Nekromanti Vad vill man spela som i Chronopia?

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Funderar på att låta mina spelare få äventyra i Chronopia men det känns lite tråkigt med de vanliga klasserna (krigare, tjuv,magiker). Så vilka yrken/klasser borde de kunna välja mellan?
Vad vill man spela som när man får chansen att härja i Chronopia?


Jag tänker mig saker som gängmedlem, alkemist, libriummagiker, prisjägare och hälare t ex.
Har ni några förslag? Behöver inte vara yrken från böckerna.
Det enda kravet är att det inte ska vara bundet till en ras, typ högländsk ordenskrigare eller alvisk strutsryttare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,530
Jag kom in i den här tråden för att skriva Strutsryttare! Men nu kommer jag säga Strutstjuv istället. GTA Chronopia!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
God45;n266479 said:
Jag kom in i den här tråden för att skriva Strutsryttare! Men nu kommer jag säga Strutstjuv istället. GTA Chronopia!
<3

Chronopia lider av ett otroligt powercreep där varje modul introducerar nya, coolare, häftigare och regelmässigt bättre klasser än de som finns i grundboken. Har du tillgång till moduler rekommenderar jag starkt att låta spelarna välja från dem.

Om ni tänkt bygga ett klassiskt äventyrargäng med en krigare, en tjuv, en magiker, etc. är det nog tyvärr roligast att gå in för att välja de klasser som är knutna till olika folk. De caribiska häxbaronerna är bland de häftigaste idéer jag sett i ett svenskt rollspel. Men om du inte vill ha dem kan du nog lätt konvertera reglerna för caribisk pulvermagi till att gälla ren alkemi och skapa en alkemist på det sättet. Klart hippare än genomsnittsmagikern. Samma sak med de orchiska buffelryttarna - klart bättre än genomsnittskrigaren.

Annars är det klassisk Chronopia att spela ett gatugäng med gängmedlemmar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,530
Jag är ert stort fan av att spela brottsling i den här settingen, så yrken som akrobat/katt tjuv, hälare/fixare, alkemist/knarkkokare eller lönnmördare tycker jag är kul :)
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Någon form av ädling. En girig/kriminell/dubbelspelande/ärelysten ränksmidare.

Kanske en ambitiös ung alv från något av de stora husen som vill klättra i hierarkin och kan tänka sig att gå över några lik för att göra det, eller en blåblodig rese som arbetar som diplomat i stubbstaden och slits mellan hämdbegär mot resarnas högadel, sin egen girighet och lojalitet mot sina nyvunna vänner bland dvärgarna, eller en högt uppsatt ämbetsman inom den kejserliga administrationen som spelar ett farligt dubbelspel som hängiven agent.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,758
Location
Stockholm
Chronomag och harva i den Kejserliga Byråkratin, Svartgardist och stampa slödder dagarna i ända, Svartsyster och stampa demoner och galna magiker dagarna i ända, demonomorf och gå vilse i demonstaden (gärna delarna som styrs av Dakoth och Kathalon), gränslöst dekadent Koth-alv och frossa i mänskligt lidande, Hängiven infiltratör inom någon av de stora grupperingarna och bringa ordning i kaoset, dvärgisk Portväktare och kämpa mot Liliths legioner djupt under Berget Silvertopp, Bubbelblåsar-goblin och hetsa den gröna fasan mot herravälde på ytan och i kloakerna eller wongosisk Wiki i Ikki och leka maffia!

Wikins yrkesförmåga är ju rätt priceless idag, har inte tänkt på det innan, någon form av galen profetia:

 

Attachments

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,280
Fast bäst yrkesförmåga har ju de alviska flamboyanterna. De kan inte misslyckas om de gör något som är flamboyant och matinéaktigt. Punkt. Det bara går inte. Svinga dig i ljuskronor, släng dig i gardiner, glid på mattor nedför trappor samtidigt som du fäktas med en demon, du KAN inte misslyckas. Jag tror konstruktörerna försökte klämma in ett system för detta i Chronopias BRP-variant, men gav upp.

Men det rä absolut kul att spela dekadenta Degasalver som frossar i färserad goblinpudding och vin lagrat i åttahundra år, gjort på trollblod. Goblinernas bubbelblåsare är underbart galna och att spela fria troll som vill stampa sönder Sanatoriet är en hel kampanj i sig.
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Tack till er som svarat! Många förslag är ju knutna till något (en ras, kejsaren, ett handelshus) men jag är på jakt efter mer generiska yrken som vem som helst kan vara, utan att vara kopplat till något.

God45;n266498 said:
Jag är ert stort fan av att spela brottsling i den här settingen, så yrken som akrobat/katt tjuv, hälare/fixare, alkemist/knarkkokare eller lönnmördare tycker jag är kul :)
Håller helt med där! Känner också att ett gäng lösker karaktärer är det som är roligast att spela.
Typ strutstjuv ????
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Alltså, det beror ju så mycket på vilken typ av historia ni vill spela.

Vill ni vara Chron-trottande alvädlingar rekomenderar jag: Vinmästare, Danspartner, 00-agent eller strutsuppfödare.
Vill ni vara uslingar till hyrsvärd rekomenderar jag: Fanbärare, krigsbrottsadvokat, förkämpe eller mästermalaj.

Kattfångare är redan nämnda, men håller utmärkt för en hel grupp i en hel kampanj.

https://tusenmilbort.blogspot.se/2011/06/katter-i-chronopia-del-1.html :p
https://tusenmilbort.blogspot.se/2011/07/katter-i-chronopia-2.html :p :p
 
Top