Nekromanti Vad vill man ha av en illustratör?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Recca said:
Men jag skrev ju det. Max två olika tekniker eller tecknare. Hallå. :gremtongue:
Japp. men tråden handlar om vad beställare vill se hos sina illustratörer, som man ska beställa saker från...


...uppfattade jag det som, iaf.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Bra discussion. Jag ät liksom i startgroparna för när jag börjar känna mig redo för att sniffa på att ta på på mig mindre illustrationsuppdrag.

Och anledningen att jag ställer fråga är att se över vad jag ska ta itu med innan jag börjar söka uppdrag på riktigt.

Just nu ska jag bara ta på mig gift art till vänner, och sen börja med små enskilda commisions till privatpersoner. Samt öva upp att illustra annat än den massa porträtt de blivit på senaste.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
w176 said:
Bra discussion. Jag ät liksom i startgroparna för när jag börjar känna mig redo för att sniffa på att ta på på mig mindre illustrationsuppdrag.

Och anledningen att jag ställer fråga är att se över vad jag ska ta itu med innan jag börjar söka uppdrag på riktigt.

Just nu ska jag bara ta på mig gift art till vänner, och sen börja med små enskilda commisions till privatpersoner. Samt öva upp att illustra annat än den massa porträtt de blivit på senaste.
Några av de illustratörer jag är bekant med har i början tagit hjälp av rådgivningen som finns hos Svenska Tecknare - där man till exempel kan få råd och hjälp vad gäller rättigheter, arvode osv.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Mycket bra punkter som tas upp här av krank och company.

Allt rörande bildteknisk, gråskala/svartvitt och så vidare är svårt att säga. Det beror väldigt mycket på projektet i fråga. Ibland har jag till exempel en väldigt specifik vinkel och motiv i tanken och då vill jag ha det, andra har jag mest en händelse eller motiv och då vill jag att illustratören tolkar det. Samma med stil: det beror på projektet. Bortom och Leviathan har helt olika stilar, så jag letar till exempel efter helt olika saker där. Spontant känns det lättare att tala om det administrativa.

Det första som jag vill ha av en illustratör är en portfolio att kolla närmare på innan jag anlitar denne. Då får jag en uppfattning om denne passar mig.

Härnäst kommer priset. Jag blir genast negativt inställd om det talas om timlön. Som krank säger, berätta vad det (troligen) kommer att kosta. Det är mer hjälpsamt för mig.

Sedan gillar jag illustratörer som kommunicerar med mig och är lättillgängliga. Skisser och uppdateringar är suveräna. Illustratörer som kommer med undanflykter eller inte svarar på kommunikation går genast bort. De använder jag mig inte av senare om jag kan undvika det. Tar bilderna mer tid eller något dyker upp och illustratören säger till, så är det inte några problem. Det är just när det inte sker någon kommunikation alls som jag stör mig på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Ännu en sak som jag kom på idag:

Jag älskar illustratörer som kan tala om vad de är bra på, men framför allt vad de är dåliga på. Om jag vet att en illustratör är dålig på eller ogillar att jobba mycket med hus och byggnader, då kan jag göra ett bättre val när det gäller vem jag ger vilket uppdrag.
 

Per Folmer

Swordsman
Joined
13 May 2011
Messages
449
Location
Söder om Göteborg
Telash said:
Om jag ska ta en relativt orealistisk men utopisk önskan:

1. Tydlig offert. Flera illustratörer jag har tagit kontakt med har enbart låtit mig veta deras timlön... det är helt ointressant för mig att veta timlön om jag inte samtidigt vet exakt hur snabbt bilderna kommer skapas, något som inte ens illstratören kan veta.
Så tydliga priser, ex 5 bilder på vapen/speedpaintings = 1000 spänn eller så.

