Vad vill ni få till bordet?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Det är ett hack på Dream Askew där man spelar i en stad som drabbats av en katastrof. Plötsligt en natt växer det upp en skog i staden och 90% av innevånarna somnar och kan inte väckas. Regeringen spärrar av staden i rädsla för att det ska sprida sig, så de kvarvarande försöker bilda små samhällen som tar hand om varandra för att överleva. Det är en postapokalyps som inte antar att alla går runt beväpnade och försöker skjuta varandra, utan som faktiskt tänker att folk kan vilja samarbeta. Det finns en färdig setup för Berlin och exempelsetupen i boken är för Kairo.
Jag läste tråden nerifrån och trodde först att du beskrev Summerland.
Jag fick senare Summerland till bordet när @Korpa (tror jag?) spelledde det. Trevligt spel.


Ytterligare grön apokalyps hittar vi i @krank s spel Rotsystem.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Tja, Jag är SL för 2 grupper (Paladin, Mutant) och spelare i 1 (RuneQuest) just nu.
Alla 3 kampanjerna beräknar jag kommer att pågå åtminstone detta året ut. För de jag spelleder är det fullt möjligt att de är igång tills sommaren 2025.
Så det är lite för tidigt att bespetsa sig på något specifikt ännu. Men min allmänna princip är att jag vill testa något nytt. Åtminstone nytt för den gruppen. Till exempel har jag redan kört 2 kampanjer i 13th Age för min torsdagsgrupp, men söndagsgruppen har aldrig rört det spelet så det kan jag gärna introducera för dem.
Om jag ändå får drömma så ligger någon variant av Gumshoe (Trail of Cthulhu, Fall of Delta Green, Night's Black Agents, Swords of the Serpentine) högst upp på önskelistan.
 

Orpon

Veteran
Joined
13 Feb 2024
Messages
2
Location
Stockholm
Just nu är det 100% fokus på The Troubleshooters. Har precis köpt det och blivit kär på riktigt. Är i tagen att dra igång en grupp på jobbet där de flesta aldrig spelat rollspel förut. Tänker att The Trouobleshooters är ett ypperligt nybörjarspel då alla enkelt kan referera till världen. Om inte till serierna så i alla fall till 60-talet i allmänhet med allt vad det innebär från kalla kriget till den fantastiska musiken.

Det var länge sen jag spelade själv och ser fram emot detta väldigt mycket.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Just nu är det 100% fokus på The Troubleshooters. Har precis köpt det och blivit kär på riktigt. Är i tagen att dra igång en grupp på jobbet där de flesta aldrig spelat rollspel förut. Tänker att The Trouobleshooters är ett ypperligt nybörjarspel då alla enkelt kan referera till världen. Om inte till serierna så i alla fall till 60-talet i allmänhet med allt vad det innebär från kalla kriget till den fantastiska musiken.

Det var länge sen jag spelade själv och ser fram emot detta väldigt mycket.
Du får gärna berätta hur det har gått, efter ni har spelat :)
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
136
Jag har börjat snega på Dark Heresy igen och funderar på att kanske försöka se till att nästa kampanj blir en Dark Heresy kampanj.
Är också rätt sugen på Vampire: The Masquerade, som jag inte spelat på riktigt länge.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Nordiska väsen. Och som av en händelse ska jag spelleda det om en timme.

Den enda nackdelen med att layouta alla Väsen-grejer är att jag läst alla officiella mysterier. Så det blir jag som får spelleda.
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
89
Location
Stockholm
Jag har spellett Troubleshooters hela vintern, och fortsätter snart med Oraklets fyra ögon, men jag längtar efter att få spela/spelleda Vurt, och verkligen balla ur. Vurt är skrivet i Cypher-systemet som jag tycker verkar lite mysigt och annorlunda från vad jag är van vid.
 
