Vad vill du spela 2024?

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
  • Fantasy World
  • Call of Cthulhu Sverige
  • Delta Green
  • Brindlewood Bay
  • Eon 5
  • Heroes of Cerulea
  • Dimmor & Borgar
  • DnD5e

Mina två största önskemål för 2024 är att vi får till regelbundet spel av kortare saker, och sedan skulle jag vilja spelleda (eller spela) i en djup kampanj med mycket karaktärsutveckling och många "kringaktiviteter". Jag har älskat vår Fantasy World-kampanj, men saknar att kunna fnula med världen och/eller karaktärerna utanför spelpassen, planera, skriva, köra sidospelpass, m.m. Ungdomarnas DnD-spelande hade jag kunnat göra mycket med, men eftersom en av spelarna pluggar på annan ort kommer det att bli så glest mellan spelpassen att det snarare blir en handfull one-shots med samma karaktärer än en kampanj.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag har planer på att försöka få ihop en spelgrupp 2024. Det har jag inte haft på flera år nu, men en av mina målsättningar för 2024 är "gör mer som gör dig glad", och när jag spelade i mellandagarna gjorde det mig glad så…

Jag vill spelleda Kutulu. Det är hemvant, och att spelleda Tatters of the King är en skön fallback ifall jag har idétorka i andra kampanjer.

Jag vill spelleda Mutant Chronicles: Luna City Blues. Jag har speltestat alldeles för få av mina spel, och jag är rätt sugen på att dyka ner i MC-världen märker jag.

Jag vill spelanästan vad som helst, egentligen. Om jag inte är SL är det egentligen inte så noga. Eller ja, inget som kräver för mycket drama eller emotionell investering, eller att jag som spelare förväntas vara drivande eller ha en rollperson med aktiva agendor eller så. Så "nästan vad som helst som är hyfsat tradd eller OSR och inte är alltför neutralfärgad fantasy" antar jag. Jag vet egentligen inte vad jag är sugen på, men typ… Delta Green vore såklart nice även om jag föredrar annat regelsystem. Jag vill gärna spela Coriolis. Alien, kanske. Jag är nyfiken på Blade Runner och Nordiska Väsen. Det vore kul att testa Mothership. Jag är alltid lite sugen på Mutant City Blues. Och som vanligt vill jag gärna vara spelare i mina egna spel; högst på önskelistan där ligger nog Rotsystem, men jag räknar med att få spela lite Ödesväktarna (kanske scifi-rymd-varianten) och det vore också lite ballt att vara spelare i Kutulu. Att vara spelare i Luna City Blues tror jag är ganska hopplöst…

Men ja, jag ska nog plita ihop en liten "spelgrupp sökes"-post vad det lider, och se ifall vi kan sno ihop en grupp som lirar… nånting. Jag kan ju som sagt spelleda om ingen annan vill…
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Ett år är ju vldigt lång tid, och generellt tillräckligt för att jag ska hinna spela i princip alla spel jag gillar. Så det är väl mitt svar. Jag vill spela alla bra spel som finns. Det blir väl så att ett eller annat spel inte blir av, kanske, men det är inte hela världen. Svårigheten brukar ju mer vara att få tag på bra spel än att lyckas spela dem.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Avsluta denna vända med Marvel. Sen om i zonen med gamla lila mutant igen! Sen vette fåglarna så mycket olika som kan peppas på att vi har ett dokument där vi lagt in lite blandat. Rätt peppad på Ars Magics i Sverige, helt utan lore och skit utan skapa något eget litet samhälle i mörkaste bergslagen, ser framför mig mörka skogar, gammal nordisk mytologi som försvinner bort och samhället runt om kristnas, gruvdrift, järnframställning, mystiker som kämpar att ha en plats någonstans och inflytande över regionen de befinner sig i... sen vill jag köra Sorcerer också, kanske i precis samma värld som den här jag målade upp för Ars Magica precis... åh så mkt så mkt... T2000 första utgåvan också! Vampires första utgåva! Hero Wars i ett gammalt mytologiskt norden (eller den mytologiska Ryssland!). Kanske spela mer Leaving Sol igen. Cyberpunk. Osv osv osv. Men först, lila boxen! Jävlar vad pepp man är på att besöka den igen!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,321
CoC Sverige
Har spelat ett spelpass (som spelare) Tjurmannen från Kungsskär med en, för mig, ny spelgrupp. Det var väldigt kul och jag hoppas att vi kan fortsätta med det, även om det blir lite sporadiskt.

