DoD Vad vill en minotaur-magiker?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,992
Skulle behöva lite input angående en grej. Jag skriver ju på ett äventyr till Drakar och Demoner och har i en annan tråd publicerat dess bakgrundshistoria. Äventyret utspelar sig i en väldigt stor vik full med olika öar. I denna vik seglar ett skepp med pratankor. Skeppet blir attackerat av ett sällskap vars ledare är en enorm minotaur-magiker som sänker fartyget med eldbollar.

Nu är det dock så att jag själv inte riktigt kommit på vad det ska vara för några filurer som sänker piratskeppet. Tänkte mest att en minotaur som kastar eldbollar är ett coolt koncept 😄 Så nu behöver jag hjälp med idéer!

Min spontana tanke är att minotauren är ledare för en sekt som håller till ute på en av öarna. Men frågan är då vad det är för en sekt? Jag tänker mig att sekten ska vara av det slag att rollpersonerna senare kan hamna i konflikt med dem. Men tycker att konceptet "onda" sekter, typ svarta kåpor, människooffer till mörka gudar etc. inte är en så bra idé. Dels är det väldigt gjort, sedan tycker jag att sekter är obehagliga nog utan att behöva dyrka onda gudar. Så vad för slags sekt skulle kunna ledas av en magikunnig minotaur? Eller ska det vara något annat slags sällskap istället för en sekt? I så fall vilket?

Och för det andra, varför anfaller minotauren piratskeppet? Har det med sektens tro att göra, eller beror det på någonting annat?

Jättetacksam för input, idéer och förslag!!!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,016
Sekten är en druidkult som leds av en animistsierska och fyra elementarmagiker. Där eldmagikern är en minotaur. Sekten som är Straight Edge. Veganer som hatar sprit och droger. Men berusar sig med uppsluppen musik och vilda danser. De är inte ute efter piraterna utan deras lager av vin och sprit som måste förgöras annars går öarna under.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,556
Kan de inte vara typ en liten grupp anarkister och de anföll av misstag för de trodde att äventyrarnas skepp var där för att anfalla dem för det lokala rikets räkning.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Jag tror inte det är etablerat i DoD men något jag gillar som finns i vissa andra tolkningar av minotaurer är att de har en typ av religion/filosofi där labyrinter är en viktig del. Kanske minotaurens sekten [ söker upplysning / har som standard ritual vid viktiga tillfällen ] genom att jaga folk genom den/de labyrinter de har skapat på ön och attackerar piratens skepp för att få skeppsbrutna som ska gå labyrinten.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
263
Tjurmännnens kult är dedikerad till att fullända sin fysiska styrka och form. De anfaller skepp delvis för att skaffa sig förnödenheter och delvis för att kidnappa män som de anser är lämpliga kandidater för att gå med i deras orden och en dag kasta av sig sin veka, mänskliga form i Hornfaderns namn och bli en av dem. Det är så minotaurer blir till.
De som inte klarar av att följa ordens stränga läror förslavas och sätts att bruka jorden och göra andra sysslor som är under minotaurernas värdighet. Naturligtvis har de inget intresse av kvinnfolk och inte heller är kvinnor tillåtna på deras ö eftersom en av minotaurernas värsta fiender är amazonerna, vilka gör räder mot dem för att stjäla deras slavar och förleda deras mänskliga ordensbrödrer från den sanna vägen.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Sekten som är Straight Edge. Veganer som hatar sprit och droger. Men berusar sig med uppsluppen musik och vilda danser.
Minotaurbärsärkar som samlas hos sin "sensei" för att tränga djupare in i stridsraseriets mysterier.
Ser framför mig dervishdansande minotaurer som återskapar den Stora Labyrinten där de till slut faller i bärsärkatrans. Moshpit/wall of death som ritual. Svett o cymbaler, rökelse, bröl o trummor.
 
Last edited:

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Minotaurmagikern vill jaga ifatt och krossa de sista medlemmarna av prästinneprinsessan Osimas hov, efter att minotaurarmén (ledd av den mystiske Ljusslukaren) raserat gudarnas stad Benai.

De sista medlemmarna av hovet flyr tillsammans med Osima genom Ljusslukarens ockuperade områden. Minotaurmagikern måste följa dem över mystiska floder och hemsökta berg, genom förbannade skogar och dödliga träsk, och fånga Osima innan hon lyckas nå Ha’rama – den mytiska heliga fristaden gömd någonstans i fjärran Asima.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,992
Ojoj, så många fantastiska förslag! Det kommer nog bli en salig blandning av allihopa! Gillar det förslag som @Tarsus kom med att de kidnappar folk gör att förvandla dem till minotaurer. Anledningen till att demontera jagade efter piraterna var kanske att de såg att de var ankor och de ville ha människor (tanken på en ank-minotaur är nog dock det coolaste någonsin). Sen kanske människorna förvandlas till minotaurer genom en ritual som innefattar en underjordisk labyrint full av hinder. Vore ju kul om rollpersonerna kunde passera genom labyrinten och då förvandlas till minotaurer. Fast samtidigt älskar jag även idén som @afUttermark kom med om dansande straight edge-minotaurer!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,911
Location
Marjura
Det finns ett längre minotauräventyr ’Ondskans Horn’ till Fantasy! i Fenix 1/2013. Utspelas i ’grekisk’-fantasymiljö. Kanske kan ge något uppslag?
 
Last edited:
Top