Last edited:

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Jag kom på ett spel som jag känner jag borde testa någon gång: Sea Dracula. Det verkar superflummigt, och därför antagligen ett sånt spel som jag inte skulle klara av att spelleda själv. Men om jag skulle få chansen på ett konvent eller så, lär jag ta det.
 

chaosweaver

Veteran
Joined
5 Feb 2001
Messages
36
Location
Högdalen (Stockholm)
Vill alltid få ”folk horror” och folktro-baserad ”urban fantasy” till bordet, i vid bemärkelse…

På senare år har jag mer och mer längtat efter sci-fi. Framför allt Coriolis, på en mer storpolitisk nivå (och kanske med händelseförloppet i Ikonernas Nåd som något slags röd tråd att mer eller mindre förhålla sig till).

(Låter bli att rabbla alla övriga spel och kampanjer i sci-fi-genren som jag suktar efter att få spela eller spelleda.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,717
Location
Göteborg
Jag kom på ett spel som jag känner jag borde testa någon gång: Sea Dracula. Det verkar superflummigt, och därför antagligen ett sånt spel som jag inte skulle klara av att spelleda själv. Men om jag skulle få chansen på ett konvent eller så, lär jag ta det.
« Spelleda » är ju en generös term, och Sea Dracula är ju mest en ursäkt för att fjanta sig och göra bort sig inför varandra. Ett av få spel som antagligen blir bättre av signifikanta mängder alkohol. Vi spelade det en del när jag bodde i Karlskoga, och det har körts några gånger i Indierummet, men jag tror inte att någon har kvar reglerna. Jag gjorde till och med en översättning av advokateden man ska svära (”Ice is back with my brand new invention. Something grabs a hold of me tightly, nånting nånting daily and nightly …”), men även denna verkar ha försvunnit, tyvärr.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,314
Har precis läst Shadow of the Weird Wizard. Bra grejer! Det kanske får bli nästa spel. Även Warlock! ligger bra till för en kortare one-shot.
En annan dröm är att fortsätta med Symbaroum, kanske med 5e-reglerna eller med Mythras beroende på vad spelgruppen skulle vara mest sugen på isf.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Som spelledare För en tid sedan spelledde jag Chariot of the Gods, den första delen i The Draconis Strain Saga, till Alien RPG. Jag skulle jättegärna slutföra den genom att även köra uppföljarna Destroyer of Worlds och Heart of Darkness.

Jag är även enormt sugen på att spelleda Ur varselklotet. Det faktumet att jag i Stålenhags alternativa värld skulle bo strax utanför Mälaröslingan och dagligdags passerar, för Ur varselklotet-spelare, välkända platser som Stenhamra och Svartsjö och skulle se slingans kyltorn vid horisonten från min uppfart spelar säkert in.

Jag skulle även gärna testa på att köra Dungeon World. Jag skulle vilja skapa en avgränsad och lite löst definierad spelvärld sådär ett par mil lång i alla väderstreck och en massa olika fraktioner och spännande platser och sedan kasta in spelarna där och bara se vad som händer.

Som spelare Här har jag färre åsikter utan är mest glad att bara få spela. Ett spel jag dock varit sugen på ända sedan det kom ut är The Troubleshooters. Jag har inga speciella preferenser vad gäller att vara spelledare eller spelare men jag placerar det i den sistnämnda kategorin av den enkla anledningen att jag inte äger spelet.

Jag känner även att jag kanske har lite för lite klassisk Sci-fi i mitt liv. Så kanske lite Traveller, Coriolis eller liknande?
 

Marrik den allvetande

Spelsnackande Vapenbroder
Joined
2 Oct 2017
Messages
207
Jag vill jättegärna spela eller spelleda Western. En riktigt lång kampanj med mycket sidospår och slitningar bland rollpersonerna. Jag försöker övertyga min fru att det är häftigt och att vi borde spela varje tisdag, men det hjälper inte.
 

Litzo

Veteran
Joined
13 May 2022
Messages
62
Jag har väldigt smal smak när det gäller spel generellt.
Har inte spelat rollspel så länge så utforskar fortfarande, men de 2 spel som sticker ut för mig är Dune Adventures in the Imperium och The One Ring (2nd edition).