Mythras
Har planerat in att testa Mythras med start i början av Februari. Det blir spelardrivet med en värld som vi skapar tillsammans. Ska bli riktigt skoj!

Brindlewood Bay
Vill testa köra ett PbtA-spel och tycker detta ser lovande ut. Har börjat läsa pdfen nu så får se om det verkar skoj. Bilderna är fantastiska.

Jag räknar såklart med att ha ändrat alla planer fullständigt lagom tills sommaren!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Jag ser fram emot att fortsätta spela Warhammer Fantasy och den välförtjänt hyllade Enemy Within-kampanjen. Vidare ser jag fram emot att fortsätta spelleda Warlock! i kampanjen baserad på tillbehören Kingdoms och Dark Reflections. I övrigt ser jag fram emot en del konventsspel. Närmast i tid ligger SchtaanCon då jag funderar på att väcka Världsrymdens vagabonder ur sin dvala. Sedan kommer jag att arrangera De fördömda på GothCon. Det blir spännande.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Spelleda:
  • Eon V: Efter att spenderat hela 2023 med att skriva det ska jag spelleda minst en kampanj idet i år. Troligtvis i Forion.
  • Apocalypse World: Hoppas kunna köra en kampanj.
  • Band of Blades: Jag älskar denna setting, vore kul att köra kampanjen igen.
Spela:
  • Kopparhavets hjältar: Jag kan tänka mig att spela nästan vad som helst med hemma gruppen, verkar som det kommer bli detta.
  • Indie spel: Sen vill jag spela en massa indiespel på Gothcon.
  • Den yttersta domen : Detta har jag velat spela i flera år, hoppas det blir av i år.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Jag vill spelleda OSR. Men pga har inga spelare där jag bor och ogillar spel över nätet så blir det troligen inte så.

Jag vill spelleda Star Wars d6 och DnD5. Jag har en pågående kampanj i det förra spelet, och allt pekar på att jag kör igång en till det senare efter sommaren. Och så kör jag lite DnD5 med min dotter också. SW gillar jag verkligen, vi kör första utgåvan som är ganska regellätt, ett snabbt och intuitivt system. DnD5 har jag en komplicerad relation till, det är en hel del jag inte gillar med spelet, men det är också, i alla fall på låga nivåer, ett hyfsat snabbt och kul spel. Och jag kan det.

Jag vill ägna mig åt lite rollspelsarkeologi och spelleda Mutant lila boxen och Judge Dredd GW. Jag vill spela dem som skrivna och se hur det blir. En hypotes jag har är att Mutant faktiskt fungerar, till skillnad från DoD som jag minns som ett brutet spel i alla upplagor jag spelat (dvs tom Expert). Och tror jag kan lura mina spelare till att köra något kortare. Judge Dredd är charmigt och idiosynkratiskt, men vet inte om mina spelare går med på det. Kör det kanske online, och i så fall har @zonk och @Christoffer och Lave första tjing. Vi får se.

Sen har jag ju i ett ögonblick av FOMO köpt Avatar The RPG. Tycker det är alldeles för regeltungt och att man har gjort det onödigt komplicerat, och det är kanske inte heller min sorts rollspel. Men alla i min spelgrupp är Avatar-fans, så, kanske att vi testar det.
 
Last edited:

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,552
Jag vill spelleda OSR. Men pga har inga spelare där jag bor och ogillar spel över nätet så blir det troligen inte så.

Jag vill spelleda Star Wars d6 och DnD5. Jag har en pågående kampanj i det förra spelet, och allt pekar på att jag kör igång en till det senare efter sommaren. Och så kör jag lite DnD5 med min dotter också. SW gillar jag verkligen, vi kör första utgåvan som är ganska regellätt, ett snabbt och intuitivt system. DnD5 har jag en komplicerad relation till, det är en hel del jag inte gillar med spelet, men det är också, i alla fall på låga nivåer, ett hyfsat snabbt och kul spel. Och jag kan det.

Jag vill ägna mig åt lite rollspelsarkeologi och spelleda Mutant lila boxen och Judge Dredd GW. Jag vill spela dem som skriva och se hur det blir. En hypotes jag har är att Mutant faktiskt fungerar, till skillnad från DoD som jag minns som ett brutet spel i alla upplagor jag spelat (dvs tom Expert). Och tror jag kan lura min spelare till att köra något kortare. Judge Dredd är charmigt och idiosynkratiskt, men vet inte om min spelare går med på det. Kör det kanske online, och i så fall har @zonk och @Christoffer och Lave första tjing. Vi får se.

