Nekromanti Vad vill man ha av en illustratör?

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Uppenbarligen pratar vi förbi varandra.

Självklart måste man i sin offert specificera hur många timmar ett jobb förväntas ta och sen får man inte frångå det.
Det är det jag menar om man nu envist måste skriva ut sin timlön.

Säg att jag pratar ihop med en kund om att göra en illustration. Jag säger att det kommer ligga kring 2-3 timmar att göra illustrationen kunden säger ok. Jag gör Illustrationen och sitter nästan 5 timmar med den innan jag är nöjd. Då säger jag till kunden att det har tagit längre tid så jag måste snarare fakturera 3 timmar än 2.
Personligen vill jag som sagt veta INNAN om jag måste betala för 2 eller 3 timmar. Som jag ser det är det illustratörens ansvar att se till att ersättningen matchar arbetsbördan, inte kundens ansvar.

Den absolut skickligaste och troligen mest erfarnde av de illustratörer jag pratade med till mitt kommande spel nämnde aldrig timpris, han sa exakt vad jag kunde få för vilket pris, dessutom var han bland de billigare. Antagligen för att han var jävligt snabb.

Kunden säger "ok" men vill ha några ändringar på illustrationen som tillkommit under utvecklingen av kundens projekt.
Det är nog framför allt här vi pratar förbi varnadra. De ändringar jag vill ska ingå är när jag som kund inte är nöjd med illustratörens arbete. Ändringar jag vill göra pga förändrat projekt får jag självklart betala extra för om det medför extra arbete för illustratören.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Jag fick vissrrligen bara veta timlön av dig, och jag har aldrig arbetat med dig, men ungeför som krank nämner.
Kkomunikation är det viktigaste och jag tror inte vi skulle ha några som helst problem att komma på ett avtal som skulle passa oss båda.
Men kul att du slopar timpriset :gremsmile:
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Fast då har det ju varit en dålig kommunikation. Du får vara tydlig med att inga övergripande förändringar ska göras efter att du färdigställt de slutgiltiga skisserna. Om kunden fortfarande begär mer än vad ni avtalat så får du ju stå på dig. Jag ser det som ett inte-problem.

Timbetalning är verkligen inte överskådligt för de flesta människorna. Men, jag kan förstå om det är helt andra förutsättningar i kontakt med företag. Jag har själv ingen erfarenhet alls av det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Smrtihara said:
Timbetalning är verkligen inte överskådligt för de flesta människorna.
Dessutom förutsätter det att man litar på illustratören; att de timmar vederbörande säger sig har lagt ner verkligen motsvarar faktisk arbetsinsats.

Och en illustratör som förväntar sig att jag ska lita på den tillräckligt mycket för att i praktiken ge den carte blanche vad gäller att sätta priset EFTER att jobbet redan gjort kommer jag att akta mig för. Jag blir helt enkelt rätt osugen på att sätta mig i den sitsen.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Telash said:
Men om nu 2 ändringar har gjorts, och jag fortfarande inte är nöjd, vad tycker du jag som kund ska göra då? (Om jag inte har råd med en tilläggsavgift alltså.) Betala för bilden som jag inte vill ha och kassera den? Vågar jag då söka mig till en ny illustratör med samma regler?
Jag skulle gissa på att ett av tre problem har uppståt.

1. Illustrationen är otillräckligt genomarbetad. Det är i min menning illustratörens problem och denna bör då hållas ansvarig för det, ergo lägga in fler timmar. Om man är ny så är det rimligt att det uppstår sådana situationer ioch med att man inte har tillräckligt med vana och det är ett piller man får svälja.

2. Grunddesignen var fel och det är beställarens problem OM denna har godkänt en prototyp där designen visades. Ergo, i det fallet så skulle jag säga att ja, där bör du glatt betala.

3. Beställaren är osäker på vad denna vill ha. Det är bådas problem, i och med att illustratören sitter med kunskap men beställaren sitter med bestämmanderätten och i det här fallet skulle jag säga att det är något som man bör ha insett tidigt i utvecklingsskedet

Jag tror att det problem som Antekvist har råkat ut för är trean, medans det problem som du ser (har råkat ut för?) är ett, kanske?
 

Antekvist

Veteran
Joined
12 Mar 2006
Messages
19
Location
Pite
krank said:
Och en illustratör som förväntar sig att jag ska lita på den tillräckligt mycket för att i praktiken ge den carte blanche vad gäller att sätta priset EFTER att jobbet redan gjort kommer jag att akta mig för. Jag blir helt enkelt rätt osugen på att sätta mig i den sitsen.
Det är precis den sitsen jag försöker undvika genom att ta timtid fast omvänt då. Jag får betalt sen får vi se hur många timmar jag får arbeta. Så du ser det är ett omvänt problem också. :gremwink:

Detta är inget som jag märkt är ett problem för mina kunder, men jag jobbar ju för en reklambyrå så det är inte riktigt samma sak heller. Det blir ju genast svårare om man som privatperson ska köpa bilder till ett rollspel (som man vet att man inte kommer tjäna pengar på dessutom).

Jag skulle istället säga att problemet med merbeställningar består mestadels av:

2b. Beställaren har ändrat förutsättningarna pga att hans projekt utvecklats. (Självklart kundens problem)

3b. Beställaren är en fast kund och har enormt bråttom och har inte tid att sätta ihop en ordentlig genomtänkt beställning utan hoppas på att "reklambyrån löser det där". (Kundens problem. Mitt problem att välja: Ta jobbet eller tacka nej till en fast kund.)