2. Det krank sa.

Det är alldeles sant. De flesta illustratörer tar dock ett fast pris som Arfert påpekar. Ni som har haft kontakt med mig har fått timlönsbesked med exempelillustrationer, någonting jag snart gör mig av med då jag jobbar mer och mer inom illustration. Jag har insett hur korkat det är då jag ändå räknar på hur lång tid det kommer ta mig.

/Per
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Per Folmer said:
Ni som har haft kontakt med mig har fått timlönsbesked med exempelillustrationer, någonting jag snart gör mig av med då jag jobbar mer och mer inom illustration. Jag har insett hur korkat det är då jag ändå räknar på hur lång tid det kommer ta mig.
Som jag skrev tyckte jag att det funkade bra ändå, eftersom exempelillustrationerna rätt snabbt gav mig riktlinjer =)

Men det är sant; skadar nog inte med konkreta priser redan från början.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Hm.

Jag undrar om jag ska starta en ny tråd om "vad vill man som illustratör ha av en rollspelsmakare som vill ha en bild gjord", men har ni nåt utöver "pengar" som sammanbinder er? Vi beställare verkar ju vara ganska likriktade individer...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,318
Location
Örebro
Det låter som en bra idé tycker jag. Jag menar, det hjälper oss som beställare att se det ur det andra perspektivet och jag tror förståelse för varandra underlättar kommunikationen mellan båda parterna rejält.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Vi kan disutera här tycker jag. Om jag skulle jobba på en bestälning skulle jag vill ha det här:

Om flera bilder ska göras så tycker jag det är asbra att då övergripande artist guidelines. Tex, den här är intressant. http://machineageproductions.com/guidelines/

Man även mer tekniska guidelines är bra. "Mörka bilder med mycket kontrast" skulle också kunna vara en jättebra guideline.

Sen är det bra om folk kan säga vad poängen med bilderna är. "Två ninjor som slåss" är liksom en helt okej beställning men "Två ninjor som slåss. Och jag vill att bilden ska hännas rå och brutal." säger såååå mycket mer. Beställaren kunde ju menat naruto-ninjor som ser episka ut eller vad som helst med det.

Kraven på kommunikation är detsamma som alla vill ha andra vägen, med ett tillägg.

Respektera arbets processen.
Har jag och beställaren kommit överrens om att jag ska ta fram ett par olika tumb nails på bildförslag, som beställa får välja mellan, och ha åsikter om.Kommer vi sen äverrens om att jag ska ta fram en grovskiss beställaren får godkänna och förslå änringar på innan jag verkligen påbörjar bilden, så kom för guds skull med stora ändrings förslag tidigt i arbetsprocessen. Speciellt inte när man jobbar med traditionella medier. Det är helt okej med ändigs förslag, men stora ändringar bör endast föreslås tidigt i arbtsprocessen. Typ. "Måla om allt från en annan vinkel" ska man höra när man presntera skisser, inte när man är 90% klar.

Tillägg. Skulle ni som rollspels illustratörer tycka det var okej med en typ sån här prislista att utgå ifrån när man diskuterar beställningar?

https://sites.google.com/site/djurmaleriet/photo-albums

https://sites.google.com/site/djurmaleriet/bestaellningar
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
w176 said:
Tillägg. Skulle ni som rollspels illustratörer tycka det var okej med en typ sån här prislista att utgå ifrån när man diskuterar beställningar?

https://sites.google.com/site/djurmaleriet/photo-albums

https://sites.google.com/site/djurmaleriet/bestaellningar
Absolut. Man får bra känsla för ungefär vad olika kvaliteter kostar; sedan kan man (antar jag) få mer konkreta svar om man frågar. "Jag vill ha en bild på X och Y, tänker mig något i stil med kvaliteten du hade på bild Z, vad skulle det gå på?"
 

Antekvist

Veteran
Joined
12 Mar 2006
Messages
19
Location
Pite
Kan inflika från en Illustratörs synvinkel angående timbetalning. Anledningen till att jag och många andra helst använder timbetalning är inte att vi vill ta hutlöst mycket betalt eller har svårt att gissa hur länge vi kommer arbeta på ett projekt. Anledningen är faktiskt kunden.