Sen har jag ju i ett ögonblick av FOMO köpt Avatar The RPG. Tycker det är alldelese för regeltungt och att man har gjort det onödigt komplicerat, och det är kanske inte heller min sorts rollspel. Men alla i min spelgrupp är Avatar-fans, så, kanske att vi testar det.
jag vill också första tjing!!

Och Mutant lila boxen funkar om man är beredd på slumpen och att anpassa motståndet utifrån att rollpersonerna är amatörer.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,552
Det är upplagt för att SL:a Coriolis och Dod23 nu i början av året.

Finns många spel jag skulle vilja testa måste jag välja ett så skulle vilja spela Warhammer 4ed.

Skulle gärna också SL:a eller spela Hindenburg.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag säger lite som @krank att jag vill spela nästan vad som helst. Bortsett från MunkCon var det flera år sedan jag spelade rollspel och jag vill verkligen börja igen! Skulle kunna tänka mig nästan vilket spel som helst och vilken setting som helst. Undantaget D&D5E som jag inte är så sugen på. Får jag bestämma helt själv så skulle följande önskas:

Jag skulle vilja spelleda ett äventyr till Barkhäxan för min fru och hennes syrra.

Jag skulle vilja spela Svärdets sång. Helst någon av de officiella kampanjerna som släppts, Korpens klagan, Bittermarken eller Blodslandet.

Jag skulle vilja spelleda det äventyr jag själv håller på att skriva till DoD23, Marius Storfots sista plundring.

Jag skulle vilja spela ett äventyr till Neotech Edge.

Jag skulle vilja spela ett äventyr i Lovecrafts värld, antingen CoC: Sverige eller Kutulu.

Skulle väldigt gärna vilja hitta en spelgrupp som kör väldigt långa pass kanske varann eller var tredje vecka. Har länge funderat på att lägga upp en annons här på wrnu angående det, kanske hör det detta år.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
2024 vill jag spela:
  • En massa IRL-pass Svärdets Sång som spelare. Nöjd om det blir tvåsiffrigt dock som det sett ut hittills med bokningssvårigheter.
  • Symbaroum. Ska spelleda introäventyret för online-gruppen imorgon, och så får vi se om det blir åratal med Törnetronen eller om vi lägger av mitt i Kopparkronan eller vad som händer. Just nu är alla pepp!
  • Nåt mer, men spelar ingen direkt roll vad det blir.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,037
Jag vill (och kommer att få) spela Blade Runner och Coriolis under vårterminen.
Under sommaren hoppas jag kunna SL:a lite skön fantasy, kanske med Whitehack som motor än en gång (version 2, som är en perfekta utgåvan i mina ögon).
Och under höstterminen hoppas jag vi kan återuppta KULT. Denna gång med Taroticum (och mina egna regler).
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,054
Svärdets sång
Kanske är 2024 året då jag äntligen spelleder kampanjen Korpens klagan efter att ha tänkt på den i typ fem år. Jag behöver verkligen få den ur mig.

Drakar och demoner
Mina ”vanliga” kompisar har upptäckt rollspel och det finns lösa planer på att fortsätta äventyret i Dimmornas dal.

Blade Runner
Jag har det liggande hemma och är lite sugen på att spelleda, främst eftersom introäventyret verkar så snyggt upplagt.

Tistelriddare
Mycket sugen på att se hur det fantastiska kommer fram i spel.

Mythras
Jag hänger självklart med som spelare på @Lemur s alla infall. Nästa är alltså ”världens bästa regelsystem” Mythras, där vi ska köra något slags Fimbulvinter-S&S. Det ska bli kul!
 
Last edited:

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Symbaroum /med Mythras
Lagt upp det förlovade landet i Foundry och bara väntar på att få starta det......,
konverterat, tjoat o tjimmat. Lagt upp kartor o landningssida. Begravt mig i all lore.
Vet vilken stämning jag vill ha

Avsluta DoD23/Dimmornas dal på något halvsnyggt sätt. Vi har betat igenom tio spelpass och färdig med de två första äventyren. Det har väl varit skoj och jag har krypit till korset vad gäller DoD23, det gör vad det ska enligt planerna. Lättsinnigt och lite retro men bättre på många sätt. Men det har INTE det djup jag vill ha om jag ska engagera mig i en kampanj och skapa den stäming/miljö jag gillar

M-Space
Vill få köra ngt runt ett bord, kanske få med några kollegor? (förutsatt jag inte blir av med jobbet)

/C
 
Top