Nekromanti Vad vill Eon spelarna se?

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Tjena alla forumiter. Då jag under dagen för val av projektarbete var helt hjärndöd så kom jag fram till att jag ska skriva ett äventyr till Eon. Detta äventyr ska jag skriva för marknaden, och därför tänkte jag göra några eftersökningar. Dessa är som följer.

Vad är ut tjatat och borde absolut under inga omständigheter vara med i detta äventyr?

Färdiga karaktärer eller något som skulle passa de flesta? (Färdiga karaktärer låter ju helt klart enklare, men blir kanske sämre).

Vad har marknaden saknat? Jag har själv inte spelat igenom regnsynd eller något av de andra äventyren till Eon, så jag håller inte till hundra procent koll på vad som har gjorts.

Vad skulle ni som spelare vilja uppleva? Vad skulle ni definitivt inte vilja se?

Självklart kommer "med hjälp av" eller "tack till" delen eller vad jag nu väljer att döpa det till fyllas med alla som hjälper.

Med offentligt menar jag att det kommer läggas ut för "försäljning", men officiellt heter det att jag ska undersöka om man kan tjäna något på det. Någon som vet hur man skulle kunna göra detta? Förstod inte det jag läste på Neogames hemsida(kan ha att göra med hur trött jag var när jag läste igenom där, men det vet man ju aldrig), men som jag förstod det så skulle man höra av sig där innan man påbörjar något, eller har jag förstått fel?

Om det inte går emot något med sättet att tjäna pengar, som trots allt är det jag ska undersöka, så kommer jag lägga upp det för alla som vill test spela, man kanske skulle dela upp det i en "test" del då och en fortsättning till denne? Vad tycker ni?

//Fain, som nu irriterar alla med sina frågor :gremwink:
 

gegenuber

Veteran
Joined
29 Jan 2011
Messages
18
Location
Göteborg
Har du bestämt någonting om äventyret eller vet du bara att du ska skriva ett?

Har du inte bestämt någon plats så skulle jag personligen vilja se ett äventyr som utspelar sig i Kamor. Jag vet inte vad det är, men jag tycker Kamorianer är fruktansvärt coola, och lämpar sig mycket bra för ett mörkt, blodigt fantasyäventyr.

Söker du mer generella tips så tycker jag att rollpersoner inte alltid måste bli belönade med guldmynt, välsmidda vapen och magiska artefakter. Skepp, riddjur och snygga titlar kan vara minst lika bra belöningar för slutfört uppdrag.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Plats Kamor låter som en bra sak, har inget sånt än då jag vill se mer vad "marknaden" vill se. Då vet jag att kamor är det någon som vill se. Kamorianer är de som liknar djur om inte jag minns fel? Fortfarande i skolan så lite svårt att kolla :gremwink:
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Dock är jag helt ute och cyklar då jag går IT, men har man inget bättre så har man inte :gremwink:

Vi fick dock som tips att "tänk vad ni vill göra innan ni blandar in IT" och det första som kom upp var Rollspel.

Plus att jag börjar tröttna på datorer och vill hellre börja plugga ekonomi eller juridik efter gymnasiet, men då lär man ju få gå en herre massa kompletterings kurser eller vad det heter :gremwink:
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Så, nu har jag kommit igång lite. Som det ser ut nu så blir det i Kamorianernas rike (mitt minne på det namnet sviker mig.).

Det kommer vara uppdelat som jag sa tidigare i minst två delar, där första delen kommer läggas ut fritt och den andra ska "marknadsföras".

Jag har för tillfället två planer som jag spinner på.

Den första är att rollpersonerna ska vara medlemmar i ett legosoldats förband som blir inhyrda att skydda några Cirefalier(Har för mig det var de som ville ta sig in i riket för att hitta de gamla rikedomarna, rätta mig om jag har fel).

Den andra idéen är en motsatts till den första, samma grund, att man är inhyrda legosoldater, men denna gången ska man stoppa Cirefalierna istället.

Vilket av dessa tro ni flest skulle vilja se? Vilket skulle ni helst vilja spela?

Funderade även ett tag på att gruppen skulle vara Karmorianer som precis har klarat vuxenriten. Dock så ser schamanen något nytt, för att inte <något hemskt för alla karmorianer> ska hända så måste denna stammen sluta ett föredrag med andarna i <ruinstaden som cirefalierna är på väg till>, och driva ut cirefalierna som är där innan de väcker upp det som villar i djupet.