Var igång med en Dune-kampanj som tyvärr fick stopp då SL var tvungen att ta ett längre break, så hoppas verkligen jag kan hitta en ny grupp att spela Dune med.

Precis startat en ToR-kampanj så kan inte vänta med att vi får bestämt nästa speltillfälle.

Men det känns svårt att hitta en lokal grupp när man inte gillar/spelar DnD :D
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
I ena gruppen körs Väsen i andra Traveller (Vi har liten paus med Masks of Nyarlathotep som jag spelleder annars).

Men vad jag skulle vilja spela? Och spelleda?

Tja, drömmen är ju att få spelleda något med d20 Modern! Men det lär inte hända dessvärre om jag inte mutar min spelgrupp?! :unsure:

Jag skulle kunna spela Cy_Borg åtta dagar i veckan. Både som originalkampanj, men också gärna som nåt sorts rymdhack: jag umgås dagligen med funderingar på om man kan spela Traveller, men byta ut regelsystemet?! Gillar regellätt och regeleffektivt.

Ad&d 1st ed. är ju kul juh! Men där får man nog verkligen vara med i ett sammanhang där alla vill spela det. Pirate Borg började vi på och det skulle jag vilja spela mer! Mer pirater @Magnus Seter :D

Tja, och så vill jag ju alltid spela vardagsnära Kult men helst inte med AW-motorn utan med...

...

...

...äh, jag förnekar mig inte: vi drar till med d20 Modern där med. Perfekt för den typ av skräck jag tänker mig. :)

(Men jag är nog färdig med Fria Ligan-spel tyvärr @hakanlo , även om nya Coriolis väcker nåt till liv inom mig. men då kan man ju använda andra regler...äh, det var inget... ;) )
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Hade velat lira Necromunda som rollspel, låta spelarna kontrollera ett gäng, slåss om territorium, klå in pengar från barer och försöka hålla liv i sina gangers och hålla tummarna för att deras random skillups blir bra, rekrytera juves, allt det där. Regelsystem är .. ja. Från confrontation och framåt är jag inte helt såld på att köra någon variant av de vanliga reglerna till Necromunda.. det behövs crunch och stats för alla vapen, men lagom crunch. Har inte riktigt en lösning där, och heller inte till hur det skulle bli snygga hive-dystopier till battlemaps i roll20. Än värre, tokens som verkligen fångar Delaque, Escher, mfl.

Så det hela är mest en dröm just nu. Men fan va jag vill ha det till bordet!
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
(Men jag är nog färdig med Fria Ligan-spel tyvärr @hakanlo , även om nya Coriolis väcker nåt till liv inom mig. men då kan man ju använda andra regler...äh, det var inget... ;) )
Men eeeeeett till? Jag har just fått pdf till The black Madonna, t2000, det skulle jag gärna spela? Pretty please?

I övrigt är jag just nu tämligen sugen på Brindlewood Bay: Cozy Murder Mystery RPG. Skulle inte ha något emot att få prova Cy:borg.

Sedan blev jag rätt sugen det på https://www.edge-studio.net/games/arkham-horror-starter-set/ eftersom jag gillar Arkham Horror LCG.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
För egen del vill jag dra igång med Fantasy AGE 2nd Edition så snart vi är klara med "Räddaren i Nöden". Jag vill gärna köra ett äventyr som jag utformar utifrån rollpersonerna och spelpass noll, men inte lika improviserat som när vi spelat Fantasy World. Om kampanjen "The Lost Isle of the Pirate Queen" hinner komma ut innan vi drar igång kommer jag förmodligen att ta inspiration från den. Jag har även tankar på att bygga en historia till kampanjen med Microscope RPG.
Efter att ha lyssnat på mina "husgudar", Knights of Last Call (Avsnitt #190), har jag delvis tänkt om. Jag vill fortfarande få Fantasy AGE 2nd Edition till bordet, men ska mjukstarta med pregens och äventyret som finns med i regelboken. Vill spelarna fortsätta efter det kör vi äventyret som följde med i GM Toolkit. Först därefter kan jag överväga ett icke-förskrivet äventyr.
 
Top