Säg att jag säljer ett bildpaket för 1500kr, jag arbetar i fem timmar får fram fem bilder som jag är nöjd med efter kundens samtal och efter korr-skisser. Sen kommer kunden och frågar "Kan du inte croppa bild tre så den blir stående, och jag skulle vilja ha bild 2 med lite mer rosa nyans, kan du göra om vapnet på bild 5 jag tycker han ska ha en automatkarbin istället för hagelbrakare" och när man gjort ändringarna så kan du vara så säker att det kommer fem ändringar till varav tre är ändringar halvt tillbaka till där du började. Ja där står man som illustratör, man får betalt för fem "klara" bilder men kunden tycker inte dina bilder är klara. Du får glatt arbeta nio timmar till innan du kan inkassera dina 1500kr och när du gjort det så är du less kunden vill aldrig mer rita och funderar på att se om Seinfeld en femte gång istället för att jobba. Därav timtid. Sen tror jag inte jag bara talar för mig själv när jag säger att jag brukar lägga timtiden ganska generöst (ur köparens perspektiv). Att jag arbetar på timtid är mest ett försvar för alltför "giriga" kunder.

Nu är jag lite skadad då jag mest arbetar mot företag där girigheten inte har några som helst gränser.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Vill inte på något sätt kritisrea hur du arbetar, min sambo även hon illustratör och arbetar till 95% mot företag. Hon säger ett fast pris från start och alla ändringar ingår alltid. Hon räknar med ett par ändringar och lägger priset därefter.
Hon kanske har haft tur med mindre krångliga kunder, hon har så klart svurit och varit bitter några gånger, men vem har inte det i sitt yrkesutövande?

Alltså, jag förstår din situation, men jag håller inte med om att det skulle vara bra för mig som kund att betala timlön i efterhand. Det kanske till och med visar sig att jag inte har råd att betala när bilderna är klara, så då väljer jag kanske att inte köpa dem alls...

Jag tror på så tydliga strikta ramar och priser som möjligt från båda håll innan man startar

EDIT: Ett tillägg. Om affären är avklarad, bilder levererade, kunden nöjd och allt betalt är så klart afären avklarad. Om man EFTER det vill ha ändringar som kund får man så klart (anser jag) betala extra.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag jobbar nästan uteslutande mot företag, och har sällan haft problem. Och ändrar de motivet kan man såklart tilläggsfaktuera.

Det är viktigt att att man är överens vid varje steg. Är skissen ok kan man inte sedan komma och ändra i motivet utan extra kostnad.

Det är också viktigt att kunden förstår processen och vad som ingår. Se till att det står i offerten.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Antekvist said:
Säg att jag säljer ett bildpaket för 1500kr, jag arbetar i fem timmar får fram fem bilder som jag är nöjd med efter kundens samtal och efter korr-skisser. Sen kommer kunden och frågar "Kan du inte croppa bild tre så den blir stående, och jag skulle vilja ha bild 2 med lite mer rosa nyans, kan du göra om vapnet på bild 5 jag tycker han ska ha en automatkarbin istället för hagelbrakare" och när man gjort ändringarna så kan du vara så säker att det kommer fem ändringar till varav tre är ändringar halvt tillbaka till där du började. Ja där står man som illustratör, man får betalt för fem "klara" bilder men kunden tycker inte dina bilder är klara. Du får glatt arbeta nio timmar till innan du kan inkassera dina 1500kr och när du gjort det så är du less kunden vill aldrig mer rita och funderar på att se om Seinfeld en femte gång istället för att jobba. Därav timtid. Sen tror jag inte jag bara talar för mig själv när jag säger att jag brukar lägga timtiden ganska generöst (ur köparens perspektiv). Att jag arbetar på timtid är mest ett försvar för alltför "giriga" kunder.
Lösningen känns trivial. Ge ett antal max-ändringar efter thumbnail-steget och sätt ett pris på ändringar utöver dessa.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Ge ett antal max-ändringar efter thumbnail-steget och sätt ett pris på ändringar utöver dessa.
Kanske kan fungera, jag vet inte hur andra kunder resonerar, men för mig går en sådan illustratör fetbort. För mig låter det som "jag ger det här tre försök, sen får du ta det som det blir, sen är det bara att punga ut pengarna".
Alltså, jag ber ju bara om ändringar om jag inte är nöjd, som illustratör vill man väl ha nöjda kunder? Annars har man nog snart inte många kunder.