Det sista kändes dock lite väll kliché aktigt, men jag vet inte vad ni skulle säga.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Så, nu har jag kommit igång lite. Som det ser ut nu så blir det i Kamorianernas rike (mitt minne på det namnet sviker mig.).
Rike och rike... kamorianerna har fått sitt namn efter skogen Kamor, där de bor. Ett rike är det väl knappast i någon gängse bemärkelse :gremwink:
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Om du faller in i klyshor som kultister is svarta kåpor, gömmor bakom vattenfall etc. vänd på dem, eller ge dem en twist. Kultisterna är inte kultister, de är ett hemligt homosexuellt sällskap. Den tillsynes onde trollkarlen i det svarta tornet med de mörka kläderna är inte ond, hans stora magi som han samlat texter från hela världen för att använda är en magi som ger god skörd, eller är en skyddsmagi eller dylikt..

Dessutom tycker jag att lite mer epik inte skulle skada Eon (jag vet, vissa gillar Eon just därför att det är jordnära, men jag skulle uppskatta mer epik).
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Klyshor ska jag försöka undvika så mycket som möjligt, men kommer jag på att jag har med några ska jag följa ditt förslag och köra in en twist. Mer epik, det ska vi nog kunna skjuta in någon stans.
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
Var inte rädd att använda klyshor, de är klyshor av en anledning - de fungerar. Det blir fel när man överanvänder dem :gremsmile: (eller möjligtvis anvender de som är mest cheesy) Skriv som du känner är bäst och analysera inte för mycket, lägger man in själ i skrivandet så blir det nog bättre. Analysera finns det gott om andra personer som kan göra.. Det är iaf min åsikt.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Virvelmoln said:
Var inte rädd att använda klyshor, de är klyshor av en anledning - de fungerar. Det blir fel när man överanvänder dem :gremsmile: (eller möjligtvis anvender de som är mest cheesy) Skriv som du känner är bäst och analysera inte för mycket, lägger man in själ i skrivandet så blir det nog bättre. Analysera finns det gott om andra personer som kan göra.. Det är iaf min åsikt.
Håller med detta! Tänk inte för mycket bara för att det är ett PA, skriv med känsla och som det känns bra. Tänk inte alltid på det du skriver, skriv bara ner det. Analysera kan man göra efteråt.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Tycker du ska kika på äventyrssviten Sylfens vrede om du inte redan har gjort det. Speciellt del två och tre där mycket krut läggs på att beskriva ett område (ett kloster respektive en stad). Jag gillar det upplägget då man kan använda informationen även om man inte vill spela exakt som det är tänkt i själva äventyret.

Personligen är jag inte så mycket för färdiga karaktärer även om jag kan se att det underlättar för äventyrsskaparen.

Försök undvika att äventyret blir för styrt/rälsat. Eller det viktigaste är att spelarna inte ska uppleva det som rälsat. En för stram tidslinje med många händelser som måste ske i rätt följd tenderar också att ställa till med problem. I många färdiga äventyr jag spellett har spelarna tänkt/agerat på ett helt annat sätt än vad äventyrsskaparen tänkt att de ska göra. Detta spelar inte så stor roll i ett kortare äventyr då det är enkelt att hoppa över saker som inte alls passar in på hur rollpersonerna agerat. I en kampanj blir det dock mer komplicerat. Då tycker jag det är bättre låta äventyret vara mera öppet.

Om du fortfarande är inne på ett ävetyr i Kamorskogen kombinerat med att det ska vara episkt kan du kanske använda ruinerna från det uråldriga riket Radh-Kamra på något sätt (sid 20-21 & 53 i Legender & Hemligheter).

/Jaggernaut - yrar i trötthetens töcken.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Tack för ditt inlägg Jaggernaut, skall tänka över de sakerna du gav mig.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Jaggernaut said:
Om du fortfarande är inne på ett ävetyr i Kamorskogen kombinerat med att det ska vara episkt kan du kanske använda ruinerna från det uråldriga riket Radh-Kamra på något sätt (sid 20-21 & 53 i Legender & Hemligheter).
Och Drezin dvärgar? Drezin Renk Drezin ligger ju även i trakterna. Och alla vet ju att dom aldrig har rent mjöl i påsen. :gremwink:
 

Ponder

Veteran
Joined
6 Oct 2011
Messages
2
Location
Kronoberg
Viktigt är ju att det finns flera sätt att komma vidare i äventyret än bara en eller 2 sätt. Äventyret ska ju vara uppbyggd så (nästan) vilken karaktär som helst ska klara det ju.
 
Top