och Moria med vännerna.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,560
Jag skulle även vilja hitta tid och energi till att läsa in mig på Troika! och ta med det till framtida SchtaanCon.
Uppföljning av mitt förra inlägg: Jag läste valda delar av Troika! men blev inte särskilt peppad. Det är mysflummigt men lite väl vagt för min smak, och regelmässigt ganska trist. Till nästa SchtaanCon kommer jag därför att välja något annat. Kom att tänka på superhjälte rollspelet Mystery Men som stått länge i min bokhylla. Kanske dags ta det till bordet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag längtar att få spela/leda:
  • Ultraviolet Grasslands: känns svårt att ta sig an, men skulle vara riktigt tufft!
Vi testade Ultraviolet Grasslands. En av spelarna fick en förmögenhet i startkapital (Bloodstained treasure eller något hette det.) Det fick kampanjen att spåra ur redan till att börja med, vi satt mer i Excel och räknade på karavanekonomi än vi satt med rollformulären och spelade rollspel. Jag tror den överlevde totalt tre spelmöten innan vi lade UG åt sidan för att spela något annat. Det verkade vara ett rätt OK spel, men kanske lite lurigt att få riktig snits på.
 

Bitterknekt

Awful Neutral
Joined
13 Mar 2024
Messages
10
Location
Bromma, Sthlm
Vi testade Ultraviolet Grasslands. En av spelarna fick en förmögenhet i startkapital (Bloodstained treasure eller något hette det.) Det fick kampanjen att spåra ur redan till att börja med, vi satt mer i Excel och räknade på karavanekonomi än vi satt med rollformulären och spelade rollspel. Jag tror den överlevde totalt tre spelmöten innan vi lade UG åt sidan för att spela något annat. Det verkade vara ett rätt OK spel, men kanske lite lurigt att få riktig snits på.
Jag har någon konstig dragning till det här med karavaner (logistik och ekonomi), satt och läste om hur historiska karavaner längs med sidenvägen, bl a om hur många kameler som gick åt för att bara bära på foder/vatten till karavanen för att klara öken-etapperna.
Så någon pervers längtan till att rodda i excel finns där! :ROFLMAO:
Men om man har mycket pengar som start, då kan man istället fokusera på att göra expeditioner till ruiner, jaga storvilt osv, jag kan se vägar till fortsatt spel även om man har mycket stålar. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Jag har någon konstig dragning till det här med karavaner (logistik och ekonomi), satt och läste om hur historiska karavaner längs med sidenvägen, bl a om hur många kameler som gick åt för att bara bära på foder/vatten till karavanen för att klara öken-etapperna.
Så någon pervers längtan till att rodda i excel finns där! :ROFLMAO:
Men om man har mycket pengar som start, då kan man istället fokusera på att göra expeditioner till ruiner, jaga storvilt osv, jag kan se vägar till fortsatt spel även om man har mycket stålar. :)
Att spela Logistics & Finance kan iofs vara trevligt, men det är mer av en soloaktivitet tror jag. Om man inte verkligen tar styrelsegrupparbetet som en inbjudan till rollspel. :) Som sagt, jag tror det finns kul att hämta i UWG, men vi lyckades slarva bort det när vi spelade. (Och fina bilder i boken!)
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Efter @entomophobiac recentionstråd är jag nu pepp på att ta 2300AD till bordet. Vi gjorde rollpersoner i helgen så snart händer det. Vi spelar relativt sällan, så det lär bli vad vi spelar fram till hösten. Just nu är jag dessutom ganska sugen på Legend of Ghost Mountain för Savage Worlds, eftersom det verkar dra ihop sig för att kickstartern snart ska skeppa. Men, jag misstänker att saker hinner ändra sig tills hösten.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Jag har spellett Troubleshooters hela vintern, och fortsätter snart med Oraklets fyra ögon, men jag längtar efter att få spela/spelleda Vurt, och verkligen balla ur. Vurt är skrivet i Cypher-systemet som jag tycker verkar lite mysigt och annorlunda från vad jag är van vid.
Jag hade helt glömt bort att Vurt finns. Det vore kul att läsa om dina intryck och erfarenheter vid tillfälle.
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
89
Location
Stockholm
Jag hade helt glömt bort att Vurt finns. Det vore kul att läsa om dina intryck och erfarenheter vid tillfälle.
Nu har jag funderat en stund över om jag nu har något att komma med trots påfallande oerfarenhet, och kanske kan dessa tankar vara inte helt bortkastad läsning:

a) Det är svårt att spela om en inte kan en del om Vurt-världen. Detta är nog sant för många sf-spel, men det känns lite extra tydligt här. Kanske går att lösa med en young hero-ingång? Om spelarnas karaktärer också är nykomlingar så kan den mer erfarne spelledaren knuffa in gruppen från kanten av världen - steg för steg.

b) Systemet är flexibelt och ger utrymme för spelare att hitta på egna skills, och ger många valmöjligheter för förmågor. Cyphersystemet med "an [adjective] [noun] who [verbs]" ger här 3472 möjliga kombinationer av genetic makeup, "yrke" och attityd/inriktning. Dessutom finns det ytterligare val att göra inom makeup och inriktning. Det är som upplagt för analysis paralysis för den som vill optimera. Min tanke här är att om spelarna får göra karaktärer först utifrån vad de tycker verkar kul och spännande, så kan spelledaren bygga scenarion bitvis utifrån vad de kan göra, så att alla de här valen de gör inte straffar sig.

c) Spelvärlden är fantastisk. Sjuk, absurd, våldsam, cynisk, oanständig, smutsig, neonljus och glittrig. Varje gång jag tänker på den vill jag spela. Och läsa om böckerna.