Jag tror dock att det är en helt annan grej att beställa som "person som gör ett rollspel" än att beställa som konsult som ska promota en spelning. En rollspelsdesigner har oftast mer genomtänkta koncept, dom flesta av mina nuvarande kunder behöver oftast "något som ser coolt ut", vilket gör det till mitt ansvar att det "ser coolt ut" och att kunden också tycker detta såklart. Att sälja något till fast pris under dessa förutsättningar vore galenskap.

Ska väl tillägga att merbeställning är anledningen till att vi helst använder timpriser, det hör inte vardagen och att man med ett enkelt handgrepp kan förvandla timpriser till fasta priser.
Antal timmar x timpriset = Fast pris :gremtongue:
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
MJag förutsätter att man lägger ett tak, jag har inte ens tänkt tanken på att någon inte skulle göra det. Men om man mot förmodan inte skulle göra det så är det precis som du säger.
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Intressant! Där fick jag inblick i hur det kan vara att arbeta på reklambyrå. Jag förstår bättre varför du sätter timlön och jag kan säga att det är förståeligt.

Att göra det i rollspelsprojekt eller liknande, eller när beställaren är en privatperson tror jag inte på.

Om någon hade kommit till mig och bett om "något coolt" hade jag slitit mitt hår. Det är ju bara tortyr.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Om någon hade kommit till mig och bett om "något coolt" hade jag slitit mitt hår. Det är ju bara tortyr.
Själv hade jag fotat mig själv naken och tagit en femhundring i betalt, vilket blir en timlön på 60 000kr!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Smrtihara said:
Om någon hade kommit till mig och bett om "något coolt" hade jag slitit mitt hår. Det är ju bara tortyr.
Medhåll.

Alltså, jag tror att det är bra att som illustratör ha koll på att olika branscher funkar olika. Att man ställer annorlunda krav till och från en kund till en reklambyrå och till och från en rollspelsmakare, amatör eller icke.

Kanske skulle man kunna ha en praxis att vara ungefär lika tydlig i sin offert som kunden är i sin beskrivning? Vag beskrivning ger ungefärliga timmar och timlön; mer exakt och tydlig beskrivning ger mer exakt summa. Kan det vara något?

Sen bör man i alla händelser ha ett galleri med exempel; kanske man man då också visa upp vilken beskrivning, och nämna något om omständigheterna? "Vag beskrivning, timlön, 1000:)? Fast det kanske inte är tillåtet av kunderna, vad vet jag.



För egen del kan jag säga att jag gärna inbillar mig att jag är hyfsat tydlig med jag vill ha. Jag brukar dessutom vara ganska öppen för att illustratören faktiskt har bättre koll än vad jag har när det gäller bilduppbyggnad; det är sällan jag ber om ändringar öht. Min erfarenhet är att illustratörer jag väljer vet vad de pysslar med.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Jepp, när jag beställde bilderna till mitt första spel var det typ min första beställning. "Öh, spelet handlar om 1700-talet, fixa bilder." Alla bilderna blev fina, men de tog en väldig tid, för Sara var tvungen att både komma på motiv OCH rita. Bilderna är jättefina, men jag gjorde det onödigt svårt för henne, det hade varit busenkelt för mig, som både spelat spelet massor och skrivit världen att komma med beskrivningstext och en vettig beställning.

Nu när jag har bilder på gång till The Academy har jag detaljstyrt mycket hårdare. Och jag är övertygad om att det är sättet att jobba.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
wilper said:
Nu när jag har bilder på gång till The Academy har jag detaljstyrt mycket hårdare. Och jag är övertygad om att det är sättet att jobba.
Jag också.

Jag gillar också när illustratörer kan avgöra hur mycket styrning de vill ha. En del kanske jobbar bättre med ganska vag styrning (man beskriver en scen eller ett motiv översiktligt), medan andra jobbar bäst med superdetaljstyrning (klädesdetaljer, exakta byggnads/bakgrundsbeskrivningar etc).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
krank said:
wilper said:
Nu när jag har bilder på gång till The Academy har jag detaljstyrt mycket hårdare. Och jag är övertygad om att det är sättet att jobba.
Jag också.

Jag gillar också när illustratörer kan avgöra hur mycket styrning de vill ha. En del kanske jobbar bättre med ganska vag styrning (man beskriver en scen eller ett motiv översiktligt), medan andra jobbar bäst med superdetaljstyrning (klädesdetaljer, exakta byggnads/bakgrundsbeskrivningar etc).
Styrningen beror ju också på vad man vill ha. Ibland vet man precis vad man vill, och i andra fall vill men ge illustratören tolkningsutrymme för att se vad som händer. Det är ju trots allt inte så sällan man kan höra illustratörer och konstnärer, liksom filmare säga:
"Det var så kul att jobba med X, därför att X gav mig fria händer och lät mig forma min bild av Y."
 

Antekvist

Veteran
Joined
12 Mar 2006
Messages
19
Location
Pite
Dessutom just i rollspel så kan ofta Illustratören komma med inspiration till speltillverkaren på ett annat sätt om man ger lite friare tyglar. "Jaa! Såklart, sånna där rustningar ska Imperiets soldater ha!" osv.
 
Top