Visst kan man då hamna på pottan med besvärande kunder som sätter en på övertid, men kan det vara ett så vanligt problem att man måste sätta dessa begränsningar?
 

Antekvist

Veteran
Joined
12 Mar 2006
Messages
19
Location
Pite
Jag tror Telash sambo har haft tur i sådana fall. Oftast handlar det om samma pris på ett fast jobb och ett på timtid. Självklart måste man i sin offert specificera hur många timmar ett jobb förväntas ta och sen får man inte frångå det.

Ett vanligt jobb fungerar ungefär såhär för mig i dagsläget:
Säg att jag pratar ihop med en kund om att göra en illustration. Jag säger att det kommer ligga kring 2-3 timmar att göra illustrationen kunden säger ok. Jag gör Illustrationen och sitter nästan 5 timmar med den innan jag är nöjd. Då säger jag till kunden att det har tagit längre tid så jag måste snarare fakturera 3 timmar än 2. Kunden säger "ok" men vill ha några ändringar på illustrationen som tillkommit under utvecklingen av kundens projekt. Detta kanske lägger till 1 timma till på mitt jobb i slutändan efter alla ändringar. Jag fakturerar 4 timmar och har jobbat 6, så jag är ändå nöjd, kunden är nöjd och det ligger kring vad han tänkt betala och han har fått sina ändringar.

Kunden kan i detta läge begära fler ändringar och detta kommer debiteras timtid på. Ändringar kommer man såklart också överens om hur många timmar det får ta precis som ursprungsofferten.

Det handlar i slutläget om vilka sorts kunder man har och hur socialt och moraliskt funtade dom är. Vi känner att vi har blivit snuvade på konfekten så många gånger att vi satt upp fasta riktlinjer och vi tycker att detta håller både kund och oss nöjda.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Telash said:
Visst kan man då hamna på pottan med besvärande kunder som sätter en på övertid, men kan det vara ett så vanligt problem att man måste sätta dessa begränsningar?
Uppenbarligen för Antekvist, dessutom så förstår jag inte riktigt resonemanget. Om du nu har gjort en beställning, fått en prototyp du är nöjd med och sagt ja, så kommer det väl bara att ske en eller två mindre ändringar utifrån det, eller? För i annat fall skulle jag säga att du har gett din illustratör ett nytt uppdrag rent personligen.
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Uppenbarligen för Antekvist
Som sagt, jag ville inte kritisera hur han arbetar. Alla illustratörer arbetar som de vill, och jag väljer att anställa de som arbetar som jag vill.

Om du nu har gjort en beställning, fått en prototyp du är nöjd med och sagt ja, så kommer det väl bara att ske en eller två mindre ändringar utifrån det, eller?
Det tror jag säkert, jag har i alla fall hitills aldrig bett om ändringar mer än högst två gånger. Men OM jag fortfarande inte är nöjd efter två gånger beror det troligen på dålig komunikation mellan mig och illustratör, då vill jag kunna känna att jag kan göra fler ändringar om så behövs, utan att priset springer iväg.
Men om nu 2 ändringar har gjorts, och jag fortfarande inte är nöjd, vad tycker du jag som kund ska göra då? (Om jag inte har råd med en tilläggsavgift alltså.) Betala för bilden som jag inte vill ha och kassera den? Vågar jag då söka mig till en ny illustratör med samma regler?
 
Top