Jag får återkomma när jag lyckats dra igång något!
 

Parzewall

Indierockare
Joined
12 Apr 2020
Messages
35
Location
Gävle
Så snart vi lyckas få till ett par träffar där alla kan vara med så vi kan avsluta dår DoD23-kampanj så ska jag nog inta SL-rollen och leda antingen Väsen i form av Sagan om berget som försvann eller skriva ihop en liten minikampanj till Flodskörden. Så är väl det som jag just nu är mest sugen på att få till bordet.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Nu har jag funderat en stund över om jag nu har något att komma med trots påfallande oerfarenhet, och kanske kan dessa tankar vara inte helt bortkastad läsning:

a) Det är svårt att spela om en inte kan en del om Vurt-världen. Detta är nog sant för många sf-spel, men det känns lite extra tydligt här. Kanske går att lösa med en young hero-ingång? Om spelarnas karaktärer också är nykomlingar så kan den mer erfarne spelledaren knuffa in gruppen från kanten av världen - steg för steg.

b) Systemet är flexibelt och ger utrymme för spelare att hitta på egna skills, och ger många valmöjligheter för förmågor. Cyphersystemet med "an [adjective] [noun] who [verbs]" ger här 3472 möjliga kombinationer av genetic makeup, "yrke" och attityd/inriktning. Dessutom finns det ytterligare val att göra inom makeup och inriktning. Det är som upplagt för analysis paralysis för den som vill optimera. Min tanke här är att om spelarna får göra karaktärer först utifrån vad de tycker verkar kul och spännande, så kan spelledaren bygga scenarion bitvis utifrån vad de kan göra, så att alla de här valen de gör inte straffar sig.

c) Spelvärlden är fantastisk. Sjuk, absurd, våldsam, cynisk, oanständig, smutsig, neonljus och glittrig. Varje gång jag tänker på den vill jag spela. Och läsa om böckerna.

Jag får återkomma när jag lyckats dra igång något!
Tack! Hoppas du lyckas så vi kan få höra mer!

Vurt (och uppföljaren Pollen) är några av mina favoritböcker.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Shogun har fått mig peppad på Bushido och/eller Blossoms are Falling igen!

Dune och samtidens konflikter och ryggradslösa omvärld får igång en pepp på Burning Sands också!

Men framförallt: lite allmänt prat i spelgruppen om öppna världar och hexkartor fick mig att börja läsa om Empire of the Petal Throne och Book of Ebon Bindings och rätt (extremt!) pepp att dyka ner i Tekumel, i allra högsta grad fresh off the boat själv här, så blir intressant! Lite osäker på om det är med med just EotPT eller något annat regelverk det borde göras bara.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Har du kikat något på Legends of the Five Rings? Jag har inte själv spelat det men hört mycket om det på Knights of Last Call.
Nix inte alls. Aldrig fångat mitt intresse. Bushido och Blossoms är nog typ allt vad jag kan tänkas vilja åt, med undantag kanske för något lite enklare eller annorlunda. Finns ett hack av Remember Tomorrow för att spela i Japan under edo-perioden vilket skulle kunna vara intressant till exempel. Eller bara något upplägg i The Pool. Men ja som sagt, har ingen koll så har ju inte heller koll på vad jag missar där. :)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Nix inte alls. Aldrig fångat mitt intresse. Bushido och Blossoms är nog typ allt vad jag kan tänkas vilja åt, med undantag kanske för något lite enklare eller annorlunda. Finns ett hack av Remember Tomorrow för att spela i Japan under edo-perioden vilket skulle kunna vara intressant till exempel. Eller bara något upplägg i The Pool. Men ja som sagt, har ingen koll så har ju inte heller koll på vad jag missar där. :)
Fast L5R är väl någon sorts hopkok av Kina och Japan. Iaf Bushido är väl mer fokuserat på Japan. Där finns Sengoku också, men det är ett rätt knöligt tradspel om jag minns rätt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Fast L5R är väl någon sorts hopkok av Kina och Japan. Iaf Bushido är väl mer fokuserat på Japan. Där finns Sengoku också, men det är ett rätt knöligt tradspel om jag minns rätt.
Precis, L5R har ju sin egen värld att jobba med. Bushido har ju förvisso avstamp i Japan men kör det ju fullt ut lite magiskt och mytologiskt också. Men det kan man ju skala.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Ett tag nu har jag fantiserat om att köra en homebrew-kampanj till ett heroiskt fantasyspel. Kanske Pathfinder 2e, kanske FAGE2, kanske Shadow of the Weird Wizard, kanske vänta tills att Tales of the Valiant kommer. Jag vill att det ska vara episkt, spelardrivet och med spelare som tycker det är skoj med taktiska strider.
Jag inser hur sjukt otrendigt detta är! Det låter som en mainstream-grej men samtidigt känns det som en helt sjuk sak att föreslå (särskilt här på wrnu). När jag pratar om det med folk börjar de kolla på klockan eller mobilen och byter hastigt ämne.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Ett tag nu har jag fantiserat om att köra en homebrew-kampanj till ett heroiskt fantasyspel. Kanske Pathfinder 2e, kanske FAGE2, kanske Shadow of the Weird Wizard, kanske vänta tills att Tales of the Valiant kommer. Jag vill att det ska vara episkt, spelardrivet och med spelare som tycker det är skoj med taktiska strider.
Jag inser hur sjukt otrendigt detta är! Det låter som en mainstream-grej men samtidigt känns det som en helt sjuk sak att föreslå (särskilt här på wrnu). När jag pratar om det med folk börjar de kolla på klockan eller mobilen och byter hastigt ämne.
Förutom taktiska strider så får du inget ämnesbyte från min sida 🙂
 
Top